00#
29-9275

Fjädersäte till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil fjädersäte fram och bak

Premiumtillverkare av Fjäderskål:

  • BOSCH fjädersäte
  • FEBI BILSTEIN fjädersäte
  • MAPCO fjädersäte
  • VAICO fjädersäte
  • VAN WEZEL fjädersäte
  • SACHS fjädersäte
  • TRW fjädersäte
  • TOPRAN fjädersäte
  • SWAG fjädersäte
  • METZGER fjädersäte
  • KYB fjädersäte
  • JP GROUP fjädersäte
  • JAPANPARTS fjädersäte
  • GATES fjädersäte
  • PRASCO fjädersäte
  • BLIC fjädersäte
  • LEMFÖRDER
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS

Fjädersäte defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Låt spiralfjädern nå sitt tryck: fjäderbenslagring

Fjäderbensätet är en del av fjäderbenet. Beroende på konstruktionen så har fjäderbenet en eller två avtagbara fjäderbensäten. Vanligen bakre fjäderben där stötdämparen installeras separat från fjädern brukar vara utrustade med två löstagbara fjäderbensäten. På främre stötdämpare där spiralfjädern omsluter stötdämparen så svetsas nedre fjäderbensätet på.

Så bilens fjädring byggd

Det finns tre olika vanliga konstruktioner för guppiga vägunderlag:

  • bladfjädrar
  • torsionsfjädrar
  • spiralfjädrar

Bladfjädrar är den äldsta varianten av fjädring. De är enkla hopbuntade metallblad byggda för att kunna böja på axlarna. De användes redan på dragvagnar. Idag så används bladfjädrar främst på bakaxlarna, men används dock väldigt ytterst sällan. Äkta off-road fordon såsom Jeep Wrangler eller Range-Rover är fortfarande utrustade med bladfjädrar. De finns även på mindre skåpbilar.
Torsionsfjädrar installeras ofta på franska bilars bakaxlar. De består av en rund stång som svarar mot torsion. Torsionsstavar är mycket effektiva med utrymmet och även hållbara. Deras konstruktion är däremot komplex. De används främst för spårfordon såsom bandfordon eller tankar.
Spiralfjädern är den vanligaste formen av fjädring som används av många olika biltillverkare. De består av en tjock, spiralformad, spolad tråd. Fjäderbenslagringarna är stödpunkterna på spiralfjäderns båda ändar.

Defekter med ett fjäderbensäte

Fjäderbenslagringarna är mycket hållbara. Även om en spiralfjäder behövs bytas så kan de gamla lagringarna fortfarande användas. En fjäderbensäte är under höga tryck från fjädern och måste klara av små skiftningar. Detta gör att de tillverkas till att vara mycket starka och brukar hålla hela bilens livslängd. Men det är ändå möjligt att den utvecklar sprickor på grund av korrosion och överdrivna påfrestningar.
Ofta brukar spiralfjädrarna på fjäderbensäte vara utrustade med extra hårda gummilager som kan bli spröda och lösas upp med tiden. Detta blir tydligt när du börjar höra klickande och skrammel från området. Efter ett visst slitage så kommer bilen att få svårare att hålla sig rakt fram på sin körriktning.

Så byter du fjäderbensäte

Du byter fjäderbensäte på en dämparenhets spiralfjäder genom att först få bort fjädern. Beroende på hur fjädern sitter så kan du behöva ett fjäderkomprimeringsverktyg. Detta gäller särskilt för fjädringsenheter som sitter på framaxeln. Du får aldrig försöka komprimera spiralfjädern med några andra verktyg än ett kompressorverktyg. Plötsliga dekomprimeringar från dessa slags fjädrar är livsfarliga med andra ord.
På bilar där spiralfjädern sitter på bakaxeln så kan du ta bort dem direkt efter du har höjt upp fordonet och plockat bort stötdämparen. Vanligen brukar du kunna lossa på fjäderbenslagringarna så att de faller ut av sig själva. Kontrollera följande när du väl ändå håller på att byta fjäderbenslagringen:

  • bromsskivornas tjocklek
  • om bromsledningarna har korroderat
  • stötdämparens täthet
  • efter rost och sprickor på spiralfjädern
  • konstigheter på styrspindlarna och drivknutsdamaskerna

I särskilt gamla bilar så ska du gärna kontrollera alla viktiga bildelar. Att kontrollera efter en isärplockad fjäder är verkligen ett perfekt tillfälle att göra just detta.

