Ventiler tillhör de viktigaste komponenterna av en förbränningsmotor. De reglerar intag och utsläpp av bränsleluftblandningen och försegla motorn vid förbränning. Alla ventiler är i konstant rörelse och är i egenskap av mekaniska delar föremål för gradvis slitage. I denna guide informerar vi dig om hur du kontrollerar skicket på ventilerna såväl som hur du justerar dem. Mot slutet finns en manual för byte av slitna motorventiler.
Kontrollera motorventilerna
Alla motorventiler i nästan alla bilar och modellserier är byggda för att hålla under bilens hela livslängd. Däremot kan för tidigt slitage ske på grund av intensiv användning eller defekter och därför bör ventilerna kontrolleras vid regelbundna intervaller. Särskilt dess täthet (kvaliteten på packningarna) bör analyseras eftersom förbränningen annars inte fungerar optimalt. Till en början leder detta till en högre oljekonsumtion eller minskning i bilens prestanda. I värsta fall kan värmen och förbränningen i förbränningskammaren påverka andra motordelar.
För amatörer är ventilreparation ett relativt krävande ingrepp. Småfel har stor påverkan på motorfunktionen och förbränningen. Om du saknar nödvändig erfarenhet bör du begränsa dig själv till generell inspektion av generell skada såsom bristningar eller väldigt uppenbara slitage. Väldigt ofta är det en misstanke såsom ovanliga ljud eller att bilens prestanda är märkbart försämrad som föregår denna inspektion. En mer detaljerad kontroll sker i verkstäder vid tillfällen för mer grundlig inspektion.
Justera motorventiler och ventiljustering
Viktigast för en ren förbränning och jämn motordrift är regelbunden justering av motorventilerna och deras ventilspel. Detta gäller även för ventiler som är fysiskt intakta och inte utslitna ännu. För justeringen är det viktigt att veta hur ventilerna öppnas och stängs av kamaxeln och vilka processer som sker här.
Det är inte möjligt att ge ett generellt värde för det optimala ventilspelet mellan ventilen och dess vipparmar. I de flesta modeller bör en halv millimeter inte överstigas. Jämförelsevärden finns i bilens manual eller bör kontrolleras med tillverkaren. Den faktiska justeringen sker med hjälp av en bult på vipparmen på sidan av kamaxeln med en motsvarande mutter. För exakt justering är en bladsticka den rätta utrustningen, vilket nuförtiden är tillgänglig med laserteknik som möjliggör ännu precisare mätning.
![]() HYDRAULISKA LYFTARE onlinebutikbilligt från 36,71 krspara smart! ⇒ |
Rengöra motorventilerna
Avlagringar på ventilerna eller en gradvis frätning kan inte undvikas även med korrekt underhåll. Rengöring av ventilerna då och då är nödvändigt, vilket kräver att de då måste avlägsnas från motorn. Specialiserade återförsäljare har en speciell sprayrengörare för ventiler som avlägsnar en stor del av den ytliga smutsen. Andra bilfantaster förlitar sig till hushållsprodukter såsom ugnsrengöring, vilket ger ett liknande resultat.
För envis smuts eller för avlägsnande av rost rekommenderas varsam användning av stålborstar och liknande produkter. Alternativt kan motorventilerna läggas i blöt över en natt för att avlägsna stelnad smuts. Inga experiment är tillåtna med dessa timslånga lösningar och du bör enbart förlita dig på professionella produkter från specialiserade återförsäljare.
Definiera ventilljud och reparation
Läten såsom skakningar och ett skrapande ljud som kommer från motorn kan indikera problem med ventilerna. Ett för stor eller för litet ventilspel kan observeras akustiskt och rättas till genom justering av vipparmarna. All annan reparation på valven görs genom utbyte, men du kan prova noggrann rengöring först. I motsats till ventilspelet hörs inte mycket av slitaget, men avslöjas istället av försämrad motorprestanda eller högre oljekonsumtion. Dock så kan dessa vara resultatet av andra motorproblem också, och därför krävs en exakt diagnos på felet och dess orsaker.
Ventilbyte – en manual
Att installera och avinstallera motorventiler kräver inte en professionell hand, men en viss grad av färdighet krävs. Vi rekommenderar ett besök på en verkstad oavsett, eftersom utbytet sker precis vid motorn och därför precis vid bilens hjärta. Även för ventiljustering är fingerfärdighet och erfarenhet väldigt viktigt, även för ett arbete som inte verkar vara så svårt vid första anblick.
|
När är det nödvändigt? – Vid uppenbara och omfattande skador – Ihållande ljud från motorn – Extremt hög oljekonsumtion – Nedgång av motorns prestanda |
Vad behöver jag? – Ett lämpligt set ventiler per cylinder – En välsorterad verktygslåda |
Hur dyrt kommer det bli? – Beroende på modellen, 70 till 155 kr per ventilsäte |
Fördelar med att göra reparationen själv – Låg kostnad – Snabbt utförande på bara några steg – Enkel åtkomst |
Fördelar med att reparera hos en verkstad – Professionellt utförande – Professionell ventilspels-justering – Möjligheten till att byta ut gömda ventiler, vilket kan vara nödvändigt |
Innan byte måste slitagets exakta position avgöras, och om byte av alla ventiler verkligen är nödvändigt. Ofta är det bara valvsätena som inte försluter intags- och utsläppsventilerna mot motorn som är påverkade. I samtliga fall rekommenderas ett komplett utbyte av de påverkade komponenterna på alla liknande ventiler på bilen, vilket betyder att varje steg måste göras på varje cylinder.
Steg-för-steg byte av ventilsäten eller ventiler
tbytet av hela ventiler eller separata ventilsäten sker i flera steg. Först ska huven över en helt nedkyld motor öppnas för att möjliggöra en direkt titt på de separata cylindrarna. Sedan måste topplockspackningen nedmonteras för att komma åt ventilerna. Dessa ska avlägsnas från sin gänga med rätt verktyg. Nu är en komplett översikt av deras skick och potentiellt deras slitage möjlig. Varje cylinder har generellt två intags- och två utsläppsventiler.
Många motorer har gömda ventiler som inte kan kommas åt direkt genom nedmontering av topplockspackningen. Detta kan vara en uppgift för verkstaden. Om ett komplett utbyte av ventilerna måste göras måste ventilfjädrarna och ventilnålarnas packning måste bytas ut också. Detta genererar högre kostnader men förser föraren med vissheten om att han kan lita på helt nya ventiler för daglig motoranvändning.

Slutsats och tips för byte av motorventiler
Trots att de flesta förare inte behöver oroa sig om ventilerna under bilens hela livsspann kan defekter och slitage ibland göra så att ett otidsenligt utbyte är nödvändigt. Innan du lägger ut för mycket pengar måste du veta den exakta orsaken – särskilt vid fall av motorproblem så kan orsakerna till defekter och sämre prestanda hos motorn ligga någon annanstans. Ett professionellt utbyte av alla ventiler till en kostnad på uppemot flera tusen kronor är inte precis billigt men ger dig säkerheten och vissheten av en professionell reparation. Detta kan du inte förneka om du önskar att njuta av din bil för en lång tid framöver.