Att byta bromsbackar – gör-det-själv-guide för hobbymekaniker

Att byta bromsbackar – gör-det-själv-guide för hobbymekaniker

Bromsarna räknas som säkerhetsrelevanta komponenterna i alla fordon och bör därför undersökas regelbundet och repareras omedelbart om det behövs. Både bromsbeläggen och bromsbackarna blir ofta utslitna över tid, vilket gör att de kan behöva bytas ut snabbt. I denna artikel visar vi dig hur du upptäcker defekter och fel, hur du byter ut bromsbackarna steg för steg och vad du behöver ägna särskild uppmärksamhet åt.

Bromsbackarna och deras funktioner

Bromsbackarna och deras funktionerBromsbackarna är de så kallade friktionsytorna som används i trumbromsar. Deras direkta motsvarighet i skivbromsar är de så kallade bromsbeläggen.

Trots att trumbromsar används allt mindre ofta i nutida fordon kan du fortfarande stöta på dessa bromsar då och då. Trumbromsar är särskilt populära på terrängfordon, då bromsbackarna är mycket enklare att skydda mot smuts och damm. Bromsbackarna är direkt ansvariga för fordonets bromsprestanda och räknas därför som säkerhetsrelevanta komponenter i fordonet. Av denna anledning bör de undersökas regelbundet och bytas ut omgående om skador eller defekter uppstår.

Dessa symtom kan tyda på skador på bromsbackarna

Dessa symtom kan tyda på skador på bromsbackarnaBromsbackarna kan slitas ut oväntat snabbt om du har en sportig körstil. Eftersom bromsarna är särskilt viktiga bör du vara uppmärksam på de olika tecknen som tyder på defekter eller slitage.

När det gäller bromsbackar måste du ha koll på följande symtom:

– Handbromsens rörelse i ditt fordon har förändrats märkbart
– Bromskraften är inte längre genomgående stark
– Du tvingas bromsa hårdare än normalt
– Bromssystemets kontrollampa börjar lysa
– Ratten vibrerar kraftigt under inbromsning
– Du kan höra ett distinkt slipande ljud från bromsarna

Samtliga av dessa faktorer kan mycket väl bero på defekta eller slitna bromsbackar. Det bör dock sägas att andra faktorer också kan orsaka dessa symtom. Eftersom bromsarna och deras funktionalitet är så viktiga bör du undersöka bromsbackarna så snart som möjligt. Bromsfel under körning kan i många fall leda till allvarliga olyckor. Själva kontrollen är enkel och tar bara ett par minuter att utföra.

Bromsbackar till specialpriset

Bromsbackar

till specialpriset från 22,50 kr

till butiken

Defekta bromsar: omgående åtgärder krävs

Defekta bromsarOm något av ovanstående symtom uppstår kan det betyda att bromsen skadats. Då bör du agera snarast möjligt. En defekt broms försätter inte bara dig utan också andra trafikanter för fara. I de flesta fall behöver bromsbackarna bara bytas ut. Själva bytet går snabbt och är prisvärt.

Det är därför lätt att reagera snabbt i dessa situationer. Vidare bör du undersöka bromsarna eller låta en mekaniker göra det även vid mindre symtom. Här gäller samma regel som för alla säkerhetsrelevanta komponenter: Det är bättre att kontrollera för mycket än för lite och riskera skador.

Är bromsbackar slitagedelar?

Är bromsbackar slitagedelar?I princip måste denna fråga besvaras med ett enkelt ”ja”. Bromsbackar arbetar med hjälp av friktion för att reducera fordonets hastighet.

Trots det slits bromsbackar ut mycket långsammare än bromsbelägg på grund av deras konstruktion och design.

Hur slitna de blir beror också på din körstil och hur långt fordonet färdats. I regel håller högkvalitativa bromsbackar cirka 120 000 kilometer innan de behöver bytas ut.

Beställ Bosch bromsbelägg till ett rimligt pris

Regelbundna kontroller bör dock ändå utföras eftersom slitage kan visa sig mycket tidigare om du har en sportig körstil och kör mycket ”stop and go”. Det finns fall i vilka bromsbackar behövt bytas ut efter bara 40 000 kilometer. Din körstil är därför avgörande för slitaget på bromsbackarna.

