Fjäderbenslager till din bil
Fjäderbenslager till topp biltillverkarna
- Fjäderbenslager VOLVO V70
- Fjäderbenslager VW GOLF
- Fjäderbenslager BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Fjäderbenslager BMW 5-serie
- Fjäderbenslager AUDI A4
- Fjäderbenslager AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Fjäderbenslager VOLVO V50
- Fjäderbenslager VW CADDY
- Fjäderbenslager SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Fjäderbenslager MERCEDES-BENZ C-klass
- Fjäderbenslager FORD FOCUS
- Fjäderbenslager SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Fjäderbenslager VW TRANSPORTER
- Fjäderbenslager VOLVO XC60
- Fjäderbenslager KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Fjäderbenslager defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Inga tjut vid kurvtagningar: rullagret i fjäderbenslagret
Fjäderbenslagret är konstruktionen som ansluter fjäderbenet till karosseriet. Denna stötdämpande komponent sitter fast inuti fendern med en enkel bult. Dess spiralfjäder trycker mot metallen. När du kör i ett gupp så vrider sig hela fjädern. Ett rullager inbyggt i fjäderbenslagret förhindrar den från att slipa mot metallen. Detta garanterar dig flexibel rörelse i spiralfjädern åt radiella riktningar.
Rullager eller kullager?
Ett rullager kan absorbera vågliknande krafter som går åt samma riktning. Detta gäller bland annat spiralfjädern hos ett fjäderben. Lagret förhindrar spiralen från att trycka mot metallen samtidigt som den låter fjädern få vrida på sig. Lagret består av två lagerskålar. I mitten finns kulor eller rullar placerade. Permanent smörjningsmedel i lagret lades till vid konstruktionen av den när den tillverkades vid fabriken.
Defekter med fjäderbenslagret
Precis som alla lager så kommer fjäderbenslagret att slitas ut med tiden. Spelet mellan lagerskålarna ökar stadigt. Detta bildar ett klickande ljud under körning som du känner när du styr med fordonet. Ett litet motstånd känns när du kör genom gupp vilket tyder på problem med fjäderbenslagret. Men det är ovanligt att fjäderbenslagret skulle gå sönder tidigare än själva stötdämparen. Vanligen brukar du byta lagren i samband med att stötdämparna byts. Detta förhindrar otrevliga överraskningar vid körning senare.
Var försiktig när du ska laga fjädringen
Fjäderbenets konstruktion ska klara av höga påfrestningar för att den ska kunna fungera optimalt under körning. Det är därför mycket viktigt att du bara lagar med lämpliga verktyg och nödvändiga förkunskaper. Att demontera fjäderbenet kräver att du komprimerar fjädern först. Billiga lösningar finns. Dessa verktyg, så kallade fjäderkompressorer, består av en lång gängad stav med två klämmor. De fästs fast på fjädern. Genom att vrida staven så trycker (komprimerar) klämmorna ihop fjädern. Det är alltid viktigt att du komprimerar fjädern på båda sidor.
Det är strikt förbjudet att försöka komprimera fjädern med olämpliga verktyg: vanliga bälten eller remmar passar inte bara, det är livsfarligt att försöka pressa ihop dessa fjädrar med hemmagjorda verktyg! När fjädern slår tillbaka från fjädringen så kan det i värsta fall leda till dödsfall och inte bara svåra skador!
Kvalité lönar sig
Rullagret i fjäderbenslagret är under konstant påfrestning och måste klara av ett konstant tryck på flera ton samtidigt som det måste kunna förflytta sig smidigt när du svänger med ditt fordon. De vanliga förändringarna som inträffar när du kör över guppiga hinder kan skada fjäderbenslagret rejält. Så spara aldrig in och snåla på denna del utan tvärtom. Varje extra euro du kan lägga på nya fjäderbenslager kommer att betala sig i längden med längre livslängd i hela fjädringen. Livslängden för fjäderbenslagret beror främst på hur du kör med fordonet och på vad för slags vägunderlag. Stötdämparna och fjäderbenslagren tenderar att slitas ut lika snabbt så byt gärna ut dem samtidigt även om du bara ska byta en av dem.
Bara byta lagren?
Det är dumt att bara byta själva fjäderbenslagren. Även om det kostar lite extra så ska du helst byta hela fjäderbenet även om du bara upptäcker slitage på själva lagret. Plasthöljet på fjäderbenslagret kan utveckla sprickor och det dyraste egentligen är all tid som det tar för att genomföra själva bytet. Därför är det lika bra att byta ut alla förbrukningsdetajer när du väl håller på för att få tillbaka den nödvändiga säkerhetsfunktionen som denna komponent utför. Inte bara fjädern och alla delar till den skall bytas utan även bultarna som ansluter fjäderbenet till axeltappen skall bytas. Åldrande bildar frakturer som får fjäderbenet att plötsligt lossna. Detta kan du förhindra om du byter ut hela enheten samtidigt med professionell hjälp.
OEM-kvalité i nätaffären
I vår nätaffär hittar du alla nödvändiga delar för att laga fjädringen. Vi erbjuder OEM-kvalitativa delar som garanterar maximal säkerhet åt dina nya fjäderbenslager.