Som komponent sitter bromsoken i den bakre raden. Den är inte ens synlig på en bil med vanliga hjulramar eller fälgar. Så varför slösa tid på att lacka den överhuvudtaget? Läs i denna artikel om hur du uppgraderar bromsoken och får din bil att se bra ut.
Därför behöver du bara ta en närmare titt på hjulramarna. Deras konstruktion är generellt väldigt ornamenterad och delikat. Detta sparar in vikt och möjliggör en god överblick av hjulens mekanismer. Du kan tydligt se bromsoket hängandes där: gråsvart, sotig och rostig. Mellan de fina hjulramarna i aluminium och den rena bromsskivan står den ut som smutsig. Om du investerat i din bils utseende kan ett omålat bromsok vara genant. Återförsäljare och industri har nu anpassat sig till denna utmaningen.
Bara ett rätt sätt

Det finns flera alternativ för att måla bilen. Sprutmålning och foliering är de vanligaste procedurerna. Om budgeten är tight och din bil enbart är ett transportmedel kan rollerborstar användas. För ett bromsok finns det bara ett rätt sätt att uppgradera det: med en målarborste.
De komplexa mekanismer som omger bromsoken tillåter ingen annan procedur. Foliering är inget alternativ eftersom bromsokets höga temperatur skulle få foliet att smälta. Sprutmålning rekommenderas inte eftersom beläggningen är för tunn. Vidare finns det en risk att du råkar spraymåla sensorerna och gummibussningarna också, vilket kan märkbart försämra dessa komponenters funktion och livslängd. Att enbart arbeta med målarborsten och en stadig hand garanterar korrekt applicering av färgen.
![]() Bromsok nynu från 159,03 krtill butiken ⇒ |
Planera för 6 – 8 timmar av målning på bromsoken.
Vad du behöver

Återförsäljare erbjuder nu kompletta målarset särskilt utformade för bromsok. Utrustningen i dessa set skiljer sig åt. Ett komplett set innehåller:
– Bromsrengörare
– Beläggning i två komponenter bestående av färg och härdare
– Skål för mixning
– Målarborste
– Engångshandskar
Om setet bara innehåller en flaska bromsrengörare rekommenderar vi att du köper minst en till. För äldre och väldigt smutsiga bromsok behöver du dessutom:
– En hård målarborste eller en diskborste
– En stålborste
– Vinkelslip med borsttillbehör
– Bromsrengörare
– Sandpapper eller slippapper
– Maskeringstejp
– Munskydd och skyddande handskar
– Extra målarborste och skål för mixning
Förberedelserna avgör slutresultatet
![]() |
Förberedelserna består av tre steg: – Nedmontering – Rengöring – Maskering Oroa dig inte: ett bromsbelägg behöver inte demonteras fullt ut för att målas. Däremot krävs lite uppmärksamhet innan du börjar attackera rost och smuts med en vinkelslip. |
Speciell omsorg krävs för: – Alla gummibussningar – Alla kanaler – Sensorer |
![]() Sensorerna, å andra sidan, kan avlägsnas med lätthet. ABS-sensorn och bromsbeläggningarnas slitagevarnare kan dras av och läggas åt sidan. Särskilt viktig här är kabeln. Den kan inte skadas. Demontering av den förhindrar effektivt denna risken. |
Skrubba tills du gråter
![]() Därför bör du se till att använda munskydd och skyddande glasögon. Handskar är också användbara: färg kan bara avlägsnas med lösningsmedel som är allt ifrån snällt mot huden. |
![]() |
![]() Rengör alla bromsok innan du börjar måla på den första. |
Maskering – impopulärt men förnuftigt
![]() Bromsskivan skyddas mot färgstänk genom lite strategiskt placerad målartejp. Särskilt hålen i bromsoken måste fyllas igen för att förhindra att färg tränger in. Detta gäller särskilt för konsolens hål. De kan väldigt pålitligt fyllas igen med en bit tråd, en tändsticka eller tandpetare. Bromsoksfärg hårdnar snabbt, blir väldigt viskös och kan bara avlägsnas med stor möda efter att den hårdnat. Därför är det förnuftigt att maskera, särskilt för oerfarna målare. |
Blanda beläggning enligt instruktioner
Bromsoksfärg kommer som en tvådelad lösning. Dess mixningsproportioner nämns på paketet. Se till att du håller dig till den med hög precision. Om du använder för mycket härdare kommer målningen bli svår eftersom det då kommer torka för fort. Om du använder för lite härdare kommer det å andra sidan ta extremt länge att torka. Efter omrörning ska du låta lösningen stå i ca 10 minuter. Bromsoket målas från toppen och ned. Se alltid till att färgen inte rinner. Målning med en borste gör alltid att streck syns i färgen, vilket kompenseras för med ett andra lager. Oavsett vad så kräver färgen på bromsoken en lång torktid även när korrekt mixningsproportioner använts. Det andra lagret bör inte appliceras förrän efter 3 – 4 timmar. Under tiden så kan målarborsten och skålen som använts för mixning ha torkat ut helt. För att göra en ny blandning lämpar sig en ren och tom yoghurtburk. Det andra lagret ger bromsoket sin slutgiltiga finish. |
Se till att det andra lagret hårdnar fullt ut. Nu kan bilen monteras ihop igen. Glöm inte sensorerna!

Tips: Även konsolen kan fräschas upp. När du gör detta i en kontrasterande färg ger du din bils utsida en speciell touch.
Detaljerna gör skillnaden!

Ett målat bromsok är en liten men effektiv detalj som kan förändra din bils generella utseende. Med lite ansträngning och billiga verktyg kan du ge din bil en optimal touch. Och därtill: målade bromsok ökar din bils andrahandsvärde.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com