Vilka sensorer kan återfinnas i bilen? De senaste tjugo åren har sensorer, eller givare, blivit alltmer viktiga i bilen. Som resultat har bilar blivit betydligt säkrare, bekvämare och renare.
Läs denna översikt över de viktigaste sensorerna i en bil.
Sensorernas funktion

Sensorer mäter konstant ett specifikt faktiskt värde. De överför det registrerade värdet till en kontrollenhet via en elektrisk signal eller radiosignal. Här jämförs det mottagna faktiska värdet med ett programmerat nominellt värde.
Beroende på avvikelsens karaktär sätter detta igång olika reaktioner, alltifrån en simpel signal för att indikera en felkod till att sätta igång bilens nöddrift.

- I en teknisk bemärkelse är givare otroligt simpla konstruktioner. Många givare i bilen är magnet- eller tvåmetallssensorer. Deras simpla konstruktion håller nere deras priser och garanterar maximal pålitlighet.
- Andra sensorer är betydligt mer komplexa.
- Exempel på högteknologiska sensorer är lambda-sonden för att mäta syrenivån i avgasen eller radarbaserade avståndssensorer.
Typer av sensorer i bilen
Givare kan grovt delas in i följande kategorier:
1. Positionsgivare |
1. Positionsgivare

Positionsgivare mäter en komponents position inom en specificerad kurs, som kan vara linjär eller böjd.
- Linjära positionsgivare återfinns på mätaren för fyllnadsnivå på bränsletanken, oljetanken eller Adblue-tanken.
- Positionsgivare för böjda kurser kallas alternativt vinkelgivare. De registrerar vevaxelns eller styrvinkelns position. Ultraljuds- eller radarsensorer installerade i stötdämparen räknas också som positionsgivare.
2. RPM-givare

RPM-givare mäter en komponents rotationshastighet. Detta gäller särskilt för motorn: rotationshastigheten hos vevaxeln och kamaxeln är essentiell för motorkontrollen och mäts därför konstant.

Lika viktiga är ABS-givarna. De mäter konstant om och med vilken velocitet ett hjul roterar. ABS-givare är ett typiskt exempel på en simpel men effektiv sensor. Det är i grunden en liten elektromagnet i närheten av en roterande perforerad skiva.
Så länge som kontrollenheten mottar en konstant frekvens av magnetiska fält så vet den om ett hjul snurrar. Den enkla ABS-mekanismen utvecklades till den ännu effektivare varianten ESP för cirka 20 år sedan.
Givarna har utvecklas vid sidan av detta.
3. Accelerationsgivare

Accelerationsgivare är särskilt viktiga för den passiva säkerheten. När bilen ökar i hastighet sätts säkerheltsbältesspännarna och airbagen i “larmposition”. Hela fjädringen justeras efter de uppmätta körförhållandena.
4. Tryckgivare

Tryckgivare mäter prestandan hos gaser och vätskor. De överför de faktiska tryckvärdena till kontrollenheten i följande system:
– bränsleledning – bromsledning – luftintagskanal – luftkonditionering – hydrauliskt tryck hos servostyrningen – däcktryck |
Konstant övervakning av trycket i dessa system är väldigt viktigt. Minskat tryck i broms- eller servostyrningsledningarna orsakar förlust av kontroll över fordonet. Brist på bränsletryck förhindrar bilen från att starta. För lågt däcktryck kan göra så att bilen sladdar. Därför är installationen av en däcktrycksövervakning obligatorisk i alla bilar med konstruktionsår 2014 eller senare.
5. Temperaturgivare

Temperaturgivare registrerar en specifik komponents värmenivå. Denna information är viktig inte bara för föraren. I allmänhet fungerar temperaturgivare som mätsensorer för kontrollenheten. Det är bara när bilens centrala hjärna är korrekt informerad om temperaturförhållandena som den kan anpassa motorkontrollen i enlighet. Temperaturgivare installeras på följande platser i bilen:
– kylsystemet – luftintagskanalen – oljetråget – bränsletanken – insidan – karosseriet – luftkonditioneringen – möjligtvis på däcken |
6. Kraftgivare

Kraftgivare mäter pågående krafter. De är oumbärliga för kördynamiken och passagerarsäkerheten. Kraftgivare kan hittas på pedalerna, i broms- och styrsystemet och för körmätning. Moderna bilar har även sensorer i sätena. De utfärdar en varning när säkerhetsbältet inte används och stöttar bältesspännaren.
7. Andra sensorer

- För att mäta det inåtgående luftflödet används en luftflödesgivare.

- Lambda-sonden återfinns i avgasröret precis framför katalysatorn. Sensorn mäter avgasens syreinnehåll.

- Knackgivare mäter förbränningen i cylindern.

- Trottelventil-givaren mäter trottelventilens öppningsvinkel.
Liten instats, stor effekt
Sensorer utsätts för slitage precis som vilken annan bildel som helst. Om de går sönder kommer det snart att åtföljas av andra fel.
![]() Autosensorer till bra priserTillgänglig omedelbart från 54,52 krbeställa online! ⇒ |
I dåtiden var letandet efter orsaken till ett fel en övning i tålamod. Nuförtiden letar kontrollenheter efter sannolikhet i den mottagna datan från sensorerna, och därför kan en defekt komponent lokaliseras lättare.

Att byta ut en sensor erbjuder i allmänhet en snabb lösning på problemet. Dess åtkomlighet varierar betydligt.
Vissa sensorer kan bytas ut med lätthet och utan verktyg. Att byta ut andra sensorer kräver omfattande reparationer.

- Varje sensor är i grund och botten en elektronisk komponent som kan kopplas till ett kabelnät.
- Dess pluggar är ofta en ignorerad källa till fel. Kontaktpunkterna mellan sensor och kabelnät är i allmänhet gjorda av koppar vilket kan frätas sönder över tid och stoppa upp strömflödet. Det är därför värt att leta upp dessa pluggar, skrubba rent dem noggrant och försegla dem med kontaktspray.
- Motorproblem som vid första anblick kan verka dramatiska är ofta lösta effektivt på detta vis.
Men även om en sensor faktiskt har gått sönder innebär detta bara i mycket få fall en totalförlust av bilens värde. Även byte av komponenter som är svåråtkomliga, såsom vevaxelssensorn, är värt det.
Ägare till gamla bilar råds därför till att informera sig själva om sensorernas bytesintervaller.
- Det är förnuftigt att byta ut sensorerna i förebyggande syfte för att undvika allvarligare motorproblem. Detta gäller för till exempel temperaturgivaren på kylaren.
- Om denna byts ut tillsammans med värmeväxlaren eller kylarfläkten möjliggör detta pålitlig drift av fläkten.
- Lambda-sonden bör även den bytas ut med jämna mellanrum. Detta besparar den katalytiska konverteraren och hjälper till att spara bränsle.
Foto: Andrey Suslov, autovector, Sharomka, Olga Litvinchuk, Winai Tepsuttinun, BACHTUB DMITRII, Kudrin Ilia, NONGASIMO, Poungsaed-Studio / shutterstock.com