Upprustning och tätning av lättmetallfälgar

Upprustning och tätning av lättmetallfälgar

Snart är det påsk. Dagarna blir allt varmare och det är gott om solljus. Nu är det perfekta tillfället att piffa upp sommardäcken. Denna uppgift är enkel att utföra om du följer de rätta stegen. Läs denna artikel för att få reda på hur du förbereder dina lättmetallfälgar inför den nya årstiden.

Lättmetallfälgar för sommaren

Lättmetallfälgar för sommarenLättmetallfälgar och sommardäck passar lika bra ihop som körsbärspaj och grädde.

Att köra omkring med lättmetallfälgar på vintern är vårdslöst och rent ut sagt dumt. Obelagda fälgar måste praktiskt taget slängas efter en första åktur på saltade vintervägar.

På sommaren kommer de stilrena fälgarna verkligen till sin rätt med rätt däck.

Därför: Använd alltid stålfälgar på vintern! Dessa är billigare och enklare att rusta upp än lättmetallfälgar.

Använd alltid stålfälgar på vinternEn bils hjul består av ett däck och en fälg. Innan du påbörjar din rengöring bör du först undersöka hjulet och hålla utkik efter skador. Detta kan vara:

– däckslitage till följd av inbromsning
– penetrerande spikar
– sprickor i axlarna
– defekter i fälgrevolutionen
– utbuktningar på däckets sidovägg
– slitna slitbanor eller utgångna däckdatum

Om du noterar några skador på däcken bör du ta bort dem omedelbart och beställa nya.

Att rengöra en legerad fälg är också enklare om däcken är borttagna. Om du däremot noterar strukturella skador, det vill säga trasiga kanter eller djupa sprickor i aluminiumfälgar, ska du absolut inte fortsätta använda den. Högkvalitativa produkter kan rustas upp på en specialiserad fälgverkstad. Sprickor och hörn svetsas igen och slipas ned.
Detta är en relativt dyr process och en fullständig upprustning av fälgen ingår vanligtvis.

Om du är osäker byter du ut fälgen mot en intakt enhet.

Om däcken och fälgarna är i okej är nästa steg att rengöra dem.

Aluminium som material

Material aluminium egenskaperAluminium har vissa speciella egenskaper som du behöver känna till när du rengör fälgar:

– Korrosionsfria
– Lätt legering
– Känsliga mot salt

När aluminium kommer i kontakt med luft tätar det sig självt med ett tunt lager aluminiumoxid. Detta lager är väldigt starkt. Denna självtätning skyddar dock inte mot påfrestningar i en fälgs vardag. Lättlegering bör därför alltid få en extra beläggning. Genomskinligt lack är perfekt för bibehållning av den karakteristiska aluminiumlooken.

Om metallfälgarna kan färgas är pulverlackering dock den snabbaste, lättaste, hållbaraste och billigaste lösningen.

Sätt upp mål

Mycket beror på vad du vill uppnå med rengöringen av dina fälgar: Vill du göra fälgen redo för sommaren eller vill du få den att skina inför en försäljning?

Att förbereda fälgarAtt förbereda fälgar för eget bruk är mycket enklare än att förbereda dem inför försäljning. Det största problemet med fälgrengöring finns inte på den synliga framsidan utan gömmer sig på baksidan: bromsdamm! Varje inbromsning får bromsskivan att slita på bromsbeläggen.

Bromsskivor nya

Bromsskivor nya • Discounter

billigare från endast 98,04 kr

till butiken

Detta skapar fint damm som skjuts ut från bromsskivan som en projektil. Detta är särskilt skadligt för de legerade fälgarnas mjuka metall: dammpartiklarna tränger djupt ner i ytan och skapar plack som är nästintill omöjligt att ta bort på vanligt sätt.

Eftersom detta påverkar ett område som ändå inte syns är ytlig rengöring vanligtvis tillräckligt här. Såvida du inte planerar att sälja fälgarna är det ett slöseri med tid att spendera timmar på detta område. Vid säsongens slut kommer fälgens baksida att se ut exakt likadan ut ändå.

Förberedelse

Förbered aluminiumfälgarÄven om fälgen enbart ska förberedas inför sommaren är det bäst att rengöra den i demonterat skick. För en grundlig och bestående rengöring och polering behöver du följande:

– En stor presenning
– Högtryckstvätt
– Rengöringsborste
– Fälgrengöring: 1 x neutralt rengöringsmedel, 1 x fosforsyra
– Sladdlös skruvmejsel med plastborstar
– Polermaskin
– Svamp och trasa

Påbörja arbetet när förberedelserna är klara.

