I princip kan hjul fästas på ett fordon på två olika sätt. Utöver de ofta använda hjulbultarna finns det också hjulmuttrar. Om du byter däck på ditt fordon regelbundet bör du känna till båda dessa element och veta vad du bör se upp med i respektive system. Vi har samlat ihop all relevant information du behöver om hjulmuttrar och hjulbultar åt dig i denna heltäckande artikel.
Skillnaden mellan hjulmuttrar och hjulbultar
Du kan oftast se direkt om hjulmuttrar eller hjulbultar används på ett fordon.
Om du, efter att du tagit bort ett däck, kan se de så kallade dubbultarna skjuta ut är det hjulmuttrar som används. De är fästa direkt på navet. Däcket ska tryckas över dubbarna via de matchande hålen och sedan fästas med hjulmuttrarna.
I hjulbultsystemet, å andra sidan, finns det matchande bulthål i navet. Här bör hjulet vara korrekt inställt vid bytet så att hjulbultarna kan föras in och fästas genom de tillhandahållna skruvhålen.
Två olika system används även för hjulmuttrar. Det finns hjulmuttrar med avsmalnande eller sfärisk design. Hjulmuttrarnas typ bör därför matcha både däcket och den tillhandahållna monteringen för hjulmuttrarna. Detta är viktigt eftersom en felaktig kombination av hjulmutter och däck kan leda till att muttern lossnar, vilket äventyrar säkerheten.
Finns det verkligen fler hjulbultar än hjulmuttrar?
Enligt ett stort antal professionella publikationer används nästan uteslutande hjulbultar och knappt några hjulmuttrar nuförtiden. Detta är dock felaktigt, då många fordonstillverkare fortfarande förlitar sig på hjulmuttersystemet.
- Till exempel är Opel och Ford kända för att nästan alla fordon i deras sortiment levereras med det typiska hjulmuttersystemet. Kia och Honda har också fortsatt att använda hjulmuttrar i sitt sortiment och förlitar sig på denna teknologi.
- Många biltillverkare, inklusive ledande märken som till exempel VW, förlitar sig dock främst på hjulbultar eftersom dessa erbjuder mer flexibilitet för användaren.
- Ledande reservdelsbutiker har i vilket fall som helst fortsatt att köpa in både hjulbultar och hjulmuttrar i en mängd olika utföranden. Det är därför varken svårt att hitta eller köpa lämpliga reservdelar till ditt fordon och dina däck.
![]() Originalbultar i butikenbilligt från 8,19 krBeställ online! ⇒ |
Vilka fördelar har respektive system?
Om vi tittar på bägge systemen i direkt jämförelse är den stora fördelen med hjulmuttrar att det går snabbare och enklare att byta däck eftersom däcket kan pressas direkt på hjulnavet och dubbbultarna.
- Att däcket glider på navet undviks enkelt genom fastsättning. Emellertid finns det också vissa nackdelar. Till exempel behöver hjulmuttrarna dras åt på nytt efter ett tag för att säkerställa att fordonet är säkert att köra.
- Dessutom blir det väldigt komplicerat om en hjulmutter under ett däckbyte visar sig ha korroderat. En hjulbult kan utan problem borras ut och tas bort. En rostig hjulmutter är å andra sidan inte helt lätt att ta bort. Att ta av däcket kan kräva en hel del tid och energi.
- Detta kan i synnerhet innebära problem vid ett oplanerat och snabbt däckbyte med otillräckliga verktyg vid vägkanten. Generellt omfattar detta hjulbultar också, även om dessa vanligtvis är betydligt lättare att lossa även med otillräckliga verktyg till hands.
Kan bägge systemen fungera som säkerhetsskydd?
Högkvalitativa fälgar måste skyddas mot stöld. Både hjulmuttrar och hjulbultar gör detta möjligt. Satser med hjulbultar och/eller hjulmuttrar som enbart kan lossas med hjälp av en speciell skruvnyckel finns att köpa.
En bult eller en mutter per däck är tillräckligt för att skydda det mot stöld på ett effektivt sätt. Standardbultar och säkerhetssatser finns också att köpa hos välsorterade specialhandlare. BildelarExpert är ett bra val med tanke på det breda sortimentet och de attraktiva priserna.
Hjulmuttrar och hjulbultar: Lönar sig smörjning?
Många bilägare övervägar, på grund av rädsla för rost, smörjning av hjulbultarna eller dubbbultarna och hjulmuttrarna i samband med däckbyte. Ett par tillverkare på marknaden tillåter också en sådan procedur. Anledningen är enkel:
- På grund av att de sitter så nära bromssystemet utsätts bultarna och muttrarna för extremt höga temperaturer. Fett skulle brännas bort, vilket i värsta fall kan leda till att muttrar och bultar fastnar ännu mer.
- Av den anledningen bör hjulmuttrar och -bultar aldrig smörjas. Det räcker att rengöra gängor och ytor från korrosion noga med hjälp av en stålborste.
Så långt bör hjulbultar skruvas in
Hjulbultar bör alltid dras åt med ett specificerat vridmoment. Många människor tror att det räcker med ett fåtal varv för att hålla en bult på plats. Detta är missvisande. För att en hjulbult ska sitta ordentligt behövs minst sex varv. Först då är det säkert nog.
Flexibilitetsrelaterade fördelar i detalj
Hjulbultar erbjuder extra fördelar för bilägare.
- Eftersom de kan ha olika längder och därmed olika dimensioner.
- För hjulmuttersystem bör du alltid se till att de önskade fälgarna passar dubbultarna och deras längder.
- Hjulbultar innebär mer flexibilitet och du kan anpassa bultarna till fälgens tjocklek.
- Detta betyder att du lätt kan välja en lämplig bultlängd när du ska köpa reservdelar såsom nya fälgar eller vinterdäck.
Att dra åt hjulbultar och hjulmuttrar på nytt:
myt eller sunt förnuft?
Det är viktigt att både hjulbultar och hjulmuttrar dras åt med ett lämpligt och specificerat vridmoment. Om detta görs behöver du inte dra åt hjulbultarna på nytt eftersom de redan fästs med tillräcklig kraft. Detta gäller dock inte hjulmuttrar. Dessa bör dras åt på nytt med ett rätt vridmoment efter cirka 50 kilometers körning. Om du låter en specialverkstad byta däck åt dig påminner de dig vanligtvis om att du kommer behöva dra åt dessa på nytt.
Foto: 4 PM production, JGade, anatoliy_gleb, J. Lekavicius, ilmarinfoto, RMIKKA, Zynatis, nikolaborovic, Gohang, Sergey Ryzhov, Coprid, 6493866629 / shutterstock.com