Xenonstrålkastare gjorde entré på marknaden för cirka 20 år sedan och innebar en mindre revolution. När de introducerades på lyxbilar gjorde de starka och klara lamporna många förare entusiastiska. Som så många andra innovationer redan gjort intog xenonlamporna så småningom alla klasser och kan nu även återfinnas på kompakta bilar. Denna marknad har upptäckt tillbehörshandeln och erbjuder nu satser för eftermontering av xenonstrålkastare. Men var försiktig. Att byta till xenon är inte så enkelt som man kan tro och innebär åtskilliga juridiska risker.
Ädla lampor med ädelgas
Xenon är en ädelgas, precis som argon eller helium. I likhet med neon kan den användas som gas för belysning. Den placeras under hög spänning i en liten reaktor och får den att tändas. Detta är anledningen till att en xenonstrålkastare inte kan drivas av den vanliga spänningen på 12–24 volt som finns i fordon och kräver en transformator.
I xenonstrålkastare kallas denna transformator ibland för ballast. Den genererar den nödvändiga spänningen på 25 000 volt som xenonlampan kräver.
Att installera den är det minsta problemet vid användning av xenonbelysning.
Xenonstrålkastare: Fördelar och nackdelar
Xenonstrålkastare skulle inte vara så populära om de inte hade så många betydelsefulla fördelar.
Dessa är:
Bättre ljusstyrka: Den största fördelen med xenonstrålkastare är den rejält förbättrade belysningen de tillhandahåller jämfört med H4-glödlampor. Deras ljusa och klara radians liknar dagsljus. |
Låg elförbrukning: Trots den högre arbetsspänningen och den förbättrade ljusstyrkan är xenonstrålkastare betydligt snålare i sin energiförbrukning än glödlampor. |
Livslängd: En xenonlampa håller generellt under hela bilens livslängd, i vilket fall som helst mycket längre än 100 000 km. |
Å andra sidan finns det också ett par nackdelar som bör beaktas:
Kostnader: Xenonstrålkastare är dyra. En eftermonteringssats kostar cirka 15 000 kr. Problemet är att ett modulbyte inte är möjligt. Om något går sönder måste hela systemet bytas ut. Även lamporna för 1 500 kr är betydligt dyrare än H4-lamporna med den högsta kvaliteten. |
Underhåll och reparation: Att reparera xenonbelysning är ett uppdrag för specialiserade verkstäder. Det säger sig självt att de är obenägna att ge sig på gör-det-själv-installerade system. Därför kräver eftermontering också professionella kunskaper. Detta omfattas av garanti samt service om en defekt skulle uppenbara sig. |
Att utsätta andra trafikanter för fara: Den största nackdelen med xenonstrålkastare är riskerna de utsätter andra trafikanter för. Om lyktan blir smutsig eller om lampan är feljusterad kan mötande fordon bländas. Därför finns det extra stränga lagar när det kommer till godkännande av xenonljus. En xenonstrålkastare består av ett antal olika delar som bara indirekt påverkar belysningens prestanda. I synnerhet är strålkastarnas ljuslängdsreglering och torkarsystem tekniskt komplicerade och det kan vara en riktig utmaning att montera dem. |
Effektiva men känsliga
Eftersom xenon är så starkt är det av yttersta vikt att ljuset riktas korrekt. Om strålkastarna inte justeras ordentligt utgör de en fara för mötande trafikanter. En xenonlampa som är felaktigt justerad eller smutsig är lika farlig för andra trafikanter som en helljusstrålkastare. Xenonstrålkastare får därför gott om uppmärksamhet vid bilbesiktningen. På besiktningen granskas eftermonteringssatser extra noga. De flesta satser som finns att köpa hos återförsäljare är inte tillåtna att användas i trafik. I regel saknar de två oumbärligt viktiga komponenter.
Xenonstrålkastare med enbart spolarsystem och justering
För säker kunna användas i trafiken måste ett xenonljussystem ha ett strålkastarspolarsystem. Nuförtiden drivs de med hjälp av högtryckssprutmunstycken. Minitorkarna för strålkastare som var mycket populära på 70-talet är inte längre kompatibla av flera skäl.
