Så byter du bromsskivor och bromsbelägg på egen hand

Så byter du bromsskivor och bromsbelägg på egen hand

Bromsar är givna slitagedelar i varje bil. Att byta ut dem i tid är oerhört viktigt för trafiksäkerheten. Med lite expertis och tekniska färdigheter bör du kunna byta ut bromsskivor och bromsbelägg på egen hand, i synnerhet i äldre modellserier. Genom att göra detta själv och undvika verkstadsbesök kan du spara in fyrsiffriga summor. Installationsmanualen nedan ger dig användbara tips om hur du gör detta själv, steg för steg. 

Vad är viktigt att ta hänsyn till vid byte av bromsskivor och bromsbelägg? 

Vad är viktigt att ta hänsyn till vid byte av bromsskivor och bromsbeläggEtt välfungerande bromssystem är oumbärligt i trafiken eftersom du i många situationer måste kunna bromsa snabbt. Därför krävs adekvat expertis för att kunna byta ut bromsbelägg och bromsskivor korrekt. Att byta ut komponenterna på egen hand av enbart ekonomiska skäl kan leda till fel och resultera i att bilen inte längre bromsar optimalt. Risken för olyckor ökar. Dessutom kan ditt försäkringsbolag vägra stå för kostnaderna som uppstår. Därför bör du endast byta ut delarna på egen hand om du besitter de professionella färdigheter och den erfarenhet som krävs. 

Steg 1: Hissa upp bilen och ta bort hjulet 

Samtliga komponenter i bromssystemet bör alltid bytas ut i par för att undvika risken för att bilen drar åt ena hållet under en bromsmanöver. Reparationen kräver att bilen hissas upp, helst på en billyft. Att hissa upp bilen med hjälp av en traditionell domkraft är möjligt, men det gör det mer komplicerat att byta ut bromsskivor och bromsbelägg parvis. Börja genom att ta bort hjulet som bromskomponenterna sitter bakom. Detta går till på samma sätt som ett vanligt hjulbyte. 

ATE bromsbelägg original

ATE bromsbelägg original

Erbjudanden från 148,92 kr

Köp nu

Efter att du tagit bort hjulet får du en direkt överblick över bromsoket. Det är monterat med fästen och utrustat med bromssköldar. Ta bort sköldarna och lossa glidbultarna med hjälp av en spärr. För att avlägsna bromsoket måste du vrida loss det med ett matchande verktyg. I nyare modeller kan detta leda till problem med bilens elektronik eftersom den elektroniska handbromsen kan aktiveras i denna situation. Om det händer är ingrepp i elektroniken nödvändiga för att kunna ställa in den på service- eller reparationsläge. 

Ta bort bromsbeläggen från det isärplockade bromsoket

När bromsoket är lossat kan bromsbeläggen avlägsnas. Vid denna tidpunkt är bromsbeläggens hållare fortfarande fästa på bilen och i direktkontakt med bromsskivorna. Med hjälp av en passande skruvmejsel kan deras fästen lossas och bromsskivan kan tas bort från hjulnavet tillsammans med hållarna. I många fall har bromsskivan en separat montering på navet, vilket du bör undersöka individuellt. 

Att installera helt nya bromsskivor och bromsbelägg kräver inte nödvändigtvis att andra delar av bromssystemet byts ut. Efter demonteringen rekommenderas grundlig rengöring för att se till att bromsarna fungerar precis som de ska. Vid sidan om hjulnavet bör du också se till att rengöra bromsoket och bromsbeläggets hållare. För extra envis smuts rekommenderas en liten stålborste. I specialbutiker kan du hitta en speciell bromsrengöring som kan användas på skivor och belägg samt till bromssystemets andra komponenter. 

Montering av nya bromsskivor och bromsbelägg 

Montering av nya bromsskivor och bromsbelägg Installation av nya bromsskivor och den följande installationen av bromsbelägg med nya foder utförs enligt beskrivningen ovan, dock i omvänd ordning. Först placeras den nya bromsskivan på hjulnavet. Sedan fästs den nya uppsättningen med bromsbelägg på bromsbeläggets hållare. Innan du installerar bromsbeläggen bör du rengöra monteringsytorna på bromsbeläggens hållare med ett speciell smörjmedel för bromsar från en specialbutik. Detta bidrar till bättre rörlighet hos denna komponent och motverkar oönskad friktion hos bromskomponenterna. 

När bromsbeläggens hållare blivit optimalt förberedda monteras de på bromsskivan med en rengjord bult. Observera: För en optimal och säker bromsprestanda bör bulten dras åt med det vridmoment som specificeras av tillverkaren. Ett bromsfoder som sitter för löst eller för hårt påverkar bromsprestandan negativt och kan utgöra en allvarlig säkerhetsrisk. 

Efter installationen av hållarna sätts beläggen på plats. Notera att de båda sidorna har olika strukturer. Sidan av bromsbelägget som är vänd utåt har ett stöd. Med hjälp av detta stöd kan bromsbeläggen sättas in i bromsokets kolv. Efter detta införande glider bromsbelägget med dess foder på bromsskivan. Därefter fettas glidbultarna, förs in genom bromsoket och dras åt med hjälp av en insexnyckel. Även här måste rätt vridmoment beaktas. Bromssköldar är nu installerade och fästet på bromsskivan är monterat. Komponenterna kan fixeras med en vanlig skruvmejsel i rätt storlek. 

Lufta bromssystemet

När du arbetar med bromssystemet kommer luft ta sig in i systemet. Innan du installerar hjulen och använder bilen igen måste systemet luftas. Detta måste göras på alla bromsok eftersom de är anslutna via systemet. Detta innebär att även bromsoken på axeln där du inte utfört någon reparation måste luftas.

Att lufta bromssystemet kräver viss expertis. Det kan vara en god idé att låta en professionell mekaniker göra detta åt dig. Om du struntar i luftningen kan det leda till att systemet innehåller för mycket luft och att trycket på bromspedalen kanske inte genererar tillräcklig kraftöverföring. Detta är ingen trevlig upptäckt att göra när bilen körs i full fart och du plötsligt inte kan bromsa med den kraft som krävs. Efter att fordonet luftats kan hjulet monteras som vanligt. Givetvis bör luftning enbart utföras efter att alla bromskomponenter bytts ut, det vill säga efter att du är färdig med axelns båda sidor.

Beställ Brembo bromsskivor för mindre pengar

Bromsskivor från Brembo

nu från endast: 163,66 kr

Beställ billigt

Testa de nya bromsarna innan du använder bilen för första gången efter reparationen

Nya bromsskivor och bromsbelägg behöver lite tid på sig för att justera sin position för att få rätt grepp. Innan du ger dig ut på en längre biltur bör du testa bromsprestandan på säker terräng. För att göra detta accelererar du bilen flera gånger och bromsar varje gång. Bromssystemet är korrekt inställt när du känner tydligt motstånd när du använder bromspedalen. Om du, trots upprepade försök under en längre tid, inte får till en optimal bromsfunktion kan bromsvätskans nivå i bilens hydrauliska system vara för låg. Om du har lite erfarenhet är det möjligt att även byta ut bromsvätskan på egen hand. Tillämplig vätska hittar du hos din återförsäljare.
Foto: Tatiana Khlopkova, kuzmichstudio, malkovkosta, Sven Vietense / shutterstock.com