Du är ute och kör på motorvägen i godan ro och plötsligt händer det: bilen saktar ned av sig självt men fortsätter att rulla. Detta fenomen kallas ”minskad prestanda” och kan, tyvärr, ha många orsaker. I denna artikel kan du läsa om vad du kan göra om detta händer dig.
Vad komfort och miljöskydd kostar
En bil behöver tre saker för att du ska kunna köra den: luft, bränsle och tändgnistor. Om någon av dessa faktorer inte ges i tillräcklig mängd har detta en direkt inverkan på fordonets prestanda.
I äldre fordon kan orsaken till minskad prestanda därför identifieras snabbt:
Tillförsel av frisk luft till motorn: Undersök luftfiltret och kontrollera att inloppsslangen inte läcker (så kallad falskluft eller sekundärluft). |
Bränsle: undersök bränslepumpen och bränslefiltret. |
Tändgnista: kontrollera tändspolen, tändfördelaren, tändkabeln och tändstiften. |
Med dessa få åtgärder kunde bilar som byggdes fram till år 1985 kontrolleras tillräckligt väl för att minskad prestanda skulle kunna upptäckas. På grund av de många hjälpsystemen och -modulerna för avgasrening som finns idag är det nu svårare att felsöka minskad prestanda.
Därför är första steget att lokalisera orsaken till prestandaförlusten genom att läsa av felminnet.
Defekta sensorer är ofta bovar
Sensorer rapporterar vissa värden till styrenheten. Därefter justerar styrenheten tillförseln av frisk luft eller bränsle så att bilen fungerar optimalt.
Om någon av sensorerna är defekt tillhandahåller den antingen inget värde alls eller ett felaktigt sådant. Detta tolkar styrenheten sedan felaktigt. Styrenheterna klarar dock att identifiera osannolika värden. Ett felaktigt värde sparas i minnet där det kan läsas. Med hjälp av en lämplig läsare kan den defekta sensorn snabbt upptäckas.
En sensor består av ett mäthuvud och en signalledning. Mäthuvudet består av en resistor som ändrar sina värden beroende på miljömässiga förhållanden. Ett defekt mäthuvud eller en försämrad signalledning kommer få sensorn att gå sönder. Några vanliga sensorer är:
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]()
|
|
![]() |
Sensorer är oftast utformade som slitagedelar. Det är relativt enkelt att byta ut dem. Antalet fästen som måste tas bort för att de ska kunna bytas ut är relativt litet. Köpesumman är också överkomlig i jämförelse med andra komponenter. Efter att sensorn bytts ut måste felminnet i styrenheten återställas. Detta bör lösa prestandaförlusten tillfälligt.
Hög ålder är inte den enda orsaken
Sensorer är förbrukningsartiklar med en begränsad livslängd. Därför är det tillrådligt att undersöka felet i en sensor noggrant. Om en sensor blivit bränd har det inget med slitage till följd av åldrande att göra. Här finns antagligen en annan, djupare defekt som måste repareras.
Det finns en chans att värdena som indikeras av sensorn är korrekta och att defekten istället finns i den monteringen där värdena mäts. Om prestandaminskningen återkommer efter att sensorn bytts ut och samma felmeddelande dyker upp är det dags att undersöka saken närmare.
Många orsaker bakom minskad prestanda är trots allt ganska triviala: tilltäppta luftfilter, defekta tändstift eller tändkablar eller porösa insugsslangar kan leda till ovan nämnda problem även i moderna fordon. Dock är sensorerna relativt bra på att identifiera dessa nuförtiden.
Nödmanövrering av motorn som varningstecken
Modern fordonsstyrning kan, i en viss utsträckning, hindra bilen från att förstöra sig själv. I detta fall ställer styrenheten in motorn på läget som kallas “nödmanövrering av motorn”
vilket resulterar i att prestandan minskar rejält och en notis visas på instrumentbrädan. Nödmanövreringsläget kan, till exempel, aktiveras när motorn börjar bli överhettad. Denna funktion gör det möjligt för föraren att köra fordonet till närmaste verkstad på ett så säkert sätt som möjligt. Du bör därför aldrig ignorera denna funktion eller strunta i att bilen saktar ned något. Genom att vänta alltför länge riskerar du livsfarliga motorskador trots nödmanövreringsläget. Detta är lätt hänt vid termiska problem.
EGR-ventilen som en prestandabegränsare
EGR-ventilen är en av komponenterna i avgasreningssystemet hos dieselfordon. Den matar tillbaka brända avgaser in i förbränningskammaren och sänker därmed drifttemperaturen. Som ett resultat produceras mindre kväveoxider.
EGR-ventilen är dock relativt benägen att bli sotig. Detta innebär ackumulering av sotpartiklar som begränsar ventilens manövreringsfunktion och får kanalen att smalna av. EGR-ventiler måste därför rengöras regelbundet. En defekt EGR-ventil rapporteras också till styrenheten. En pågående defekt kan få styrenheten att utlösa nödmanövreringsläget, vilket resulterar i minskad prestanda.
Prestanda som minskar gradvis med stigande ålder
Motorer är dynamiska komponenter med gott om rörliga delar. Deras prestanda beror till stor del på kompressionen, det vill säga i vilken utsträckning luft-/bränsleblandningen kan pressas samman.
Två komponenter är viktiga för denna process: Ventiler och kolvringar: En läckande ventil får hela cylindern att gå sönder omedelbart. Denna defekt visar sig dock ganska snabbt.
En defekt kolvring kan undgå att bli upptäckt ganska länge. Prestandaförlusten här kommer att smyga sig på gradvis. Så snart kolvringen låter smörjolja tränga in i förbränningskammaren syns det i form av att avgaserna blir blå. Vid det laget har motorn redan förlorat en hel del kraft. En sådan reparation är en av de mest komplexa som överhuvudtaget kan göras på en bil.
Turbon som svag punkt
Turboladdare används för att komprimera insugsluften och öka insugstrycket.
Driftprincipen är generellt väldigt enkel: två luftskruvar är kopplade till en axel i ett hölje. En av luftskruvarna drivs av avgasflödet. Detta får den andra luftskruven att rotera den också. Deras uppgift är att komprimera insugsluften. En trasig turbo komprimerar inte luften längre: motorn förlorar kraft och bilen går långsammare. Turboladdare är relativt lätta att byta ut, men de är väldigt dyra som komponenter.
Var uppmärksam
Minskad prestanda i bilen kan bero på något litet och trivialt och vara billigt att fixa. Ofta nog kan detta fenomen dock vara en varning om att mer allvarliga motorskador är på ingång. Därför bör du aldrig ignorera detta symptom utan omedelbart börja leta efter orsaken samt reparera skadan. På detta sätt kan du, med lite tur, undvika värre defekter.
Foto: PK Studio, Matis75, Lily Studio, Zapp2Photo, rocharibeiro, Stason4ik, kurhan, CAT SCAPE, Pavel Shlykov, Alraun, Iaroslav Neliubov, Comedstock / shutterstock.com