Slangar / rör till alla bilmärken

Slangar / rör för alla bilmodeller
Slangar / rör - Information för funktion, reparation och byte
Slangarna som finns i motorn har till uppgift att transportera alla viktiga vätskor och gaser till sin destination utan att förlora något på vägen. På sätt och vis fungerar alla slangar likadant - varje slang matchar en specifik dimension och är gjord av ett material som passar slangens uppgift.
Slangarna i en motor
Om en lekman öppnar huven kan man bli överväldigad av labyrinten av slangar och sladdar. Men labyrinten har faktiskt en strikt ordning som följs av alla tillverkare. Den som kan förstå slangsystemet kan tillämpa denna kunskap i alla bilar.
För att en motor ska fungera behöver den luft, bränsle och en tändgnista. Elektriciteten transporteras genom ledningar och kablar; inga slangar används här. Däremot är luft och bränsle är typiska ämnen där man har användning av slangar. Bränsleledningen är gjord av tunna gummislangar som är lindade med ett tyg. Rören för kupén är vanligen tillverkade av aluminium, vilket är speciellt användbart på vintern, eftersom det tillåter utluften att förvärmas. Själva motorn har också några ventilationsslangar, som frigör övertrycket som skapas i motorn.
De flesta slangar finns dock i bilens kylsystem. Tjocka gummislangar går från expansionskärlet eller från kylaren till motorn, vattenpumpen eller termostaten och tillbaka igen. Andra slags slangar kan hittas i bromskraftförstärkaren och i vindrutans rengöringssystem.
Fel i slangsystemet
Slangar går sönder på grund av åldrande eller på grund av mekaniska termiska effekter. Varje slang, särskilt vattenslangar, är utformade för att gå sönder i händelse av skada. Så på en bil som till exempel har en trasig topplockspackning eller en felaktig vattenpump, går slangen först sönder och förhindrar stora skador på motorn. Därförbör du lokalisera felet när en slang går sönder. Vid bitmärken eller nötningsmärken är orsaken lätt att hitta. En gnagare kan orsaka stora skador på slangarna i en bil. En felaktigt fäst slang kan hamna i en roterande komponent såsom remskivan och orsaka skadan. Är slangarna porösa redan från början, är en liten tryckdifferens tillräcklig för att de ska gå sönder. Detta händer, till exempel när ett kylsystem är kontaminerat med olja. Slangarna rostar i detta fall gradvis från insidan och kan ovänta0 gå sönder. Olja i kylvattnet visar på en defekt topplockspackning. Därför bör du kontrollera kylvattnet regelbundet.
Felaktiga bränsleledningar producerar en stark lukt inne i bilen och läckande bränsle hamnar under den. Detta kräver skyndsamma åtgärder, eftersom ett okontrollerat utsläpp av bensin alltid ger en hög brandrisk. Felaktiga vakuumslangar i bromskraftförstärkaren kan orsaka ett förändrat bromsbeteende eller ger bromspedalen för hårt tryck.
Hur man reparerar ett slangsystem
I grund och botten ska du alltid byta ut en trasig slang! För många år sedan var lagades en trasig slang genom att skära bort, reparera och återanvända. Detta är idag starkt avrått. En slang som läcker på ett ställe kan i morgon gå sönder på ett annat ställe. Varje slang i motorrummet är i grunden en mycket billig produkt som du inte behöver spara på. Med dagens priser är det inte längre värt att göra improvisationer och lappningar. En slang håller bara så bra som dess fästmaterial. Du bör inte spara på klämmor och konsoler med opassande lösningar heller. Dessa delar är billiga produkter och de kan avsevärt förbättra säkerheten i bilen.