Fjädersäte till din bil

Fjäderbussning till topp biltillverkarna
- Fjädersäte VOLVO V70
- Fjädersäte VW GOLF
- Fjädertallrik BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fjädersäte BMW 5-serie
- Fjädersäte AUDI A4
- Fjädertallrik AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fjädersäte VW CADDY
- Fjädersäte VOLVO V50
- Fjädertallrik VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Fjädersäte MERCEDES-BENZ C-klass
- Fjädersäte SKODA OCTAVIA
- Fjädertallrik FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Fjädersäte KIA CEE'D
- Fjädersäte VW TRANSPORTER
- Fjädertallrik VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Fjädersäte defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Låt spiralfjädern nå sitt tryck: fjäderbenslagring
Fjäderbensätet är en del av fjäderbenet. Beroende på konstruktionen så har fjäderbenet en eller två avtagbara fjäderbensäten. Vanligen bakre fjäderben där stötdämparen installeras separat från fjädern brukar vara utrustade med två löstagbara fjäderbensäten. På främre stötdämpare där spiralfjädern omsluter stötdämparen så svetsas nedre fjäderbensätet på.
Så bilens fjädring byggd
Det finns tre olika vanliga konstruktioner för guppiga vägunderlag:
- bladfjädrar
- torsionsfjädrar
- spiralfjädrar
Bladfjädrar är den äldsta varianten av fjädring. De är enkla hopbuntade metallblad byggda för att kunna böja på axlarna. De användes redan på dragvagnar. Idag så används bladfjädrar främst på bakaxlarna, men används dock väldigt ytterst sällan. Äkta off-road fordon såsom Jeep Wrangler eller Range-Rover är fortfarande utrustade med bladfjädrar. De finns även på mindre skåpbilar.
Torsionsfjädrar installeras ofta på franska bilars bakaxlar. De består av en rund stång som svarar mot torsion. Torsionsstavar är mycket effektiva med utrymmet och även hållbara. Deras konstruktion är däremot komplex. De används främst för spårfordon såsom bandfordon eller tankar.
Spiralfjädern är den vanligaste formen av fjädring som används av många olika biltillverkare. De består av en tjock, spiralformad, spolad tråd. Fjäderbenslagringarna är stödpunkterna på spiralfjäderns båda ändar.
Defekter med ett fjäderbensäte
Fjäderbenslagringarna är mycket hållbara. Även om en spiralfjäder behövs bytas så kan de gamla lagringarna fortfarande användas. En fjäderbensäte är under höga tryck från fjädern och måste klara av små skiftningar. Detta gör att de tillverkas till att vara mycket starka och brukar hålla hela bilens livslängd. Men det är ändå möjligt att den utvecklar sprickor på grund av korrosion och överdrivna påfrestningar.
Ofta brukar spiralfjädrarna på fjäderbensäte vara utrustade med extra hårda gummilager som kan bli spröda och lösas upp med tiden. Detta blir tydligt när du börjar höra klickande och skrammel från området. Efter ett visst slitage så kommer bilen att få svårare att hålla sig rakt fram på sin körriktning.
Så byter du fjäderbensäte
Du byter fjäderbensäte på en dämparenhets spiralfjäder genom att först få bort fjädern. Beroende på hur fjädern sitter så kan du behöva ett fjäderkomprimeringsverktyg. Detta gäller särskilt för fjädringsenheter som sitter på framaxeln. Du får aldrig försöka komprimera spiralfjädern med några andra verktyg än ett kompressorverktyg. Plötsliga dekomprimeringar från dessa slags fjädrar är livsfarliga med andra ord.
På bilar där spiralfjädern sitter på bakaxeln så kan du ta bort dem direkt efter du har höjt upp fordonet och plockat bort stötdämparen. Vanligen brukar du kunna lossa på fjäderbenslagringarna så att de faller ut av sig själva. Kontrollera följande när du väl ändå håller på att byta fjäderbenslagringen:
- bromsskivornas tjocklek
- om bromsledningarna har korroderat
- stötdämparens täthet
- efter rost och sprickor på spiralfjädern
- konstigheter på styrspindlarna och drivknutsdamaskerna
I särskilt gamla bilar så ska du gärna kontrollera alla viktiga bildelar. Att kontrollera efter en isärplockad fjäder är verkligen ett perfekt tillfälle att göra just detta.
Kvalitén finns i detaljerna
Fjäderbensätet är en liten men mycket påfrestande bildel. Lågkvalitativ reservdel gör att den snabbt slits ut samt påverkar andra delar: en trasig fjäderbenslagring förvränger spiralfjädern sä att den inte längre har sin optimala tryckpunkt. Detta gör att den snart går sönder också. Dessutom kommer stötdämparen och hela axelns geometri att skadas av krafter som inte kan överföras korrekt. Därför ska du välja en högkvalitativ reservdel när det gäller just denna slags bildel. I vår nätaffär erbjuder vi exklusiva OEM-kvalitativa delar. Detta håller dig säker när du kör ute på vägarna tack vare att bilen är säkrad så gott som det går.
Fjäderbensäten från märkestillverkare såsom FEBI BILSTEIN eller MAPCO är extremt billiga så välj därför inte något billigare utan välj kvalité. Priserna på märkesprodukter börjar på så lite som 6 euros. Mer komplexa delar med gummilager och styrdelar i plast kan kosta så mycket som 25 euros. För en viktig och påfrestad del som denna så är den helt klart värd pengarna.