Sedan år 2001 har alla bilar med bensinmotor ett OBD-2-gränssnitt (On-Board-Diagnose). Seriell installation är obligatorisk för dieselbilar sedan år 2004. Dessa väldigt praktiska system det enklare att söka efter fel. Detta är nödvändigt eftersom bilar blir alltmer komplexa.
Spårning av skadliga ämnen
Idag går det knappt att föreställa sig hur bilmotorer brukade byggas tills långt in på 1970-talet: stora bränsleslukare som förorenade miljön med blybensin utan filter var standard fram till början på 1980-talet.
Introduktionen av blyfri bensin innebar en hård kamp och en riktig revolution. Inte heller då var avgaser något hälsosamt. Istället för bly använde man bensen som antiknackningsmedel. Detta misstänks dock utgöra en hälsorisk. Dessutom är kolmonoxid och kväveoxid oundvikliga komponenter i förbränning med syre. Även om det vore möjligt att filtrera bort dessa skadliga ämnen går det inte att undvika koldioxid. Motorförbränning med syre omvandlar det kolbaserade bränslet till koldioxid. Även om den mer eller mindre är en naturgas anses den vara skadlig då den stimulerar växthuseffekten.
Ren förbränning – en teknisk utmaning
Nuförtiden görs stora tekniska ansträngningar för att göra avgaserna från bensin- och dieselbilar så rena som möjligt. Enkel motorstyrning för att minska skadliga ämnen existerade redan under VW Beetle-eran.
De oreglerade katalytiska avgasrenarna byttes snart ut mot 3-delade katalytiska avgasrenare som vidareutvecklats sedan dess. Avgasrening i dieselbilar är en verklig utmaning med tanke på den höga nivån av sotpartiklar. Den senaste teknologin på detta område är ureainsprutning. Denna procedur är numera etablerad i byggmaskiner och nyttofordon och används dessutom allt oftare i motorer i familjebilar.
All dessa framsteg har en betydande inverkan på motorn. Mer specifikt kan man säga att innan förbränningen blir ett antal nyutvecklade komponenter aktiva. Avgasåterledning, kylning av insugsluft, justering av tändningsprocesser med mera är till för att motverka utveckling av skadliga ämnen. Generellt fungerar detta relativt väl.
Komplexa system är sårbara system
Det största problemet med sofistikerade system för avgasfiltrering är deras benägenhet att gå sönder. Samtliga fel har dubbla effekter, vilket kan förvärra problemet:
1. Den trasiga komponenten kan inte längre utföra sin uppgift.
2. Styrenheten mottar felaktig data och kan därmed inte längre fungera korrekt.
För att undvika permanenta och alltför stora förorenande utsläpp eller ömsesidig förstörelse av motorkomponenter infördes ett övervakningssystem. Permanent felkontroll gör att styrenheten kan signalera om fel innan allvarligare skador uppstår. Datorn kan inte laga en defekt komponent. Här måste operatören rycka in. För att operatören skulle kunna se var hon eller han skulle leta efter fel utvecklades OBD.
OBD-2: öppen, tillgänglig och praktisk
Att läsa av ett felminne brukade vara en komplicerad sak som endast gick att genomföra med hjälp av dyra specialverktyg. Verkstäder debiterade höga avgifter för detta innan de gick med på att skruva loss en enda bult. Idag finns inbyggd diagnostik med extremt billiga lösningar tillgängligt för alla. Detta har blivit möjligt tack vare en strikt standardisering av OBD-2-komponenterna.
Formen på dess anslutningskontakt, dess placering och typen av felkoder regleras av lagen. Den platta standardkontakten med dubbla rader för anslutning till en diagnostisk enhet måste placeras där förarens kommer åt den. Vanligtvis är stickkontakten placerad under ratten eller på säkringsboxens vänstra sida. För precis information kan du konsultera din servicemanual. Samtliga enheter som är kompatibla kan anslutas. Det är inte längre tillåtet för fordonstillverkare att erbjuda egna lösningar (Under OBD-1-eran var detta tillåtet).
