Bromsoket är en viktig komponent i varje skivbroms. Bromsokets funktionalitet har ett stort ansvar för fordonets bromsprestanda. Därför kan skador och slitage ha ett signifikant inflytande på trafiksäkerheten. Av denna anledning bör du genast åtgärda eventuella skador på bromsoket och byta ut komponenten. Vi har samlat ihop all viktig information du behöver om komponenten, en beskrivning av hur du byter ut den och en sammanfattning av vilka kostnader du kan förvänta dig.
Bromsoket: vad är grejen med det egentligen?
Bromsoket ansvarar för bromsfunktionen. När föraren trycker ned bromspedalen får det bromsoket och dess inre bromsbelägg att pressas mot bromsskivan av bromskolven.
Friktionen får fordonet att retardera och sänka hastigheten. Det står därför klart att skador eller tecken på slitage på bromsoket bör åtgärdas snarast möjligt. I värsta fall föreligger en risk för att all bromskraft går förlorad, vilket kan leda till olyckor.
Om reparationen inte utförs omedelbart finns det dessutom en risk för avsevärt mycket dyrare följdskador eftersom bromsbeläggen och bromsskivorna också kan påverkas. I ett sådant fall blir bytet ännu mer omfattande.
Såhär visar sig skador på bromsoket
Problemet med skador på bromsoket är att symtomen även kan ha andra orsaker.
Om något av följande symtom uppstår bör du undersöka hela bromssystemet för att snabbt identifiera felet.
Var uppmärksam på dessa symtom:
1. Ett noterbart motstånd när du accelererar, ofta åtföljt av slipande eller gnisslande ljud. 2. Däcket och fälgen blir märkbart varma till följd av att bromsoket fastnat. 3. Var uppmärksam på dina fälgar. Om du ser mycket mer bromsdamm än vanligt på en fälg bör du kontrollera bromsen på det hjulet. 4. En bromsok orsakar permanent friktion om det fastnar. Det värms inte bara upp utan genererar också en särskild lukt. Denna lukt är en viktig indikation. |
Alla dessa tecken är viktiga indikatorer som inte bör ignoreras under några omständigheter. En kontroll bör genomföras.
Hur ofta måste bromsoket undersökas eller bytas ut?
I regel bör du ta en snabb titt på hela bromssystemet varje gång du byter däck. Det finns inga särskilda rekommendationer om inspektions- eller utbytesintervall för slitagedelar som bromsar eftersom slitage, bland annat, beror på körprestanda och din körstil.
Förare som använder sina bromsar mycket sliter ut element som bromsok och bromsbelägg betydligt snabbare än andra förare.
![]() Bromsbromsar • Bästa prisnu från 149,11 krtill butiken ⇒ |
Kan jag byta ut bromsoket själv eller är det bättre att låta en verkstad göra det?
I princip är det tillrådligt att låta en specialverkstad ta hand om bromsoksbytet. När allt kommer omkring är detta en extremt viktig och säkerhetsrelevant del i fordonet.
Om du har verktygen som krävs och kunskapen som behövs kan du emellertid utföra arbetet själv. Proceduren är ganska enkel och okomplicerad.
Viktigt: Bromsskivor och bromsbelägg måste alltid bytas ut på bägge sidor. Detta gäller dock inte bromsok. Vid behov kan du byta ut dem individuellt.
Verktyg som krävs för att kunna utföra bytet
Om du vill byta ut bromsoken på egen hand bör du ha tillgång till följande verktyg:
– hjulspindel – u-ringnyckel – öppen ringnyckel – rörtång – en stålborste – skruvmejsel med platt spets – stjärnskruvmejsel – gummiklubba – behållare till bromsvätskan |
Byta ut bromsoket: steg för steg
![]() – Avlägsna hjulen. – Rengör övergången mellan bromsledning och bromsok med hjälp av en stålborste. – Ställ behållaren på plats. – Lossa banjoskruven på bromsoket med hjälp av en passande blocknyckel med spärr. – Avlägsna skruven helt och töm ut bromsvätskan. – Lossa klämman på handbromsens kabel med hjälp av skruvmejseln med platt spets. – Dra ut handbromsens kabel ur kanalen. – Lossa skruvarna på bromsoket (dessa är försänkta skruvar, så du bör använda två blocknycklar). – Ta bort skruvarna. – Koppla loss bromsoket från konsolen. – Ta bort bromsbeläggen och bromsskivorna. |
Före installationen:
– Rengör bromsbeläggens säten och hjulnavet noga med hjälp av stålborsten.
– Återmontera nu bromsoket och alla andra element i omvänd ordning.
– För att kunna installera bromsledningen tar du bort dammskyddspluggen på bromsoket.
– Avlägsna banjoskruven och täta under den.
– Installera bromsledningen och fixera den med hjälp av den borttagna banjoskruven.
– Det sista steget är att tillsätta bromsvätska och lufta bromssystemet.
Var uppmärksam på följande
![]()
|
Kostnader att ta hänsyn till
Det kan verka komplicerat att byta ut eller reparera ett bromsok. Därför är det knappast någon överraskning att verkstäder debiterar en hög avgift för denna tjänst. Lägg märke till skillnaden mellan underhåll och reparation av mindre skador samt delbyten.
Sammantaget kan byten av alla element bli en dyr affär. Om du inte har någon erfarenhet av bilreparationer bör du låta en specialverkstad göra jobbet. Summan på räkningen blir lägre om kunden själv köper in reservdelarna som behövs. I vilket fall som helst bör du alltid se till att välja originaldelar.
- Priserna kan också variera från verkstad till verkstad beroende på vilket fordon du har.
- För underhåll och reparationsarbeten debiterar en specialverkstad vanligtvis mellan 350 och 1 000 kr per hjul.
- För ett byte debiterar en specialverkstad mellan 2 000 och 5 600 kr per hjul, inklusive reservdelar.
- Kostnaden för själva delarna ligger mellan 1 000 och 3 200 kr. De utgör alltså en relativt stor del av den totala verkstadsavgiften. Genom att köpa delarna själv kan du ofta spara in stora summor.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, ARENA Creative, Poungsaed-Studio, Alen thien, ALEX_UGALEK, Ohms1999, Oil LS, trinityfoto, Kot500, Jomwaschara Komvorn, Everything I Do / shutterstock.com