En skadad bilmotor kan lätt bli en kostsam historia. Motorn är en komplex mekanism som består av hundratals delar som måste passas in exakt. Moderna motorer kan ofta hålla i hundratusentals kilometer. En förutsättning för sådan prestanda är grundligt och regelbundet underhåll av motorn. Här kan du läsa om vad du måste göra för att säkerställa att din motor fungerar på ett säkert sätt.
Vad behöver motorn?
För att kunna prestera behöver motorn sex element:
– bränsle
– elektrisk ström för tändning
– luft
– nedkylning
– smörjning
– kontroll (synkronisering)
Om en av de första tre sakerna går sönder brukar motorn i regel bara stanna. Dessa fel kan ofta lösas snabbt. Om nedkylningen, smörjningen eller kontrollen påverkas negativt kan allvarliga skador uppstå.
Ordentlig smörjning för säker körning
Motorn smörjs genom oljecirkulation. Smörjmedlet pumpas genom hela motorn med hjälp av oljepumpen. Det säkerställer att alla rörliga komponenter kan glida med minimal friktion. Metallytor glider mot varandra utan att orsaka några skador. Detta är särskilt viktigt för lager, cylindrar, ventiler och axlar. Felaktig smörjning kan få metallytorna att gnuggas mot varandra. Detta utsätter båda delarna för slitage. Komponenterna rör sig inte längre innanför toleransen. De fastnar, börjar knacka och går till sist sönder. Regelbundna olje- och filterbyten säkerställer en korrekt smörjning.
Om olja läcker ut bör detta undersökas närmare. Läckor bör repareras omedelbart. De är inte bara farliga för motorn, utan orsakar även allvarliga miljöföroreningar. Utöver regelbundna kontroller av oljenivån bör också oljetrycket kontrolleras. Oljepumpen kan gå sönder utan förvarning. När bilens oljelampa tänds betyder det att oljetrycket är för lågt. Om du inte kan hitta något oljeläckage är det troligtvis oljepumpen som är orsaken. Detta kan förhindras genom regelbundna byten av oljepumpen. Varje bil har sitt eget underhållsintervall för detta. Sammantaget är oljepumpar väldigt slitstarka komponenter. I regel har de en livslängd på minst 150 000 kilometer.
En kyld motor är en glad motor
För att kunna fungera optimalt behöver en motor ha en idealisk arbetstemperatur. Metall expanderar när den utsätts för värme. För att kunna säkerställa en optimal temperatur för motorn är de kalla delarna något lösa. Först efter att arbetstemperaturen nåtts kan glidpassning uppnås. En för hög arbetstemperatur får delarna att expandera för mycket. Detta får samma effekt som bristfällig smörjning. Komponenterna gnids mot varandra och fastnar. När en kolv fastnar i cylindern går motorn i de flesta fall sönder. Dock är motorerna konstruerade på ett sådant sätt att insidan inte havererar förrän i sista stund. Innan detta inträffar går topplockspackningen sönder.
Innan en kolv fastnar kan kylvätskeslangarna brista. Övertrycksventilen på kylarens lock kan triggas att öppnas. Om det händer måste du stanna bilen omedelbart. Orsakerna bakom en överhettad motor är läckor i kylsystemet eller en defekt kylare. När kylvätska börjar läcka ut kommer motorn förr eller senare få brist på detta. Nedkylningsprestandan sjunker och motorns temperatur fortsätter att stiga. Detta karakteriseras av en intensiv ångutveckling från motorhuven. Dessutom kan radiatorn läcka, korrodera eller täppas till. Detta kan märkas på en konstant hög motortemperatur.
En inspektion av kylaren kan hjälpa: om lamellerna korroderat och sitter löst bör kylaren bytas ut så snart som möjligt. Det finns ett litet trick kan hjälpa om inget annat fungerar. Genom att ta bort termostaten kyls motorn permanent på högsta nivå. Givetvis når den inte sin optimala drifttemperatur. Åtminstone är överhettning mindre troligt. Denna nödlösning kan endast användas i ett par dagar.
Genom att byta ut kylaren och täta kylsystemet kan du avleda risken för överhettning av motorn på ett adekvat sätt.
Kylpumpen är en slitdel i alla bilar. Den kan enkelt nås på sidan av motorn. En kylpump som håller på att gå sönder ger ifrån sig ett gnisslande ljud. Om detta inträffar bör den bytas ut omedelbart. Annars kan den fastna, vilket kan störa kylvätskeflödet. I många bilar fungerar kylpumpen som en sträckare av kuggremmen. Den ska alltid bytas ut samtidigt som remmen. Detta hindrar kylpumpen från att åldras för mycket.
