Dieselmotorer är så kallade självantändande motorer. De har inte ett vanligt tändstift som tänder bränsle-luftblandningen med en extern gnista. I dieselmotorer så är den snabba kompressionen av bränslet tillräckligt för att orsaka förbränning. För att lyckas med detta måste motorn uppnå en specifik arbetstemperatur.
Anledningen till detta ligger i att kompressionen i en dieselmotor är mycket hög. Om motorn är för kall finns det för mycket spelutrymme mellan kolv och cylinderväggen. För mycket kompression går då förlorad och motorn kan inte starta. Endast när motorn är tillräckligt varm kan metallerna expandera vilket möjliggör förbränningsprocessen. En dieselmotor behöver därför starthjälp. Det är här glödstiften kommer in.
Funktionen hos ett glödstift
Dieselmotorns glödstift är tillverkat av hårt kolstål; en elektrisk ström gör att det glöder.
När insprutningssystemet sprutar in diesel-luftblandningen i förbränningskammaren, antänds den även vid låga motortemperaturer. Uppvärmningsprocessen tar 5-30 sekunder.
Så snart som motorn är igång kommer hela motorblocket att snabbt värmas upp. Motorn går i självantändningsfas och behöver inte längre något tändhjälp. Glödstiftet slocknar och behövs inte under körning. Det här förklarar varför dieselbilar inte kan startas med vanliga startkablar eller genom att knuffa bilen. Så länge som motorn är kall kommer den inte starta utan hjälpen från ett glödstift.
Livsspann hos ett glödstift
Glödstiften är inte i bruk under större delen av tiden och de håller därför mycket längre än tändstift. Det är svårt att uppskatta en medellivslängd. Ju oftare en bil startas desto kortare livsspann. Om bilen endast används för långa distanser kan ett par glödstift hålla för mer än 100,000 km. Ett glödstift ersätts därför endast när det signalerar att det kommer sluta fungera snart. Om motorn blir allt svårare att starta är det dags för reparation.
Nu är det viktigt att agera snabbt! Så länge som motorn fortfarande antänds är det det betydligt enklare att byta glödstift.
![]() Glödstiften butikfrån 51,55kr i lagerKöp nu ⇒ |
En minskande prestanda hos glödstiftet leder till ökad förslitning på avgassystemets reningsfunktion. Dieselpartikelfilter täpps lätt till men även EGR gör det. Endast en ren förbränning under uppvärmningsfasen kan på ett pålitligt sätt förhindra ytterligare skada. Om det därför är sannolikt med skada på glödstiftet behövs en noggrannare diagnos. Som tur är så är det mycket enkelt.
Testa motstånd
Glödstift kan enkelt testas med en multimeter, vilken mäter dess motstånd och därmed kan se vad som är fel.
Proceduren går till så här:
– Stäng av motorn – Dra bort kopplingen från ett glödstift – Sätt multimetern på lägsta Ohm-nivån. – Koppla samman den negativa änden med en jordningspunkt, tex direkt till motorblocket ( en klämma är ideal för detta) – Håll den positiva änden mot den övre änden av glödstiftet. |
Om “kontinuitet” visas, det vill säga inget eller väldigt lite motstånd, är glödstiftet okej.
Om den visar “1”, är glödstiftet defekt och måste bytas ut. En bra multimeter kostar runt 150 kronor.
Utmaningen med att ersätta ett glödstift
Ett glödstift i en dieselbil har samma uppgift som ett tändstift. Dock så är dessa delar konstruerade på olika sätt. Ett tändstift för en bensindriven bil är kort med en rundad, bredgängad bas. Ett glödstift å andra sidan är rätt så långt med en liten diameter på grund av att det måste kunna motstå höga tryck i förbränningskammaren under körning.
