Eftermontering av en dragkrok med ledningssats – Guide

Eftermontering av en dragkrok med ledningssats – guide

Långt ifrån alla bilar har en fabriksinstallerad dragkrok. Det kan antingen bero på att detta inte beaktades när bilen beställdes eller att den förra ägaren inte hade någon användning för en dragkrok. Kanske överväger du att eftermontera en dragkrok. Vad ska du tänka på? Denna guide ger dig en överblick över teknologin samt under vilka förutsättningar du kan bogsera ett släp.

Krav för att få installera en dragkrok

Krav för att få installera en dragkrokDragkroken är mycket praktisk att ha. Emellertid har även teknologin för släpkopplingar blivit betydligt mer avancerad. De senaste åren har kabeldragning ombord gjort ett kvantsprång och de juridiska kraven för att framföra en bil med släp har blivit strängare.

I denna artikel beskrivs följande ämnesområden beträffande eftermontering aven dragkrok med ledningssats:

1. Rätt körkort krävs för att få dra ett släp i trafik
2. Olika varianter av släpkopplingar
3. Ytterligare tekniska krav på grund av elektrisk anslutning
4. Gör-det-själv-installation av en dragkrok med ledningssats

1. Rätt körkort krävs för att få dra ett släp

Rätt körkort krävs för att få dra ett släpDetta gäller i Sverige: Ett körkort i kategori B får dra ett släp med 750 kg som högsta tillåtna vikt. I detta fall får dragfordonet inte väga mer än 3 500 kg. Med en B/96-licens får fordonskombinationens högsta tillåtna vikt överstiga 3 500 kg men högst 4 250 kg. För en BE-licens får fordonskombinationens högsta tillåtna vikt inte överstiga 7 000 kg.

Kontrollera vilka krav som gäller för din bil. Innan du köper en dragkrok och installerar den i ditt fordon bör du kontrollera ditt körkort och ta reda på vilken typ av släp du kan dra med din bil. Det kan vara nödvändigt att uppgradera ditt körkort till önskad klass.

För mer information kan du kontakta till exempel Transportstyrelsen. Dessutom finns det cykelställ som går att fästa på dragkroken. Dessa påverkas inte av körkortstypen.

Dragkula för släpvagn finns tillgänglig

Släpvagnskoppling • Top Choice

tillgänglig från 562,72 kr

Beställ nu

2. Olika varianter av släpkopplingar

Olika varianter av släpkopplingarDen avgörande faktorn för dragkrokar är deras högsta tillåtna last. Det är alltså belastningen som tynger släpkopplingen. Både släp och fordon har en högsta tillåten last.

Släpvagnar för personbilarDen högsta tillåtna lasten för bilen tas i allmänhet upp i fordonsregistreringen, förutsatt att tillverkaren utrustat bilen med dragkroken.

2.1 Matchning av tillåten maxlast för bil och släpkoppling

Det finns undantag, såsom: åtskilliga lyxmodeller, racerbilar och hybridbilar (elmotorer i kombination med förbränningsmotorer).

dragkroken CE-märkning

  • Om den maximalt tillåtna lasten nämns i registreringsdokumenten måste du skilja mellan släpkopplingar med eller utan CE-märkning.
  • Om dragkroken har en CE-märkning bör du ha relevanta dokument till hands.
  • Dessa dokument bör helst förvaras i handskfacket. För bilar och dragkrokar utan dokumenterad tillåten maxlast bör du kontakta ett servicecenter.

Matchning av tillåten maxlast för bil och släpkopplingEn expert kan insistera på att en förstärkt upphängning på bakaxeln måste monteras. För att avgöra detta kontrolleras släpkombinationen genom mätning av avståndet mellan släpkopplingen och marken.

Den bör ligga på 350–420 mm. Vidare måste extra last i dragfordonet vara tillåtet. Den tillåtna maxlasten subtraheras från den maximalt tillåtna extralasten.

2.2 Speciella dragkrokar för cykelsläp

Speciella dragkrokar för cykelsläpDet finns en annan distinktion för olika släpkopplingar.

  • Vissa släpkopplingar är inte avsedda för en vanlig släpvagn, utan snarare för cykelhållare.
  • Om du har en släpkoppling utan CE-märkning kan du få en särskild post för användning av en cykelhållare i dina registreringsdokument.
  • Tillverkare erbjuder billiga släpkopplingar som är speciellt utformade för cykelsläp.

3. Tekniska dragkroksvarianter

Mellan de olika tekniska varianterna av dragkrokar görs följande distinktioner:

– rigida dragkrokar
– avtagbara dragkrokar
– svängbara dragkrokar

3.1 Rigida dragkrokar

Rigida dragkrokarRigida dragkrokar är generellt de billigaste med hög tillåten last. Skillnaden mellan väldigt billiga och lite dyrare rigida släpkopplingar kan ofta inte ses med blotta ögat.