Ju mer medvetet och försiktigt du kör, desto mindre behöver du oroa dig för slitage på bromsbackarna.

Ett jobb för verkstaden eller något jag kan göra själv?

byte av bromsbackar varken särskilt dyrt eller kompliceratTrots att bromsarna hör till de viktigaste elementen i ett fordon är byte av bromsbackar varken särskilt dyrt eller komplicerat. Därför kan du, om du har de nödvändiga verktygen till hands och det finns skäl att byta ut dem, enkelt göra det själv. Det må vara betydligt bekvämare och enklare att köra till verkstaden, men det svider också mer i plånboken. I vilket fall som helst kan det löna sig att försöka göra jobbet på egen hand.

Du kommer att behöva dessa verktyg för att kunna byta bromsbackar

Du kommer att behöva dessa verktyg för att kunna byta bromsbackar– en domkraft med en säkerhetsanordning eller en lyftplattform
– en momentnyckel
– en skruvmejsel
– en engelsk skiftnyckel eller en kombinationstång
– en hammare
– bromsrengöring

Byta ut bromsbackarna: steg för steg

Byta ut bromsbackarna steg för steg1. Börja med att hissa upp bilen
Viktigt: Lossa handbromsen. Bromstrumman kan inte tas bort medan handbromsen är ilagd.
2. Lossa nu hjulmuttrarna och ta bort hjulen.
3. Ta bort den täckande klaffen.
– Skruva loss axelmuttern – den är fäst med ett delat stift.
– Avlägsna axelmuttern och hjullagret.
– Avlägsna bromstrumman.
– Om bromstrumman sitter fast lossar du den med lätta hammarslag.
– Lossa återställningsmätaren med hjälp av en skruvmejsel om det behövs.
– Avlägsna gummikåporna på bromsplattan.
– Lossa låset med en skruvmejsel.
– Avlägsna bromsbacksfästena.
– Avlägsna bromsbackarna.
– Rengör samtliga delar noga (med bromsspray).
– Kontrollera att hjulbromscylindern sitter tätt.
– Installera och fäst nya bromsbackar.
– Utför nu samtliga steg i omvänd ordning.
– Byt sedan ut bromsbackarna på andra sidan.
– Hissa ned fordonet.
– Tryck ned bromspedalen ett par gånger för att bygga upp bromstrycket innan du startar.
– Kontrollera bromsprestandan noga.

Var uppmärksam på följande

Byt alltid ut bromsbackarna axelvis

  • Byt alltid ut bromsbackarna axelvis. Detta är enda sättet att garantera likvärdig bromseffekt på båda sidorna.
  • Se även till att bromsbackarna inte kommer i kontakt med fett eller olja. Detta kan också försämra bromseffekten märkbart.
  • Efter att du bytt ut bromsbackarna bör du alltid testa bromsprestandan. Börja i låg hastighet och öka bromseffekten gradvis. Så blir det säkrare.

Kostnader att ta hänsyn till

Att byta ut trumbromsarna är mycket billigare än att byta ut skivbromsarNu kommer äntligen lite goda nyheter. Att byta ut trumbromsarna är mycket billigare än att byta ut skivbromsar.

Medan du lätt kan få betala 2 000 kr i verkstadskostnader för byte av bromsskivor ligger motsvarande kostnad för trumbromsar på endast 1 400 kr. Observera: Priserna beror givetvis också på fordonets märke och typ samt på verkstaden.

Det blir ännu billigare att byta ut dem i en verkstad om du tar med dig egna reservdelar. Alltför många verkstäder tar ut extra kostnader för detta. Så om du vill få ned priset för delbytet rejält ska du helt enkelt ta med dig egna bromsbackar till verkstaden.

Foto: OPgrapher, udaix, prapholl, Nielskliim, Igor Sokolov (breeze), cowardlion, Mongkolchon Akesin, Pakpoom Phummee, Tong_stocker, Oleksandr Kostiuchenko, Standard store88, iMolly, opportunity_2015, Everyonephoto Studio, BELL KA PANG, NONGASIMO, Petrychenko Anton, Alex459 / shutterstock.com