Uppfixning av bilens yttre: Ge nytt lyster åt din skatt på hjul!

Uppfixning av bilens yttre: Ge nytt lyster åt din skatt på hjul!

När tidens härjningar efter tio år tar ut sin rätt på din älskade bil är det hög tid för en uppfixning av bilen yttre. Med den anledningen är nästa fråga: gör det själv eller få det gjort? Det enda rätta svaret är att det beror på. Det beror verkligen på vad du vill uppnå med uppfixningen. Få en överblick på uppfixning av bilen yttre och dess potentiella effekter in den här korta handboken.

Mer än bara rengöring

Uppfixning av en bil yttre mot biltvättUppfixning av en bil yttre är mer än att bara ta din bil till en biltvätt. Det är mer inblandat. Planera in minst en helg för att fräscha upp din bil. Det kommer att ta lite arbete för att förvandla kandidaten för skrothögen till en skinande skatt på hjul som du aldrig vill skiljas från.

Stort urval och rimliga priser på blinkande ljus

Indikatorlampor ⇒ Stort urval och rimliga priser

från endast 29,45kr

Hitta den rätta här!

Uppfixning av en bil yttre – Vad vill du uppnå?

En relevant fråga med tanke på uppfixning av bilen yttre. Uppgradera din egen bil för att uppleva full njutning och glädje för ditt eget framförande? Höja värdet med försäljning i sikte? Om det senare gäller, beror det på det faktiska skicket om huruvida du borde ge det här projektet ett hemmafixarförsök eller inte.

1. Synliga brister på bilen som kan åtgärdas

Synliga brister på bilen som kan åtgärdasEn professionell uppfixning av bilens yttre kan bota följande brister på din bil:

1. Generellt skick: mossiga gummilister på fönstren, nedsmutsad lackering, hjulfälgar och plastdelar.
2. Lackeringsskador: matt färg, ytliga repor, lindriga och små rostfläckar.
3. Skador på delar: matta strålkastare, spruckna fönster, sköra eller trasiga baklyktor, böjda och buckliga stötfångare.
4. Skador på karossen: bucklor från hagel, parkeringsbucklor, djupa rosthål.

2. Tvätt för fram allt till ljuset

KarosseriskadorLadugårdsfynd eller begagnade bilar som har väntat en lång tid på en ny köpare kommer med ett tjock lager damm som måste avlägsnas helt för att kunna se vad som väntar dig.

De goda nyheterna: en polerande behandling är en av följande åtgärder, så vid den här punkten är det säkert att vara mer eller mindre hårdhänt.
Detta innebär: först kommer högtryckstvätten, sedan skumpistol och till sist skursvampen för att kunna få bort all kvarhängande smuts från karossen.
Därefter torkas bilen ordentligt torr för att man ska kunna bedöma bilen utan några kalkavlagringar.

Rengör fälgarnaI idealfallet ska hjulfälgar tas av och tvättas separat i ett badkar. Aluminiumfälgar är svåra när det kommer till rengöring. En hård borste kan ta itu med rosten från bromsen. Aluminiumfälgar är därefter redo för polering vilket kommer ta bort möjliga ytliga repor.

Plast stötfångare med bucklorAll skada på plaststötfångare, backspeglar och skyddsräcken måste repareras. Se till att de installeras korrekt. Stötfångarna måste eventuellt tas av helt för att kunna avgöra om komponenten går att använda igen eller inte. Om inte så kan en reservdel köpas hos närmaste återvinnare.

Stötfångare till topppriser

Stötfångare till topppriser

billigt från 155,51kr

Beställ nu i butiken!

Som regel har de många stötfångare och backspeglar tillgängliga.

3. Polering – den rätta vägen

Polera bilen ordentligt från utsidanInnan vi berättar hur du korrekt polerar din bil ska vi berätta om fel väg först: använd aldrig en vinkelslip på lackering. Att attackera lackeringen med detta tunga artilleri kommer helt säkert att göra allvarliga skador som endast kan fixas genom att hela bilen lackeras igen.

För en nybörjare i polering är manuellt arbete tillräckligt för att uppnå tillfredsställande resultat. Du behöver:

– bomullsduk
– silikonrengörare
– för väldigt matt lackering: polermedel med 400 korn
– för genomsnittlig lackering: 2500 kornigt polermedel
– för avslutning: 3500 kornigt polermedel

Om du verkligen vill använda en slip, se till att låna en professionell.

