Förbränningsmotorer kräver pålitlig smörjning av sina många rörliga delar. Om axlarna, lagren och spakarna skulle gnuggas mot varandra utan smörjning skulle de förstöras på väldigt kort tid. Därför ska oljebrist i en bil inte bagatelliseras. I denna artikel kan du läsa om hur du agerar korrekt vid hög oljeförbrukning.
Att upptäcka oljebrist i tid
Att lite olja förbrukas kan inte undvikas helt i någon motor. En pytteliten mängd smörjolja för vevaxeln och vevstakslagret pressas genom kolvringarna till och med när motorn är intakt. Så snart oljan tar sig in i förbränningskammaren bränns den under den följande arbetscykeln.
Du bör därför fråga din bilhandlare hur hög oljeförbrukning som är normal för din bil. Ett ungefärligt referensvärde är 50–250 ml per 1 000 km. Du kan hålla koll på din bils oljeförbrukning genom att regelbundet kontrollera oljenivån.
För att göra detta måste bilen parkeras på en plan yta och motorn stängas av i minst fem minuter. Om oljenivån närmar sig eller hamnar under markeringen ”MIN” på den rengjorda oljestickan bör du fylla på med ny olja och anteckna förbrukningen.
Oljeförlust eller oljeförbrukning?
Om du lägger märke till att oljenivån i din bil minskar konstant kan detta ha två orsaker:
1. Oljeförbrukning 2. Oljeförlust |
Oljeförbrukning innebär att oljan tränger in i förbränningskammaren och bränns där. Hög oljeförbrukning tyder på motorskador som kan vara dyra att reparera.
Vid fall av oljeförlust försvinner olja ur smörjcykeln. Orsaken är antagligen ett läckande rör, en skadad axeltätning eller en läckande platt tätning.
För att kontrollera detta behöver du bara titta under bilen: Om motorns botten är nedsmutsad av olja finns det förmodligen ett oljeläckage någonstans. Skador av det här slaget är vanligtvis betydligt billigare att reparera än hög oljeförbrukning. Trots det bör du inte skjuta upp reparationen: en motor som läcker olja utgör en allvarlig miljöfara och kan ge dig en saftig bot om den upptäcks.
Vad kan göras åt oljeförbrukning?
Oljeförbrukning beror på ”torr” förlust av olja – alltså att det inte läcker från motorn – och blåaktig avgasrök. Det är ingen bra idé att fortsätta använda bilen genom att hela tiden fylla på olja: Den brända oljan påverkar kontrollsystemet för utsläpp och orsakar massiva skador i det.
Dessutom kommer de första motorskadorna att spridas tills bilen helt enkelt “dör” förr eller senare. Det kommer den att göra även om oljenivån är tillräcklig hög. I stigande ordningsföljd, beroende på reparationens svårighetsgrad, är vanliga orsaker till hög oljeförbrukning följande:
– felaktigt anpassade ventiler – defekt ventilation i vevhuset – slitna ventilspindeltätningar – defekt topplockspackning – slitna kolvringar |
Om ventilerna är missanpassade fungerar vanligtvis inte motorn heller. Om så är fallet kan du höra ett ringande. Då kan verkstaden reparera ventilerna med några enkla steg.
Den snabbt roterande vevaxeln genererar högt tryck i vevhuset. Om detta tryck inte skingras pressar det motoroljan förbi kolvringarna och in i förbränningskammaren med stor kraft. Därför har motorer ett ventilationssystem. Det är bara en enkel slang som leder från vevhuset upp till ventilkåpan. Om denna slang är blockerad eller böjd kan dock ett övertryck uppstå i vevhuset. En vevhusventilation kan ofta repareras snabbt och billigt.
![]() Motorolja • Högsta kvalitetbilligt från 20,21 krtill butiken ⇒ |
Ventilspindeltätningar är små axeltätningar som monteras runt ventilernas stam. De tätar ventilstyrningen från förbränningskammaren. Ventilspindeltätningar räknas som slitdelar. Det är svårt att byta ut dem och arbetet bör utföras av en specialist i en verkstad. Med den rätta utrustningen kan denna reparation dock utföras ganska snabbt. Lufttryck matas in i förbränningskammaren via en specialventil, ett omdesignat tändstift. Detta tryck håller ventilerna på sina platser. Följaktligen kan ventilspindeltätningen bytas ut utan att topplocket avlägsnas.
Topplockspackningen tätar motorns förbränningskammare från kylvätskekretsen och smörjmedelskretsen. Skador på topplockspackningen skapar en anslutning mellan dessa kretsar eller utåt. Ett omisskännligt tecken på att topplockspackningen är skadad är vitt skum i oljekretsen eller svart olja i kylvätskan. I det fallet är det enda som hjälper att ta bort topplocket och byta ut packningen. Detta är en ganska komplicerad sak, men det är ändå en sådan reparation som kan behöva göras under en bils livstid.
Slutligen är slitna kolvringar det värsta som kan hända på grund av hög oljeförbrukning. Med denna typ av skada är risken för att motorn går sönder som ett resultat att kolvarna fastnar överhängande. Det går fortfarande att byta ut kolvringarna. En reparation räcker dock vanligtvis inte. Cylinderväggarna bör också slipas om och vässas för att cylindrarna ska kunna återfå fullständig kompression. Defekta kolvringar är därför ett fall för en fullständig motorreparation. Efter en sådan revision är motorn som ny igen.
Hur förhindrar du överdriven oljekonsumtion
Istället för att vänta tills det blir för sent kan du förlänga livslängden på din motor och förhindra hög oljeförbrukning med några enkla åtgärder.
1. Observera utbytesintervallen för smörjoljan och filtret och använd endast rekommenderade produkter.
![]() Oljefilter | MANN FILTERfrån endast 51,18 krBeställ nu ⇒ |
2. Kör inte på för höga eller låga varvtal. Analysera oljan vartannat år efter 100 000 km.
3. Låt proffs spola motorn vartannat år. På så sätt kan du enkelt komma upp till 200 000 eller till och med 300 000 km.
Foto: Roman Zaiets, Bjoern Wylezich, Nor Gal, dreamnikon, Denis Torkhov, Apple’s Eyes Studio, ARTPROXIMO, COZ, Mr.Music, hedgehog94 / shutterstock.com