Motorn behöver kontroll
Med motorstyrning avses synkronisering av dess axlar. Alla motorer har en kamaxel och en vevaxel. Vevaxeln hämtar kraft från kolvarna. Kamaxeln öppnar och stänger förbränningskamrarnas ventiler. Båda axlarna måste rotera i precis synkronicitet. Om denna synkronicitet inte kan uppnås är motorskador nära förestående. Stigande kolvar kan träffa ventilerna. Detta kan resultera i att ventilerna förvrängs. Kolven kan också genomborra ventilen. Detta medför allvarliga motorskador och innebär i de flesta fall slutet för bilen. För att reparera detta måste motorn demonteras helt och hållet.
Motorstyrningen utförs av två system. Dessa är:
Kamkedja
Kamrem
med korresponderande sträckarelement.
Båda delarna har samma uppgift. De kopplar ihop vevaxeln och kamaxeln. När vevaxeln roterar gör även kamaxeln det, helt automatiskt. Om kamremmen eller kamkedjan går av fortsätter vevaxeln att rotera en kort stund, vilket orsakar ovan nämnda motorskada.
Kamkedjor håller generellt längre än kamremmar även om moderna kamremmar också är väldigt slitstarka. Beroende på bilen är underhållsintervall på 100 000 kilometer möjliga. Skador på dessa delar kan förhindras om intervallen observeras. Kamremmar går förr eller senare av om de används för länge. Kedjor tänjs gradvis ut med tiden innan de till slut går sönder. En instabil motor är ett tydligt symtom. Kamremmen har en sträckare. Den pressas mot kedjan med en plastskena. Detta håller kedjan spänd. Sträckaren är också en slitdel som är föremål för underhållsintervaller.
Behandla din motor väl
För att du ska kunna använda din motor längre bör du tänka på detta:
1. Undvik alltför höga varvtal under körning
2. Undvik alltför låga varvtal under körning
3. Använd glykol
4. Använd inte fel bränsle
5. Undvik skador som beror på långvarig förvaring
Ordentligt underhåll är en sak, men hur du behandlar din motor till vardags är lika avgörande för dess hållbarhet. Som redan konstaterat behöver motorn rätt temperatur för att kunna fungera optimalt. Därför bör snabba accelerationer inte genomföras med en kall motor. Körning på höga varvtal är också väldigt krävande för motorn. Ju varmare motorn blir, desto tunnare blir oljan. Motorolja som tunnas ut för mycket kan förlora sina smörjegenskaper. Permanent fullgaskörning kan därför orsaka slitage inuti motorn. Dessutom kan en permanent överhettning uppstå.
För låg varvfrekvens kan vara lika dåligt för motorn. I detta fall förbränns inte bränslet helt, vilket orsakar förkolnade rester på ventilerna och kolvarna. Denna restprodukter tar sig förr eller senare in i oljecirkulationen där den kan täppa till ledningarna. Som främmande partiklar kan de även orsaka ojämnheter på alla rörliga delar. En motors rörliga delar har en härdad yta. Om den skadas kan det inre, mjukare materialet påverkas av friktion. Som ett resultat kommer skadorna fortsätta utvecklas.
Motorer kan i synnerhet överhettas på vintern. Detta inträffar när kylvätskan inte innehåller glykol. Fryst vatten i motorrummet kan också orsaka omedelbara motorskador. Vatten expanderar genom frysning. Detta sker med stor kraft och kan få höljen, slangar och tankar att gå sönder. Fryst vatten kan orsaka sprickor i motorblocket. Om det sker är motorn oftast bortom räddning.
Att fylla på bensin i en dieselbil eller tvärtom leder också till skador i motorn. Oljepumpen påverkas mest av detta. Dessutom kan många andra delar drabbas av skador på grund av detta felsteg.
Om fel bränsle hamnat i tanken ska du absolut inte starta motorn!
I detta fall måste hela tanken tömmas. Detta kommer att kosta pengar, men det är betydligt billigare än en reparation.
En bil som står stilla under en alltför lång period kan råka ut för skador. Även i oanvända eller avställda bilar bör motorn gå i minst en minut en gång i månaden. Detta motverkar så kallade lagringsskador på ett aktivt sätt. Genom att trampa hårt på bromspedalen hålls bromsoken intakta på samma gång.
Foto: Ensuper, Phovoir, CHIEW, Rudy Balasko, Oil and Gas Photographer, Filip Miletic, adziohiciek, Aerodim, Atstock Productions, Inked Pixels, CandyBox Images, Filipe B. Varela, neotemlpars, Bairachnyi Dmitry / shutterstock.com