Luftfjädring till din bil

Bälgar till topp biltillverkarna
- Luftfjädring VOLVO V70
- Luftfjädring VW GOLF
- Luftbälg BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Luftfjädring BMW 5-serie
- Luftfjädring AUDI A4
- Luftbälg AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Luftfjädring VW CADDY
- Luftfjädring VOLVO V50
- Luftbälg VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Luftfjädring MERCEDES-BENZ C-klass
- Luftfjädring SKODA OCTAVIA
- Luftbälg FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Luftfjädring KIA CEE'D
- Luftfjädring VW TRANSPORTER
- Luftbälg VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Fjädring / dämpning
Luftfjädring defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Kör på moln tack vare luftfjädringen
Luftfjädringen är en del av karosseriet. Det är ett alternativ till chassit och stötdämparna. Luftfjädringen har använts sedan år 1959, särskilt i övre lyxiga limousiner, specialfordon (t.ex. ambulanser) och bussar. Det ger en bra komfort och bra stabilitet under körning. Men de är dyrare än vanliga fjäder/stötdämparsystem. Därför har denna fjädring inte blivit så populär i mellandyra bilar och mindre bilar.
Luftfjädringens komponenter
I vanliga chassin så absorberas hjulkrafterna av mottryck från fjädern och stötdämparen. I luftfjädringar så finns en gummibälg som hålls i ett bestämt högt lufttryck för att uppnå samma mål. Med ett tryck på 5-20 bar så blir belastningen på gummibälgen mycket hög. Trycket behålls av en kompressor som är kopplad till fordonets motor. Lufttrycket styrs via en ventil. Beroende på fordonet så kan det finnas en central ventil för alla fyra hjul, en ventil per axel eller en separat ventil per hjul. Luften matas mellan kompressorn, ventilen och gummibälgen med hjälp av slangar och rör. En styrenhet finns också som gör detta pneumatiska fjädringssystem mycket bekvämt. I luftfjädringssystem så används modern elektronik för att maximera fordonets styrning samt säkerhet framförallt.
Så fungerar pneumatiska fjädringen
Tryckbaserad fjädring förser många funktioner som vanligt chassi inte kan. För det första så kan du justera höjden som du vill ha den med lufttrycksfjädring. Andra applikationer är att du kan sänka fordonet vid högre hastigheter för att spara på bränslet. Ojämna ytor kan motverkas genom att justera belastningen på fordonet med hjälp av fjädrarna. Det är lättare att lasta av och på fordonet om du kan sänka fordonets höjd från marken. Även när du ska kliva ombord och av fordonet så blir det mer bekvämt. Kombinerat med den elektroniska styrningen så blir luftfjädringen även automatiserad om så önskas. Manuell kontroll ger dig sedan användarvänligheten som alla vill ha med luftfjädringar.
Skador på luftfjädringen
På grund av sin komplexa design så brukar den pneumatiska fjädringen leda till fler fel än vanliga stålfjädrade stötdämpare gör. Vanligen behöver du underhålla lufttrycket vilket är mycket tekniskt ansträngande. Även om rören och bälgarna är tekniskt talat simpla produkter så brukar de skadas först. Åldrande, slitage och mekaniska skador leder till läckage i trycksatta komponenter. Detta leder till förlorat lufttryck vilket påverkar fjädringens funktionalitet negativt. Under vissa omständigheter så kan luftfjädringen gå sönder helt och hållet.
Men skador i trycksatta system hittar du fort: du hör ett högt gnisselljud från läckan eftersom luften slår i materialet på vägen ut ur det.
Lufttrycksventilerna å andra sidan har en mycket robust design. Skador på dessa komponenter är sällsynt. Kompressorn är en komplex teknisk liten sak. Den består av en elmotor, en enväxlad växellåda och en spiralformad fläkt. Trots detta så har detta slutna system en lång livslängd. För tidigt fel i denna komponent brukar främst bero på korroderade kontakter.
Kostnader för nya delar till luftfjädringen
Den höga påfrestningen på luftfjädringen innebär att dessa reservdelar kostar en hel del att byta ut. En enskild luftfjäder kostar runt 100-900 EUR. Ventilblocket kostar runt 250-400 EUR. Och själva kompressorn kostar mellan 250-500 EUR.
En livslängd mellan 60 000-80 000 km körning är vad du kan vänta dig från dessa slags stötdämpare. Ventilerna och kompressorerna brukar hålla mycket längre.
Luftfjädring för att förbättra chassit
Det finns tillgängliga luftfjädringar som monteras i efterhand på fordonet. De stöder den vanliga fjädringen samt att de förbättrar komforten ännu mer. De kostar runt 600 EUR. De är mycket populära i skåpbilar och mobila hem då de förser bättre kontroll över markfrigången och en bättre mjukare resa.
Toppsäljare: de mest populära produkter