För att möjliggöra optimal upplysning av vägen med hjälp av framljusen bör ett antal faktorer hållas i åtanke, såsom reflektorns och plexiglasskivornas (perspex) renhet, adekvat fixering, den högra lampan såväl som korrekt justering. Ett framljus med felaktig justering kan blända mötande trafik eller misslyckas med att lysa upp vägen. Båda kan leda till farliga situationer vid mörkerkörning. Läs denna manual om hur du enkelt kan justera dina framljus hemma.
Innan du börjar…

Precis som bilens andra designelement är framljusen föremål för modetrender. Bakvingar och popup-framljus kom och gick, och nu befinner vi oss i eran av plexiglasskivor (perspex).

Dessa klara skivor som installeras vid monteringen är gjorda av plast, en nedgradering i kvalitet i jämförelse med de tidigare framljusen med skivor av hårt frostat glas. Det finns ett flertal anledningar till varför denna utveckling skett, men resultatet blev att en förbrukningsbar bildel skapats. Plexiglasskivor repar lätt och blir matta, och kommer till slut inte passera besiktningen.
I detta fall rekommenderar bilindustrin utbyte av delen. Vad som komplicerar detta är det faktum att skivorna inte finns tillgängliga som förbruknings- eller utbyteskomponenter. Om skyddet har mattats av måste ofta hela framljuset bytas ut, och eftersom en bil har två framljus gynnar detta i synnerhet reservdelshandeln.
Först och främst kan ett försök till reparation göras, vilket kostar nästintill ingenting:

Återförsäljare av accessoarer kräver ofta särskilda poleringsset för framljusunderhåll. Med lite övning kan även svårt repade och matta framljus återfå sin ursprungliga klarhet. Detta är ett relativt krävande arbete, men värt att överväga med tanke på kostnaderna. Hela framljusets glas behöver bara bytas ut när detta försök misslyckats. Hushållslösningar såsom tandkräm lyckas sällan skapa ett tillfredsställande resultat. I fall av sprucket eller trasigt glas eller en matt och rostig reflektor är fullskaligt utbyte det enda alternativet. För gamla bilar med lågt andrahandsvärde kan en tur till bilskroten vara en bra idé. Där finns ofta framljus av alla typer.
![]() Bilstrålkastare • Största urvaletbilligt från 68,41 krBeställ nu ⇒ |
Manual för justering av framljusen
Ett korrekt justerat framljus är relevant för besiktningen. Det är därför en bra idé att kontrollera och om nödvändigt justera framljusen innan det är dags för besiktning. För detta behövs:
![]() (Parkeringsgarage passar ofta bra för detta ändamål) – Skrivarpapper – Blyertspenna – Måttstock – Bred, färgad isoleringstejp – Möjligtvis en lång skruvmejsel |
Innan framljusen justeras bör följande checkas av:
![]() 2. Stötdämparen i sin ordning? 3. Framljusstrålsjusteraren på noll (högsta punkten)? |
Dessa kontroller är essentiella för att säkerställa att bilen står rakt. Dessutom bör kontrollen för nivåreglering av framljusen kontrolleras. Ett system för nivåreglering av framlyktorna är obligatoriskt i EU.
1. Placera bilen på exakt 10 meters avstånd framför väggen.

Ett avstånd på 10 meter är ultimat för att räkna ut de krävda och de faktiska värdena.
Lutningen på framlyktorna är olika för varje bil. Om bara 5 meters avstånd är tillgängligt måste det beräknade resultatet delas på två. Avståndet bör aldrig vara mindre än 5 meter.
2. Hitta den övre kanten av den ljusreflekterande ytan.
Den övre kanten på den ljusreflekterande ytan av de nedåtvinklade framlyktorna kan mätas med ett vitt papper och en mätsticka. Stå framför bilen och håll pappret framför framlyktorna. Du kommer märka att strålen har en starkt lysande övre del. Den mörkare bottendelen är ströstrålar som bör ignoreras. Mät höjden på den övre kanten av den ljusreflekterande ytan och skriv ned den.

