Bucklor på din bil är alltid ett elände. Bara på vintage-bilar är vissa tecken på användning värderade. För det genomsnittliga fordonet är varje buckla lika med en minskning av värde. En fullständig yttre översyn hos en professionell verkstad kan vara väldigt dyr, och därför kan ett gör-det-själv-försök vara värt din tid. Här kan du läsa några tips på hur du hanterar bucklor på din bil.
Vad som är möjligt och vad som inte är det

Bucklor är små indenteringar i bilens metallplåt. Skador orsakade av olyckor eller av en böjd ram kan inte repareras på egen hand. Generellt är det enklare att reparera bucklor ju jämnare och rundare bucklans ytterkanter är. Om ytterkanten är skarp och vass kan gör-det-själv-reparation visa sig vara ett problem.
Utmaningen vid lackering

En buckla på bilens kaross behöver inte automatiskt betyda skada på lacken. Modern fordonslackering är elastisk och med lite tur kan bucklan behandlas utan behov av omlackering. Det viktigaste elementet i utplattning är värme. Kall lack är skör och smular lätt. Därför ska en buckla alltid värmas upp för att lacken ska kunna anpassa sig till böjningen av metallen.
Tekniska detaljer

Bucklor är antingen utdragna från utsidan eller uttryckta från insidan. Att trycka ut en buckla bakifrån gör det enklare att applicera kraften som är nödvändig. Däremot kräver detta omfattande demontering. Genom att istället dra ut bucklan ligger utmaningen i att applicera tillräcklig kraft på punkten utan att skada lacken. Därför används vakuum när bucklan ska dras ut. I vissa fall kan limklistermärken användas, men avlägsning av dessa kräver stor varsamhet.
Första försöket: varmt vatten

Innan du använder verktyg, försök med följande: tvätta den buckliga ytan med varmt, möjligtvis kokande vatten. Med lite tur kommer metallen böjas tillbaka till sin ursprungliga form. Detta fungerar även på stötdämpare i plast. Det varma vattnet förser alltid tillräckligt med värme för att göra lacken och materialet mjukt.
![]() Stötfångare butikLägsta prisbeställa online ⇒ |
Andra försöket: sugproppen

Om bucklans storlek tillåter att en (ny!) sugpropp kan placeras över den är detta fördelaktigt för lyckad reparation. Efter att du behandlat bucklan med varmt vatten, applicera sugproppen och dra hårt. Detta är ofta tillräckligt för att reparera store, ytliga bucklor.
För mindre bucklor behövs en mindre sugpropp. En mobiltelefonhållares sugproppar kan passa bra. Högkvalitativa hållare har små, starka sugproppar som kan appliceras på metallen med kraft. I handeln finns högpresterande sugproppar tillgängliga för bara några slantar.
Attackera bakifrån
Om dessa försök inte lyckas måste bucklan behandlas bakifrån. Du kan försöka applicera drag med värmeklistermärken eller Loctite. Däremot riskerar du då att skada lacken. Om du vill undvika överflödig polering och punktreparation bör du försöka reparera bakifrån först. För detta behöver du:
1 hårtork 1 demonteringsverktyg för insidepaneler 1 gummihammare 1 rund pinne eller plaströr med en rund topp och en diameter på ca 5 cm |

Först bör du avlägsna insidepanelerna. Det är högst rekommenderat att använda ett professionellt demonteringsverktyg för detta. En liten sådan hävstång kostar bara ca 50 kr och gör det möjligt för dig att häva bort kanterna och handtagen på dörrpanelen utan att ta sönder dem.
Försiktigt: plastfoliet bakom dörrpanelen måste monteras om till fullo igen vid montering. Annars kommer vatten tränga in i bilen vid det första besöket hos biltvätten.
När bucklan är blottad ska den först värmas upp. Detta kan göras från insidan om det inte finns några plastkomponenter. Alternativt ska metallen hettas upp från utsidan. Behåll alltid ett minimiavstånd på ca 15 cm för att undvika att lacken bränns.

När metallen är tillräckligt uppvärmd och bucklan blottad, slå lätt med hammaren mot kanten och arbeta gradvis inåt. Om kanten är oåtkomlig, applicera den runda punnen. Placera den rundade toppen på pinnen på den aktuella punkten. Slå därefter på pinnens andra ände med gummihammaren.
Arbeta alltid i cirkulära rörelser. Detta ger de bästa resultaten. Bucklan kommer förr eller senare ge efter och återfå sin originalform, åtminstone huvudsakligen. Det viktigaste att komma ihåg vid utslätning av bucklor: less is more! Varsamt arbete ger ett snabbare resultat och hjälper till att förhindra onödiga skador!
Ett delvis lyckat resultat är också ett resultat

Om bucklan inte kan repareras med ovan beskrivna metoder är fyllning och lackering oundvikligt. Varje millimeter av lyckad utslätning betyder mindre fyllningskitt. Reparation är lättare och mer hållbart när lagret av kitt är tunnare. Tjocka lager har en tendens att smula. Dessutom gillar de att suga upp sig med vatten och orsaka allvarliga rostskador som inte syns länge.
Fyllning – sandpappring – reparation

Att släta ut en buckla, även delvis, bidrar till att hålla lagret av kitt så tunt som möjligt. Lacken måste uppluckras eller slipas bort totalt innan fyllning. Därefter ska ett förberedande lager appliceras. Eftersom sprutmålning åtföljer så rekommenderas maskering starkt. Ett målararbete sker alltid som bäst från “sida till sida”. Att uppnå en ren övergång på en platt yta är nästan omöjlig. Kanter och gränser är ultimata punkter för maskering. För mindre punkter och på gamla bilar så kan gör-det-själv-lackering provas. Det är viktigt att använda rätt färg, vilken kan införskaffas på biltillbehörsåterförsäljaren med hjälp av bilens registreringsintyg.
Alternativ till lackering

Fyllning är del av lackeringsförberedelserna. Hur precist lackeringen måste vara bör övervägas i förhand. Mycket pengar kan sparas genom att helt fylla och slipa ned karossen innan bilen lämnas in hos verkstaden för ett professionellt lackeringsarbete. Maskering och avlägsning av kritiska komponenter (bakljus, etc), förenklar verkstadsarbetarens arbete betydligt. Oavsett vad så är en komplett sprutmålning av en äldre bil en investering på flera tusen kronor.

Om det är ett fall där en eller flera mindre bucklor måste avlägsnas kan lackering vara den mest eleganta och billigaste lösningen. Om bilen behöver en hel makeover finns det ett alternativ för ny lackering: foliering ger en liknande effekt. Fördelen är att med lite övning så kan nästan vilken händig hobbyreparatör som helst bemästra konsten att foliera. Folie är däremot, precis som lackering, bara lika bra som dess förarbete. Därför lönar sig alltid varsam utslätning och fyllning. Trots att foliering inte är särskilt enkelt är det lättare att bemästra än korrekt hantering av en sprutpistol.
En smart åtgärd innan försäljning

En fräsch lackering fri från bucklor höjer bilens värde med flera tusen kronor. Att investera en ledig lördag i att avlägsna bucklor betalar sig därför i pengar. Värdet på bilen förhöjs ytterligare genom att lägga samma energi på förberedning av interiören. En fräsch och noggrant rengjord bil med ren motor, mattor och klädsel får dig att vilja komma in och köra iväg. Dra full nytta av detta om du vill sälja din bil.
Foto: ESB Professional, ignatius 63, iMoved Studio, loraks, ThamKC, Bhakpong, Alraun, AlexeyNikitin1981, Syda Productions, hedgehog94 / shutterstock.com