De standardiserade anslutningarna och felkodsvärdena har sänkt priset på diagnostiska enheter rejält. För bara ett antal år sedan kostade dessa enheter flera tusen kronor. Idag går det att köpa högpresterande mobila enheter för mindre än 550 kronor.
Grejen är att: en stor andel av de nödvändiga beräkningarna och visningsalternativen tillhandahålls av föraren själv.
Enheter är bra, trådlösa brytare är ännu bättre
Enheter som läser av felminnen finns fortfarande att köpa idag. De har dock fått tuffa och mycket starkt utbredda konkurrenter: smartphones och surfplattor. Det enda dessa allmänt tillgängliga basenheter behöver är ett gränssnitt som passar styrenheten och motsvarande program. Detta gränssnitt utgörs av en kontakt. En sådan med utmärkt kvalitet kan enkelt beställas för endast 175–350 kronor.
Var försiktig – den här delen bör köpas från en specialiserad återförsäljare. Enheter som säljs någon annanstans är ofta förfalskningar som inte skickar felaktiga signaler eller inga signaler alls.
Plugin-modulen kopplas till kontakten på fordonets OBD-2. Nu behöver du bara en lämplig app för din smartphone. En sådan kan du köpa mot en låg avgift eller till och med ladda ned gratis. Nu kan du se om något är fel i din bil.
I allmänhet kan det antas att varje tillverkare av trådlösa plugin-moduler erbjuder sin egen app. Ju högre kvalitet enheten som du använder har, desto billigare är appen. När du köper en professionella kontakt som kostar mer än 1 200 kronor ingår ofta en app.
Den största fördelen med app- och smartphone-lösningen, jämfört med traditionella system, är faktumet att appen alltid är uppdaterad. Apparna uppdateras ständigt. På detta sätt befinner sig den senaste versionen alltid bara några få klick bort. I traditionella system är det antingen inte möjligt eller mycket besvärligt att uppdatera operativsystemet.
OBD-2-felkoder och hur du avläser dem
OBD-2-felkoderna visas som kombinationer av bokstäver och siffror.
Först kommer bokstaven, följt av ett fyrsiffrigt nummer.
Bokstäverna står för:
P – drivlina B – kaross C – chassi U – databuss |
Dessa berättar inte vad det faktiska felet är. Bokstaven är bara till för att ge dig en övergripande idé.
De fyrsiffriga numren betyder:
1. Siffra: 0 = standardkod, 1–9 = leverantörsspecifik kod 2. Siffra: Komponentenhet. 1–2 = bränsletillförsel/lufttillförsel 3 = Tändsystem 4 = Avgasfiltrering 5 = Hastighetsreglering och tomgångsjustering 6 = Styrenhet och utgående signaler 7–8 = Överföring |
3. och 4. Siffra: Exakt beskrivning av komponenten
Exempel: Felkoden P0400 betyder:P: Felet finns i drivlinan 0. Felkoden är allmän. 4. Felet finns i en komponent i avgasfiltreringen. 00. EGR-ventilen indikerar ett fel. |
![]() Bilelektronik Discountersreducerade erbjudanden!Beställ online ⇒ |
Så hanterar du OBD-2-modulen
Oavsett om en komplett enhet eller en plugin-applösning för anslutningar används är procedurerna för felläsning desamma.
1. Motorlampan slås på
|
2. Anslutning av plugin-modulen
|
3. Att köra diagnostik
|
4. Att genomföra en reparation
|
5. Att radera felminnetI samband med en reparation raderas felminnet.Appens meny guidar användaren till den önskade funktionen. Med ett enda klick kan nu felminnet rensas. |
Foto: Khakimullin Aleksandr, rumruay, Mi Pan, vladwel, Stanisic Vladimir, mattcabb, Matt Howard, uleiber, Jenov Jenovallen, Slavoljub Pantelic, Aboltin, Mihalex / shutterstock.com