Djuprengöring av lättmetallfälgar

1. Steg: Förrengöring

Djuprengöring av lättmetallfälgarFälgen förrengörs med rent vatten och en rengöringsborste. Detta tar bort alla lösa vidhäftningar och annan smuts.

2. Sprutning

Spruta fälgen med mild fälgrengöringsmedelI första omgången sprutar du mild fälgrengöring (neutral tvål) på den våta fälgen och låter den sjunka in i 10 minuter. Därefter avlägsnar du den nu lösa smutsen med rengöringsborsten.

3. Blästring

Rengöring av aluminiumfälgar med högtryckNu tar du bort den lossade och upplösta smutsen med högtryckstvätten. Var försiktig med balansvikterna! Så fort en går förlorad måste hela däckuppsättningen balanseras om! Om du upptäcker klisterrester efter förlorade balansvikter måste du balansera om hjulen innan du monterar dem.

4. Etsning

Etsning av aluminiumfälgarAnvänd nu en fälgrengöring som innehåller fosforsyra och ta bort den djupa, torkade smutsen. Oroa dig inte – så länge du använder dig av kommersiellt tillgänglig fälgrengöring är fosforsyran ofarlig för däck, lack och fälgar. Du bör dock ändå bära handskar och långärmat när du utför dessa arbeten. Låt fälgrengöringen sjunka in länge. Särskilt smutsiga områden med torkat bromsdamm kan du låta vara över natten. Beställ högkvalitativa bromsbelägg från Bosch online

5. Sköljning

Skölj av fälgrengöringen med tvålvattenSkölj av fälgrengöringen med tvålvatten. Allt som kan tänkas finns kvar måste tas bort manuellt. En sladdlös skruvmejsel med ett borsthuvud i plast är perfekt för detta. Du bör dock alltid se till att använda ett borstmaterial som är mjukare än fälgens aluminium. Med ett borsthuvud i mässing eller stål kommer fälgen bli så repig att den inte kan repareras!

Upprepa stegen tills du känner dig nöjd med resultatet.

Förbereda fälgarna

En ren fälg är inte nödvändigtvis en vacker fälg – ännu. Du måste lägga ned lite mer tid och ansträngning för att få ett utmärkt resultat.

Upprustning del 1: Slipning

Slipa fälgen på rätt sättEn upprustad fälg skiner bara efter grundlig polering.

  • Den goda nyheten är att aluminium kan poleras tills det får en kromliknande spegelglans.
  • Den dåliga nyheten är att detta är ett extremt ansträngande att göra för hand! Fälgar med filigrana mönster är särskilt svåra att hantera utan maskinhjälp.

För ett fullgott resultat räcker det med en standardborr. Först måste fälgen slipas ned. Detta tar bort den gamla färgen och eliminerar djupare repor.

För att kunna slipa ett legeringshjul måste du först använda dig av sandpapper med 600 i grovlek, sedan 800 i grovlek i andra omgången och slutligen 1 200 i grovlek i tredje omgången.

När fälgen fått ett jämnt, matt utseende och inga fler repor är synliga är den redp att poleras.

Upprustning del 2: Polering

polera fälgenFör att polera fälgen kommer du att behöva:

– Borrmaskin
– Poleringsfästen
– Glasrengöring och trasa
– Aluminiumpolermedel
– Ögonskydd
– En andra nyckelpunkt

När du polerar med hjälp av borren måste du se till att enbart vidröra fälgen med poleringsfästet. Om du träffar fälgen med borren kommer du tveklöst att repa den! Innan varje ny omgång sprutar du glasrengöring på området och torkar av dammet. Du bör räkna med minst 45 minuters arbete per fälg för ett fullgott resultat såvida du inte har tillgång till en balanseringsmaskin eller svarv.

Upprustning del 3: Tätning

specialtätningsmedel för fälgarSom tur är brukar det vara relativt lätt att täta polerade fälgar nuförtiden. Genomskinligt lack används nästan aldrig för detta ändamål numera, eftersom det flagnar snabbt i detta mycket utsatta område. Däremot erbjuder marknaden ett stort antal produkter för tätning av lättmetallfälgar idag.

Dessa specialtätningsmedel för fälgar sprutas enkelt på. Den största nackdelen med dessa är att de inte håller särskilt länge. Vi rekommenderar därför att du förnyar detta tätningsmedel var fjärde vecka i samband med biltvätt. Detta räcker vanligtvis för att hålla bilens lättmetallfälgar blanka hela sommaren.

Foto: tomgigabite, Kazick, HappyPictures, JacZia, Aleksandr Kondratov, Media Whalestock, Elena Zajchikova, Tomasz Majchrowicz, diy13, evgeniykleymenov, Daniel Krylov, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com