Bilhistoria och rost på bilen går hand i hand. All forskning som gjorts på rostskydd, vilken har pågått i ett århundrade, förebyggande orsaker och försök till att kontrollera den gnagande förstörelsen har inte lyckats stoppa problemet. Förr eller senare kommer alla komponenter av stål och järn på bilen börja frätas sönder. Oavsett vad så kommer du som bilägare med lite omsorg ha god chans att betydligt förlänga din bils liv genom att undvika frätskador.
Hur börjar rost på bilen?

Stål extraheras från järnmalm, vilket inte är något annat än oxiderat järn. Genom addering av en reducerare (generellt kol) och energi (värme) kan syre avlägsnas från järnoxidet. Nu kan järnet behandlas som en metall. I naturen återfinns det bara i form av järnoxid och därför tenderar det att kontinuerligt reagera med syre. Detta är en välkänd kemisk process. Alla grundämnen strävar efter den så kallade ädelgaskonfigurationen för att få stabilitet, det vill säga inte längre reagerar.
När stål (råjärn med 3% kol) reagerar med vatten och luft startas en katalytisk process. Vattnet tillåter järnet att reagera med syre i luften. Denna processen påskyndas när vattnet är lite surt, t.ex vid fall av adderat salt. Därför rostar bilar betydligt snabbare i snöiga områden än i torra och varma. Detta är orsaken till varför mängder av gamla bilar fortfarande kan hittas i Kalifornien,
Rost kräver tre förhållanden:
– Tillgång till den bara metallen – Syre – Vatten |
Syre är närvarande överallt i luften och därför är rostskydd och rostförebyggning de enda sätten att förhindra gradvis förstörelse av karosseriet.
Varför är rost på bilen så skadligt?
Som sagt så är rost på bilen en kombination av järn och syre. Järnoxidmolekylen som bildas förändrar kompositionen och som resultat formar den inte längre en lufttät yta. Järnrost bildar ett fint puder utan mekanisk koppling till basmaterialet. Aluminium beter sig annorlunda. Oxidet formar en lufttät yta som skyddar basmaterialet mot rost. Detta är inte fallet för järn.
Bara en fråga om pengar

Med modellerna Audi A2, DeLorean och Chevrolet Corvette gjordes försök till att förhindra rost på karossen redan från början. Audi A2 hade en kaross av aluminium, DeLorean var gjord av rostfritt stål och Corvette hade en kaross i glasfiber.
Alla tre koncept var framgångsrika som rostskydd. De var däremot väldigt dyra och därför inte lämpliga för den genomsnittliga familjebilen. Av denna anledning används stål fortfarande i kombination med den aktiva åtgärden att skydda det mot rost så effektivt som möjligt.
Varsamhet, varsamhet och varsamhet igen

Reparation av en rostig fläck är i grund och botten en provisorisk lösning. Desto viktigare är att förhindra rost i förtid. Som tidigare beskrivits behöver rost på bilen en svag punkt. Den måste få tillgång till det bara materialet för att starta sin destruktiva effekt. Vid köp av en begagnad bil är det därför användbart att skaffa information om de områden som riskerar frätskador på just den specifika modellen.

På skåpbilar är borrhålen på dörrhandtag och insidepaneler ofta inte förseglade. Om du har köpt ett mer eller mindre rostfritt exemplar är det värt att demontera dessa delar och applicera rostskydd i borrhålen. Detta bör förlänga bilens livslängd betydligt.

Självfallet gäller detta för varje repa eller buckla du hittar på bilen. Den gyllene regeln gäller: omedelbar försegling! Så länge som rosten på bilen bara sitter på ytan kan den bekämpas. Ju djupare den tillåts penetrera, ju mer arbete kommer det vara att få bort den.