Prisskillnaderna beror på kvaliteten på stållegeringen som används, men också, framförallt, på korrosionsskyddet. Olika tillverkare gör olika val i detta avseende.

3.2 Avtagbara dragkrokar

Avtagbara dragkrokarAvtagbara dragkrokar har blivit allt vanligare. Dess krok kan tas loss, vilket gör dragkroken praktiskt taget osynlig.

Beroende på konstruktionstypen kan en del av dragkroken fortfarande synas under stötfångaren. Avtagbara dragkrokar kan antingen monteras vertikalt eller horisontellt.

  • Vertikala avtagbara släpkopplingar placeras generellt dolda bakom stötfångaren.
  • Alla andra typer skjuts in i den fyrkantiga profilen under stötfångaren där de säkras.

Ett tips när det kommer till avtagbara dragkrokar: alla vill inte ta loss sina släpkopplingar hela tiden. Bortsett från några få undantag finns det inget lagkrav när det kommer till att ta bort dragkroken när den inte används.

Det hela är dock en juridisk gråzon eftersom det hittills inte finns något prejudikat. En krok som sitter kvar på sin plats ökar risken för olyckor och skadans omfattning avsevärt. Om du kör in i ett annat fordon när du backar (eller om ett annat fordon kolliderar med din bils bakre del) kan en släpkoppling orsaka betydande skador utöver de som skulle ha uppstått utan.

3.3. Svängbara dragkrokar

Svängbara dragkrokarSvängbara dragkrokar kan enkelt vinklas nedåt så att de inte syns. Det här systemet är relativt nytt. Det har, än så länge, inte riktigt lyckats etablera sig.

Karossdelar för varje bil

3.4. Ytterligare tekniska krav på grund av elektrisk anslutning

Vilken typ av elektrisk anslutning du behöver beror på fordonet. Viss skillnad görs mellan äldre modeller med traditionella ledningar och bilar med digitaliserade system.

Ytterligare tekniska krav på grund av elektrisk anslutningDen senare kategorin har ett CAN-bussystem, alltså en tvåledarkabel som styr alla funktioner. De flesta skillnaderna uppstår mellan CAN-bussystemen och beror på bilens tillverkare eller modell.

Bilar med CAN-buss är generellt utrustade med ledningar för bogsering. Vissa bilar kräver att styrenheten aktiveras efter anslutningen av en styrmodul för släpet och dess kablar. Endast en av tillverkaren auktoriserad verkstad kan göra detta. I vissa fall måste kontroll integreras för att kunna inavaktivera parkeringshjälpen.

I äldre bilar med enkel kabeldragning måste även blinkerns relä och släpets kontrollampa eftermonteras när kabelsatsen ansluts. Ofta levereras kabelsatsen tillsammans med dessa föremål.

3.5 Att välja rätt eluttag: 7 poler eller 13 poler

rätt uttag för e-uppsättningenDet är även möjligt att beställa identiska kabelsatser med 7 poler eller 13 poler. Extra anslutningar är viktiga för specifika släp, såsom husvagnar. Utöver ledningarna kan dessa utrustas med en stabil plus- och laddningsström (till exempel när uppladdningsbara batterier installeras).

Endast väldigt enkla släp utan extrafunktioner lämpar sig för en kontakt med 7 poler.

Eftersom krav kan ändras och prisskillnaden är väldigt liten rekommenderar vi i allmänhet ett ledningssats med ett 13-poligt uttag. Med hjälp av en adapter kan bilens 13-poliga uttag kopplas till släpets 7-poliga plugg.

4. Att installera en dragkrok

4.1 Installera ledningen

Installation av den elektriska utrustningen för E-setetMed ledningssatsen i åtanke kan det vara en god idé att kontakta en professionell verkstad. Felaktiga anslutningar kan orsaka allvarliga och dyra skador på CAN-bussen. Enkla 7-poliga uttag ansluts generellt i baklyktans ledning (körriktningsvisare, bromsljus, baklykta, bakre dimljus och backljus).

Installationssatsen bör ha en omfattande installationsmanual med ett detaljerat kretsschema.

4.2 Montera dragkroken

Högkvalitativa släpkopplingar har också en installationsmanual.

Men installationen är mycket enkel.

Montera dragkroken– En billyft eller smörjgrop är att rekommendera. Om du använder dig av domkrafter måste bilen säkras med hjälp av pallbockar.

Därefter är resten av installationen väldigt lätt att genomföra.

Att installera en dragkrok– Dragkrokar tillverkas för att matcha bilen. Anslutningspunkterna är ordnade så att korresponderande borrhål redan finns på plats.

– Dessa kan återfinnas på stödramen eller underredets förstärkningar.

– I terrängfordon och stadsjeepar med en stegesram sätts släpkopplingen helt enkelt in mellan stegens ram och skruvas åt.

Foto: Bilanol, JFs Pic S. T, Gabor Tinz, anela.k, welcomia, Mikbiz, Mirko Graul, Peter Gudella, MikhailSh, BACHTUB DMITRII, sdecoret, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com