Kvalitén finns i detaljerna

Fjäderbensätet är en liten men mycket påfrestande bildel. Lågkvalitativ reservdel gör att den snabbt slits ut samt påverkar andra delar: en trasig fjäderbenslagring förvränger spiralfjädern sä att den inte längre har sin optimala tryckpunkt. Detta gör att den snart går sönder också. Dessutom kommer stötdämparen och hela axelns geometri att skadas av krafter som inte kan överföras korrekt. Därför ska du välja en högkvalitativ reservdel när det gäller just denna slags bildel. I vår nätaffär erbjuder vi exklusiva OEM-kvalitativa delar. Detta håller dig säker när du kör ute på vägarna tack vare att bilen är säkrad så gott som det går.
Fjäderbensäten från märkestillverkare såsom FEBI BILSTEIN eller MAPCO är extremt billiga så välj därför inte något billigare utan välj kvalité. Priserna på märkesprodukter börjar på så lite som 6 euros. Mer komplexa delar med gummilager och styrdelar i plast kan kosta så mycket som 25 euros. För en viktig och påfrestad del som denna så är den helt klart värd pengarna.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Fjädersäte
Ny fjädertallrik ORIGINAL IMPERIUM 32989
  • Position: framaxel
  • erforderligt antal: 2
  • Vikt [g]: 51
  • Innerdiameter [mm]: 14
  • Diameter (mm): 64
  • Skick:  Helt ny
32989 ORIGINAL IMPERIUM fjädertallrik bil pris
ORIGINAL IMPERIUM | 32989
56,59 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Fjädermontering
Ny fjäderskål TOPRAN 116 711
  • Position: Bakaxel, båda sidor, Nedre
  • Lagringssätt: gummilager
  • Skick:  Helt ny
116 711 TOPRAN fjäderskål bil pris
TOPRAN | 116 711
86,33 kr
Skick:  Helt ny
Stödring, fjäderbensst...
Ny fjäderbussning ORIGINAL IMPERIUM 29275
  • Position: Bakaxel
  • Vikt [g]: 146
  • Skick:  Helt ny
29275 ORIGINAL IMPERIUM fjäderbussning bil pris
ORIGINAL IMPERIUM | 29275
68,22 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjädersäte FEBEST BMSI-E34L
  • Position: Bakaxel, Nedre
  • Vikt [kg]: 0,086
  • Innerdiameter [mm]: 70
  • Förpackningslängd [cm]: 10,1
  • Förpackningsbredd [cm]: 10,1
  • Förpackningshöjd [cm]: 2,0
  • Skick:  Helt ny
BMSI-E34L FEBEST fjädersäte bil pris
FEBEST | BMSI-E34L
118,63 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjädertallrik Oyodo 80A9016-OYO
  • Position: Bakaxel, Upptill
  • Skick:  Helt ny
80A9016-OYO Oyodo fjädertallrik bil pris
Oyodo | 80A9016-OYO
71,49 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjäderskål Magnum Technology A8R007MT
  • Position: Nedre, Bakaxel
  • Vikt [g]: 51
  • Skick:  Helt ny
A8R007MT Magnum Technology fjäderskål bil pris
Magnum Technology | A8...
125,83 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjäderbussning FEBI BILSTEIN 29762
  • Innerdiameter [mm]: 22
  • Diameter (mm): 92
  • Position: framaxel, Upptill
  • Vikt [kg]: 0,14
  • Skick:  Helt ny
29762 FEBI BILSTEIN fjäderbussning bil pris
FEBI BILSTEIN | 29762
96,98 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjädersäte Borsehung B11365
  • Position: Bakaxel
  • Vikt [g]: 78
  • Skick:  Helt ny
B11365 Borsehung fjädersäte bil pris
Borsehung | B11365
64,30 kr
Skick:  Helt ny
Stödring, fjäderbensst...
Ny fjädertallrik ORIGINAL IMPERIUM 27269
  • Position: Bakaxel
  • Vikt [g]: 44
  • Skick:  Helt ny
27269 ORIGINAL IMPERIUM fjädertallrik bil pris
ORIGINAL IMPERIUM | 27269
43,94 kr
Skick:  Helt ny
Fjädermontering
Ny fjäderskål MEYLE 014 032 0013
  • Position: framaxel
  • Höjd [mm]: 8
  • Fjäderform: skruvfjäder
  • tilläggsinformation: ORIGINAL Quality
  • utbyte parvis rekommenderas
  • Skick:  Helt ny
014 032 0013 MEYLE fjäderskål bil pris
MEYLE | 014 032 0013
62,68 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjäderbussning FEBEST BMSI-X5L
  • Position: Nedre, Bakaxel
  • Vikt [kg]: 0,157
  • Innerdiameter [mm]: 30
  • Förpackningslängd [cm]: 10,1
  • Förpackningsbredd [cm]: 10,1
  • Förpackningshöjd [cm]: 5,3
  • Skick:  Helt ny
BMSI-X5L FEBEST fjäderbussning bil pris
FEBEST | BMSI-X5L
125,76 kr
Skick:  Helt ny
Fjädersäte
Ny fjädersäte DENCKERMANN D300440
  • Position: Bakaxel, Upptill
  • Vikt [kg]: 0,04
  • Tjocklek [mm.]: 74
  • Diameter (mm): 135
  • Skick:  Helt ny
D300440 DENCKERMANN fjädersäte bil pris
DENCKERMANN | D300440
97,45 kr
Skick:  Helt ny