Vid uttagning så finns det alltid en betydande risk att det bryts av. På grund av kontinuerliga temperaturförändringar och årslånga användning kan glödstiftet fastna i motorblockets gänga. Du borde alltid vara uppmärksam på att det kan sitta hårt fast och lätt kan brytas av.
För att avlägsna ett glödstift på ett säkert sätt behöver du fyra saker:
– Tid och tålamod
– Olja
– Passande verktyg
– Värme
Det finns absolut ingenting att vinna på att agera otåligt och ge efter för tidspress. För att uttrycka det djärvt: ett avbrutet glödstift är inget litet problem. Det måste borras ut, vilket oftast endast är möjligt genom att hela motorn plockas isär helt, vilket gör att bytet av en reservdel för 150 kronor blir till en reparation för åtskilliga tusentals kronor.
Det bästa verktyget är en momentnyckel med justerbart vridmoment. Dessa nycklar ger motstånd upp till ett visst vridmoment. Om man går över detta motstånd så lossnar dem, vilket undviker att överdriven kraft överförs till glödstiftet.
Om detta inte fungerar behövs det mycket tålamod. Stiftets placering gör att det kan smörjas med olja. Oljan, idealt en högpresterande rostlösande variant som tex WD-40, sprayas liberalt in i stiftets gänga. Därefter körs bilen under 3-6 dagar och olja hälls kontinuerligt i gängan. Oljan tar sig gradvis in, stimulerad av motorns värme och temperaturförändringarna längs gängan.
Det smorda glödstiftet måste avlägsnas medan motorn är varm. Fastän motorn behöver vara tillräckligt varm måste den stängas av! En motor som blir kallare gör det lättare för glödstiftet att lossna. En varm motor utgör en risk för brännskada.
Var därför varsam och använd alltid skyddande klädsel!
Att installera ett nytt glödstift
Det nya glödstiftet borde inte installeras alltför snart. Kolet i stålet på det gamla stiftet och särskilt sot från motorn har antagligen skapat ett lager i schaktet. Konsekvenserna kan vara:
– Minskad prestanda
– Lagerbildning
– Avlossning
Därför måste schaktet genomgå en grundlig rengöring innan man installerar ett nytt glödstift.
Detaljhandeln har lämpliga brotschar. Genom att försiktigt sätta in brotschen kan gängan rengöras ordentligt. Det är av yttersta vikt att brotschen sätts in rakt. Att sätta in den snett kommer onekligen att skada gängan. Silikonfritt smörjmedel kan appliceras på brotschens topp. Genom att sätta in den i gängan kommer den smorda toppen att rengöra gängan. En brotsch är inte direkt billig med ett pris på 250-350 kronor. Oavsett så kommer det vara billigare än den reparation som krävs för ett avbrutet glödstift.
Det är rekommenderat att kontrollera glödstiftet med multimetern innan installation. Sätt den negativa änden till gängan och håll den positiva änden mot toppen. Den borde visa “kontinuitet”, annars är den defekt.
Det nya dieselmotorstiftet installerad med det vridmoment som nämns på förpackningen. Ett klick från nyckeln är tillräckligt. “Tryck inte för hårt” och “Ta det lungt” är båda tillämpbara här.
Glödstift slits ut samtidigt. Därför ersätts de alltid som ett set. Ett stift kostar mellan 50 och 150 kronor. Som med tändstift borde delarna matcha med bilen eller modellen. Ett glödstift som är för långt kommer att skada motorn när det skruvas in.
Om dieselmotorn vägrar starta
Innan det sista glödstiftet ger upp, är ofta förglödsreläen defekt.
Det är viktigt att de gamla glödstiften lossas under flera dagar och att motorn är varm. Därför är en kontroll och vid behov ett byte av förglödsreläen ett snabbt och billigt sätt att hålla bilen på vägen några dagar till. Den här perioden borde dock användas för att hantera de utslitna glödstiften.
Foto: marekusz, yauhenka, vchal, Ikonoklast Fotografie, pryzmat / shutterstock.com