TIPS: vid köp av en begagnad bil är det värt att genomföra endoskopiska kontroller på sållar och ihåliga balkar utöver en förebyggande försegling av håligheter. Detta kommer skydda dig mot oönskade överraskningar. Frätskador i dessa områden är särskilt dyra att reparera.
Oupptäckta frätskador
För rostskador är platsen en huvudfaktor. Det finns som princip tre sätt att reparera ett område med frätskador:
– Byte av den påverkade delen – Fyllning – Svetsning |

Byte är en bra idé när skadan har fortlöpt och komponenten enkelt kan bytas, såsom huven och de främre stänkskydden. Dörrar och backluckelock är också ofta enkla att byta ut, men dessa delar kräver omfattande justeringar: byte av dörrlås och elektriska fönsterkontroller i dörrpanelerna är krävande arbeten. Därför är fyllnad och utjämning ofta först testat på dörrar.
Fördelen med avtagbara komponenter är att de är irrelevanta för bilens stabilitet. Fyllning och slipning kan genomföras utan någon risk.

Mer problematiskt är rostfläckarna på karossen. På moderna bilar så är bilens hela front, passagerarkabinen med tak och underkropp, hjulhusen och de bakre stänkskydden en hel sammansvetsad enhet som inte kan bytas ut lika lätt som ett främre stänkskydd eller en dörr.
Däremot ska det alltid göras en distinktion mellan bärande och icke-bärande komponenter. Bärande komponenter är alla bärarmar och sållar såväl som alla delar som är särskilt stora och massiva i sin konstruktion. Icke-bärande element innefattar exempelvis de bakre stänkskydden. Icke-bärande element kan fyllas och slipas utan någon risk.
Fyllning kräver färdighet

Gällande fyllning, börja med att slipa ned hela den korrosionsskadade ytan ner till dess bara metall. En stålborste och rostkonverterare kan snabba på denna processen. Efter detta appliceras ett häftande lager till området som sedan fylls upp med en blandning av kitt och härdare.

Vid fyllning är det viktigt att arbeta rent för att reducera mängden arbete som krävs vid slipning efteråt. Dessutom bör fyllnadskittet aldrig få hänga “fritt i luften”. Om hjulramar eller stora hål behöver fyllas bör området som repareras stöttas med fiber likt GRP.

TIPS: vid fall av användning av GRP för reparation bör du alltid arbeta med epoxiharts istället för polyesterharts. Epoxiharts fäster bättre vid karossen. Den behöver alltid extra filament. En normal fiberglasmatta kan inte behandlas med epoxiharts.

Efter fyllning och härdning följer grov och fin sandpappring för att återskapa karossens ursprungliga konturer.
Efterföljande förbehandling och lackering i bilens ursprungliga färg slutför arbetet.
Att skapa en osynlig övergång är en konst som kräver skicklighet och färdighet.
Därför är det användbart att öva fyllning, lackering och polering på ett stänkskydd från skroten.
När inget annat alternativ finns: Svetsning
Svetsning är den extrema formen av rostreparation. Det görs när rost uppkommer på platser som inte kan bytas ut och som är för stora för fyllning. Typiska platser för rosthål är underkroppen, hjulramarna och bakluckan. Handlingsplanen är simpel:
|

Det är av högsta vikt att du vet hur du hanterar en svets. Du kan spara mycket pengar bara på att förbereda svetsningsarbetet så adekvat som möjligt. Rengöring av det påverkade området, nedslipning av den omringande metallen och förberedning av reparationsmallen kan göras hemma. Om det dyra svetsarproffset först måste avlägsna den skyddande underförseglande beläggningen och lackeringen kommer det hela bli mycket dyrare.

Tips: även om massvis av Youtube-videos visar annorlunda så ska ingen reparationsmetall svetsas på kanterna. Den optimala sammanfogningen av metallplåtar med chassit görs genom att borra hål som borras ungefär 5 millimeter från metallens kant.
Sållar och bärarmar är tickande bomber

Om rost på bilen återfinns på ett såll eller bärarm så är fyllning av ytor förgäves. Dessa ihåliga komponenter fräter från insidan och ut. För att avlägsna rost permanent måste den korrosionsskadade ytan skäras ut och repareras. Detta bör enbart utföras av en professionell karossreparatör. Amatörmässigt utförd reparation av bärande element accepteras inte på besiktningen.
Efter reparation av sållar och bärarmar måste de ihåliga delarna förseglas. Detta förhindrar rosten från att komma tillbaka.
Foto: hecke61, Bodanochka, Rihardzz, Trodler, IkeHayden, Richard Wadd, Chonlawut, Bokeh Blur Background, Dmitry Kalinovsky, Bhakpong, MongPro, loraks / shutterstock.com