Vid detta tillfälle kan du även mäta den nedre kanten av den ljusreflekterande ytan. Den bör inte vara lägre än 500 mm. Detta gäller för alla fordon, inklusive motorcyklar. Om denna kanten är lägre tyder det på en allvarlig defekt som med största sannolikhet kommer göra så att din bil inte går igenom besiktningen.
Detta problem uppkommer oftare i bilar med låg markfrigång. Även om fjädringen ursprungligen var tillåten så kan en gradvis sänkning av fjädringen ha orsakat en förändring av detta gränsvärde.
3. Överföra höjden av den ljusreflekterande ytan.

Höjden av kanten av den ljusreflekterande ytan ska nu överföras till den upplysta väggen. Om väggen inte är tillräckligt vit, sätt fast ett papper på väggen vid den motsvarande nivån. Den mätta höjden av kanten på den ljusreflekterande ytan överförs till den upplysta väggen med hjälp av en penna och en måttstock.
4. Räkna ut den eftersträvade höjden
Med hjälp av rätt lutning (oftast mellan 1 och 1,5%) och avstånd mellan fordonet och väggen kan den eftersträvade höjden för framljuset räknas ut. På 10 meters avstånd och en lutning på 1% ska den övre kanten av den ljusreflekterande ytan ligga 10 cm under den överförda ljusreflekterande ytan av framljuset. Det eftersträvade värdet är nu markerat på väggen. Märket är förtydligat med en bred bit färgad isoleringstejp så att det syns tydligt på 10 meters avstånd.
5. Justera framljuset

När det eftersträvade värdet är markerat på väggen kan framlyktan justeras med en skruvmejsel. Ett par åtskruvningar bör räcka.
Denna process repeteras med det andra framljuset. Nu är framljusen justerade, rena och säkra. Inget står i vägen för en lyckad besiktning.

När nivåreglering av framlyktor misslyckas
Nivåreglering av framlyktor är nödvändigt för alla bilar. I många bilar, till exempel Fiat Cinquecento or Volvo 480, så brukade nivåregleringen av framljusen ske hydrauliskt. På grund av detta så torkade höjdjusteringsmotorn ut efter 5 år. Att fylla på eller reparera den visade sig vara ganska komplicerat och sällan lyckat. Därför är de flesta nivåreglerande kontrollsystem elektriskt drivna. Detta är inte bara betydligt mer pålitligt utan även enklare att underhålla. Höjdjusteringsmotorer är tåliga och rejäla och kan lätt bytas ut om de slutar fungera. Dock så är det oftast sönderfrätta pluggkontakter eller brustna kablar som är ansvariga för att framlyktans höjdjusteringsmotor går sönder. Att reparera dessa är enkelt. Om du har en bil med en hydraulisk höjdjusteringsmotor bör du kolla upp om det är möjligt att övergå till en elektrisk modul. Överraskningsvis nog kan höjdjusteringsmotorn i en Fiat Cinquecento bytas ut till en elektrisk sådan som återfinns i en Volkswagen Polo 86C 2F utan några problem. |
Använd alltid de bästa lamporna

Även äldre bilar utan de kraftfulla xenonlamporna kan uppgraderas med mer uppdaterade ljus. Det är av högsta vikt att använda maximal styrka. Mer och bättre ljus innebär säkrare körning och bättre synlighet för andra trafikanter.

Om det inte finns så kan eftermontering av ljus som är igång dagtid vara användbart. Denna integrering kan göras på en lördageftermiddag vid generell översyn av bilens ljus. Bytet av gamla glödlampor för bakluckebelysningen och fram- och sidoblinkers med LED-lampor kompletterar uppgraderingen, anpassningen och justeringen av din bils ljussystem.
Foto: VitaminCo, Jenoche, admin_design, Bhakpong, takoburito, zeljkodan, chin797, Nodty, sima, i viewfinder, Sunny_Images, Corepics VOF / shutterstock.com