Var försiktig: en polerslip är endast lämplig för plana ytor. På huven, sidopanelerna eller taket kan en slip användas. Vingar, hjulhus och allt annat med kanter och hörn borde poleras manuellt. Annars finns risken att du polerar hela vägen ner till grundfärgen.

Rengör bilen med silikonrensarenNär bilen tvättas och torkas, rengörs den först med den silikonrensaren. Detta absorberar spår av fett och små dammpartiklar, som annars kan orsaka nya repor vid polering.
Nu poleras hela bilen manuellt i kornordningen 400 – 2500 – 3500. Du kommer att bli häpen över hur snabbt fantastiska resultat visar sig.

Mycket viktigt: efter polering måste lackeringen förslutas direkt. Annars kan en enda droppe regn förgöra allt arbete. Polerad lackering är extremt lättpåverkad. Därför, direkt efter den sista poleringen, tvätta igen med silikonrengörare (inget vatten!) innan du tvättar den helt.

Uppgradera plastdelar

Göra bilplast passarOlackerade stötdämpare eller kylargaller blir så gott som nya med en intensiv behandling med plastrengörare.
Det här ämnet går igenom ytan och löser upp ett ultratunt plastlager, som får mattgrå att bli helt svart.

Effekten är direkt synlig.

Polera strålkastare

Polera strålkastareDet här väcker alltid frågan: är det lagligt att polera matta strålkastare?

Åsikterna går isär, men ärligt talat: säkerhetsrisken av att polera bort några mikrometer plast är försumbar. Vad du får är en attraktivt ren framsida på bilen – och helt återställd ljusprestanda på vägen.

Därför kan polering av strålkastarna ses som en säkerhetsrelevant åtgärd.

Byta bakljusBaklyktor och blinkers är så billiga att det inte lönar sig att fixa upp dem.
Generellt är de fixerade med några skruvar och kan snabbt bytas ut. På en polerad bil är ett nytt batteri för bakre belysningen för en stabil funktion den sista biten av behandlingen.

Uppfixning av en bil yttre
– Allt annat endast för den riktigt modige och proffs

Rost på hjulhusenNär djup rost påverkar hjulhusen är även det bästa polermedlet till ingen nytta. Bilen är förstörd och praktiskt taget osäljbar. Så länge som metallen inte är helt korroderad dock kan fyllning ta den ett steg närmare det perfekta utseendet. Oavsett så innebär fyllning att lackering måste ske efteråt. Du måste vara säker på vad du gör här, annars är den enda lösningen att gå till en professionell billackerare.

Fyll i ramar och dörrkarmarAllt som allt är fyllning en provisorisk reparation. Fyllda håligheter tenderar att utveckla rost efter några månader. Om du vill avlägsna rosten helt är ett komplett byte av den påverkade delen oundvikligt.

Var försiktig med rostfläckar på bärande ramar och dörrkarmar. Dessa ihåliga, tubulära delar korroderar från insidan ut. En extern fyllning löser inte riktigt något och är missledande med tanke på bilens säkerhetsskick.

Tips:
skaffa en försökskanin innan du börjar på din egen bil!

Titta i tidningens försäljningsdel efter mycket billiga bilar. I vissa fall finns hela bilar för 300-500 kronor. Du kan prova på allt inom uppfixning på dessa objekt. Det är bättre att göra nybörjarmisstag på en billig bil än att förstöra ditt eget fordon.

Kanske bättre att lämna det till ett proffs trots allt?

Uppfixning av bilens yttre i verkstadenUnder hans första tio försök med att fixa upp bilar kommer inte ens den mest motiverade lekmannen att nå samma nivå som ett proffs som arbetar med uppfixningar och parkeringar.

Om bilen ska säljas är en professionell behandling det bättre alternativet, åtminstone för modeller av högt värde. Med en professionellt polerad, fläck- och repfri bil kommer du att få en värdehöjning som kompenserar för investeringen.

Den enda kvarvarande risken är att du blir kär i din egen bil igen och inte vill skiljas från den trots allt.☺

Foto: janon kas, Krasula, Memory Stockphoto, KITTI_PHIT, PrimaStockPhoto, Kwangmoozaa, IVL, SARIN KUNTHONG, Adam J, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com