Den så kallade EGR-ventilen har en viktig uppgift att utföra i ett fordon. Vi förklarar hur du gör för att identifiera en defekt EGR-ventil, hur du byter ut ventilen och informerar dig om vilka kostnader du kan vänta dig.
Om ventilen är defekt kan den inte längre utföra sin uppgift. Detta kan både påverka motorns prestanda och dess livslängd. Av denna anledning bör defekter i en EGR-ventil alltid åtgärdas utan dröjsmål.
Uppgifter som EGR-ventilen utför
Dieselmotorer och bensinmotorer genererar förbränningstemperaturer på upp till 2 500 °C.
Detta producerar miljöskadlig kväveoxid som måste tas bort ur motorn. För att mängden kväveoxid som släpps ut i miljön ska kunna minskas riktas en del av avgaserna in i insugsgrenröret genom den så kallade avgasåterledningen (EGR).
Denna procedur sänker förbränningstemperaturen rejält och som ett resultat produceras mindre kväveoxid.
Under denna process doserar EGR-ventilen den avgasmängd som skickas tillbaka till motorn. Om EGR-ventilen inte längre utför sina uppgifter på grund av någon defekt ackumuleras sotavlagringar runt topplocket eller turbon, vilket kan reducera deras livslängd ordentligt.
Dessa symtom tyder på en defekt
En defekt EGR-ventil kan indikeras av en mängd olika symtom. Så är fallet med många viktiga komponenter i ett fordon.
Några av dessa symtom kan emellertid också vara tecken på andra defekter. Om du noterar något sådant symtom bör du också vara uppmärksam på andra symtom för att enklare kunna isolera skadan.
![]() EGR-ventil för din biltillgänglig från 170,62 krKöp online ⇒ |
Listan över symtom på en defekt EGR-ventil inkluderar:
– Fordonet rycker under körning. – Motorns prestanda reduceras. – Knappt någon kraft vid full gas. – Motorn går in i nödläge när den belastas. – Motorlampan tänds kort vid starten och ibland även under körning. – En massa mörk rök kommer ur avgaserna. – Bränsleförbrukningen ökar signifikant. – Ökade kväveoxidutsläpp uppmäts i samband med avgasutsläppsprovning. |
Om något av dessa symtom dyker upp måste EGR-ventilen repareras eller bytas ut snarast möjligt. Detta för såväl miljöns som din bils skull.
Är EGR-ventilen en slitdel?
Det finns inget enkelt svar på den frågan. Egentligen borde svaret vara nej, med tanke på att ventilen i regel inte är särskilt hårt belastad. Över tid ansamlas dock sotpartiklar från avgaserna som gradvis kan begränsa EGR-ventilens funktionalitet.
Följaktligen skulle man kunna säga att EGR-ventil trots allt är en slitdel. Då bör den, beroende på din körstil och fordonets körsträcka, bytas ut eller rengöras minst en men helst flera gånger under bilens livstid.
Kan jag byta ut EGR-ventilen själv eller är det ett jobb för en mekaniker?
I princip kan du byta ut EGR-ventilen själv utan problem. Detta kan till och med göras av någon utan specialverktyg eller omfattande erfarenhet. Notera att detta endast gäller själva bytet.
Rengöringen av ventilen och återinstallationen av den efteråt bör endast utföras av en specialiserad verkstad. Inkorrekt rengöring kan snabbt orsaka mer skada som påverkar EGR-ventilens funktion negativt.
I en bilverkstad kan komponentens funktionalitet också testas med hjälp av lämpliga verktyg. Detta är i allmänhet inget en lekman bör göra. Själva reservdelsbytet kan de flesta utföra på egen hand. Detta är dock inte alltid fallet.
På vissa fordonsmodeller behöver halva motorn demonteras för att bytet ska kunna utföras. Vidare kräver vissa fordon att EGR-ventilen förprogrammeras med en särskild diagnosenhet. I dessa fall kan det vara en bättre idé att ringa verkstaden, eftersom alla hjälpmedel och verktyg som behövs finns där.
Att byta ut EGR-ventilen: steg-för-steg-guide
![]() – Lossa motorkåpan om det finns en sådan. – Om ventilen är enkel att komma åt kan du ta bort den snabbt. – Koppla från alla EGR-ventilens ledningar. – Se till att också ta bort packningarna. – Lossa skruvarna som håller EGR-ventilen på plats. De kan vara mellan två och åtta till antalet. – Installera reservdelen och fixera den med hjälp av skruvarna. – Återanslut ledningarna och packningarna. – Sätt tillbaka alla andra komponenter och starta motorn. – Motorn bör nu gå mycket avsevärt mycket mjukare. |
Tänk på följande när du byter ut EGR-ventilen
![]() – Innan du påbörjar utbytesproceduren kan du med fördel ta en bild av EGR-ventilen med alla ledningar anslutna. Detta kommer att göra det enklare för dig att identifiera dem när du återmonterar dem senare. – Om EGR-ventilen är svår att komma åt och det är komplicerat att avlägsna och installera den bör du låta en mekaniker på en specialistverkstad göra jobbet. På detta sätt undviker du dyra installationsfel. |
Kostnader att ta hänsyn till
Beroende på fordonstillverkaren och den specifika bilmodellen varierar priserna på EGR-ventiler från 800 till till 4 000 kr. Om de intilliggande ledningarna eller anslutna packningarna också ska bytas ut kan du räkna med ytterligare 550–1 800 kr. Om du låter en specialverkstad ta hand om reparationen kommer den att kosta mellan 1 800 och 9 500 kr för reparation och reservdel, beroende på hur lång tid arbetet tar. När allt kommer omkring tar allt från demontering till installation och inspektion av EGR-ventilen mellan en och tre arbetstimmar även i en specialverkstad. Du kan få ned priset något genom att ta med dig en egen ny EGR-ventil. De flesta bilverkstäder debiterar mer för reservdelar än den öppna marknaden gör. |
Foto: Maksim Vivtsaruk, BLKstudio, Elena Verkhoturova, Minerva Studio, Kwangmoozaa, Standret, YAKOBCHUK VIACHESLAV, Marco Foresti, ilmarinfoto, Mai_justrace, Alraun, Aigars Reinholds / shutterstock.com