Design: Formen på moderna strålkastare är för komplex för att kunna rengöras tillräckligt med en torkare. |
Pålitlighet: Minitorkare slits ut snabbt. Torkarprestandan kan snabbt bli otillräcklig eller till och med bli skadlig för strålkastaren. |
Material: Moderna strålkastare placeras ofta bakom ett skyddande plexiglas. Detta material råkar ofta ut för repor och slits ut mycket snabbt som ett resultat av mekanisk rengöring med en eldriven torkare. |
Därför används automatiska högtryckssprutmunstycken till xenonstrålkastare. Sprutorna har också en pump, en spolarvattentank och elektronisk kontroll som aktiverar spolarcykeln när det behövs och möjliggör även manuell kontroll. En korresponderande knapp måste finnas på instrumentpanelen. Strålkastarnas ljuslängdsregleringssystem är däremot betydligt mindre problematisk. Denna funktion är obligatorisk på alla bilar producerade efter år 1990 och därför ingår ofta ljuslängdsreglering vid eftermontering av xenonbelysning. Trots det måste strålkastarnas ljuslängdsregleringssystem ha en nivågivare eftersom xenonbelysningssystemet måste kunna anpassa sig till olika förhållanden automatiskt. |
Juridiska konsekvenser av olaglig användning av xenonbelysning
Installation av ett icke-godkänt xenonbelysningssystem på en bil gör den olämplig för användning. Bilen kan få körförbud av polisen tills originalsystemet installerats på nytt. Du kan även förvänta dig en rejäl bötessumma på upp till 2 600 kr. Ännu allvarligare blir konsekvenserna om en olycka inträffar: Ansvarsförsäkringen kan täcka kostnaden för skadan initialt, men så småningom kommer den skyldige att hållas ansvarig och tvingas betala.
Ingen annonsering: För närvarande endast Hella
Den enda tillverkare som för närvarande erbjuder eftermonteringssatser för xenonbelysning som lämpar sig för användning i trafik är Hella. Denna OEM-delstillverkare besitter den kompetens, erfarenhet och juridiska bakgrund som krävs för att utveckla högkvalitativa produkter. Till dags dato får inga andra tillverkares produkter användas i trafiken. Vi rekommenderar starkt att du läser informationen på förpackningen mycket noga. Av juridiska skäl måste det allmänna godkännandet för användning i trafik anges uttryckligen. Om det bara står “Endast för rallyändamål” eller liknande innebär det att lamporna är olagliga att använda i trafiken. I detta fall har vi bara en sak att säga: bort med tassarna.
![]() HELLA huvudstrålkastareomedelbart tillgängligKöp nu ⇒ |
Ännu bättre: Originaldelar
Det enklaste sättet att få tag på ett xenonljussystem är att ta det från en begagnad bil. Denna teknologi har funnits på marknaden i 20 år och marknaden för begagnade bilar erbjuder massor av ”offer” som är berättigade till teknologidonation, även om detta kräver två bilar av samma typ. Genom att använda begagnade delar kan du också spara mycket pengar. Själva lamporna är dyra nog. Med all teknologi inräknad kostar ett xenonbelysningssystem flera tusen kronor om du köper det nytt.
Slutsats: tänk efter före
Det skulle vara försumligt av oss att framhäva fördelarna med xenonbelysning utan att samtidigt peka på svårigheterna som installationen innebär. Sammantaget är projektet “byta till xenon” en utmaning som kräver noggranna överväganden. Fördelarna kan vara betydande med tanke på den förbättrade ljusprestandan, men prislappen är hög. Om bilens värde inte rättfärdigar eftermontering är andra justeringsåtgärder mer lämpliga.
Moderna H4-glödlampor erbjuder också god ljusprestanda, så det måste inte nödvändigtvis vara xenon. LED är än så länge inget alternativ. Trots att denna teknologi är tillgänglig för ficklampor ligger biltillverkarna efter: verkliga, högpresterande strålkastare med LED-bas finns ännu inte tillgängliga som eftermonteringssatser. Teknologin går dock snabbt framåt.
Därför kan det vara värt att vänta två eller tre år. LED-lampor är i allmänhet mycket lättare att underhålla än xenon. Du kan vara säker på att mycket intressanta innovationer är på väg.
Foto: MargoLev, Sunny_Images, antpkr, frees, oYOo, Mikbiz, Corepics VOF / shutterstock.com