En hackande, ryckig broms kan vara på grund av små vågiga förslitningar på bromsskivorna. Det här betyder inte nödvändigtvis att ett nytt set bromsskivor behövs. Under vissa omständigheter kan bromsskivor göras fullt funktionella igen med en enkel, snabb och billig lösning.
Varje bromsande manöver sätter hög belastning på materialet och det här ger alltid lite avskavning. Som ett resultat kan bromsskivorna nötas ojämnt med potentiellt fatala konsekvenser: bromssträckan blir längre och vid hård inbromsning kan vibrationerna tydligt kännas i bilen och ratten.
Varför slipning?
Att slipa eller inte att slipa, är inte en fråga utan en enkel ekvation:
Ingen isärtagning krävs för att slipa bromsskivan. Bilverkstäder som erbjuder denna service har generellt sett rätt utrustning, vilket möjliggör att bromsskivorna kan behandlas utan att de behöver tas loss.
Bara hjulet och bromsoket behöver tas loss. En professionell ytslip kostar cirka 100,000 kronor men servicekostnaden börjar på runt 500 kronor. Inte ens de billigaste bromsskivorna kan tävla med detta, för att inte tala om den extra kostnaden för utbytet.
Beroende på bilens typ kan ett nytt set bromsskivor bli riktigt dyrt. I kompakta bilar och familjebilar finns enkla bromsskivor tillgängliga för 600 kronor per set. För tunga fordon med många hästkrafter kan nya bromsskivor sätta dig back flera tusentals kronor. Det är därför som slipning förtjänar ett övervägande ifall det gäller skador på bromsskivorna som kan repareras.
![]() Brembo bromsskivor | Bara den bästa kvalitetenbilligt från 134,74 krKöp online ⇒ |
Skador på bromsskivor som kan repareras
En bromsskiva består av en bromsklocka och en bromsring. Bromsklockan är den centrala delen av bromsskivan som dras över hjulnavet och skruvas åt fast. Bromsringen är den del som bär bromsbeläggningen.
Bromsskivan består av grågjutet stål, relativt mjukt men ändå mycket starkt. Starka friktionskrafter inverkar på bromsskivan, som överförs med en starkt skjuvande kraft på delen där bromsklockan och bromsringen möts. Det är därför viktigt att materialet har en viss elasticitet.
Priset för denna styrka är dess höga benägenhet att rosta. Det tar bara tre dagar av att bilen varit stående i regnet för att en synlig rostfilm ska uppkomma på skivan, vilket den första bromsmanövern kommer skrapa bort.
Om bilen blir stående under en längre tid kommer rosten snabbt att expandera. Att “bromsa rent” en kraftigt korroderad bromsskiva är inte riktigt logiskt eftersom rostpartiklarna fungerar som ett skurmedel på bromsskivan och bromsbeläggningen, vilket ger den tidigare nämnda effekten med en yta som är vågig som konsekvens.
För att tala klarspråk:
Ytslipning kan appliceras vid korrosion och om ytan är vågig på villkoret att den minimala bromsskivetjockleken inte överskrids.
Skador på bromsskivor som inte kan repareras
Det är fantastiskt hur även kraftigt korroderade bromsskivor kan göras funktionsdugliga igen med den här enkla och snabba metoder. Inklusive isärtagning och ihopsättning av hjul och bromsok tar hela proceduren med slipning av bromsskivan bara 10 minuter per hjul. Dock har behandlingen tydliga gränser, såsom:
– minimal tjocklek
– skada på materialet
Den minimala tjockleken på bromsskivan bestäms av tillverkaren och finns inpräglat på bromsklockan. Det specificerar inte bromsens bristningsgräns. Den säger bara: “Upp till den här tjockleken är det okej att installera ett nytt set av bromsbeläggningar”. Det här är menat att säkerställa det säkraste resultatet vid underhåll av bromssystemet.
Beroende på skadan på bromsskivan kan den minimala tjockleken överskridas vid slipning av misstag. I sådana fall har allt arbete varit till ingen nytta. Se därför till att noga undersöka bromsskivan innan behandling.
Att undersöka bromsskivan inkluderar automatiskt en kontroll efter sprickor. Dessa kan uppstå på kanterna, vid punkten där klocka och ring möts men även vid borrhålen. Även om det bara är den minsta sprickan så kan skivan inte längre användas. Det här betyder slutet på den motsatta komponenten också. Bromsskivor byts av princip axelvis.
Se upp för det blå
Generellt är en bromsskiva som övergår i blått reparabel så länge som den minimala tjockleken inte har överskridits. Dock är en blå glans på skivan ett tecken på att det är något som är fel med bromssystemet. Överdriven hetta får bromsskivan att bli blå.
Normala bromsmanövrar borde inte ha denna effekt. Om, till exempel, bromskolvarna har fastnat och bromsbeläggningarna inte längre kopplas loss från bromsskivan, är detta exakt vad som sker: bromsbeläggningarna slipas permanent mot skivan med ett lätt tryck. Friktionen genererar en konstant upphettning av bromsskivan, vilket tillslut gör att den färgas blå.
I det här fallet borde bromsens fulla funktion kontrolleras innan slipning.
Vad mer måste göras
När bromsskivorna har utvecklat en yta som är mycket vågig borde bromsbeläggningarna bytas. Eftersom bromsoket har avlägsnats för slipningen oavsett så innebär detta bara en ytterligare åtgärd.
Bromsbeläggningar är billiga utslitbara komponenter. Att byta ut dem ingår i servicen som erbjuds av de flesta leverantörer av slipningar. Nötta bromsbeläggningar skulle annars orsaka liknande slitage på bromsskivan och allt arbete skulle vara meningslöst.
Ofta lämnas bilar stående utomhus under lång tid. I det fallet är rost på bromsskivan oundvikligt. I de flesta fall kan ytslipning ta hand om detta. Bromsbeläggningarna borde kontrolleras med avseende på storlek och det borde räcka.
Oavsett så kan bromskolven fastna när bilen har varit stående under lång tid. Det isärtagna bromsoket ger det bästa tillfället att göra bromskolven fullt funktionell igen. För att göra så tas bromsbeläggningen loss och tryck på bromsen appliceras.
Nu sätts bromskolven tillbaka i sin ursprungsposition med ett returverktyg för bromskolvar. Till ett pris på 150 kronor är detta verktyg rätt så billigt. Dock borde kontroll och reparation av bromskolvar lämnas till en bilverkstad. Om det inte är inkluderat i servicepaketet för ytslipning borde det här alternativet läggas till. Det gör inte reparationen så mycket dyrare och det återställer full säkerhet.
När hjulet är borttaget och bromsoket hängt åt sidan är det ett utmärkt tillfälle att inspektera styrmekanismen för framaxeln. Att reparera andra skador nu gör bilen säkrare och sparar ytterligare kostnader. Var särskilt uppmärksam på följande punkter:
– stramhet på axelmuffarna – skicket på kulleden – skicket på upphängningsleden – ljudutveckling i hjullagren – funktion och skick på stötdämpare, spiralfjäder och staglager – skick på bärarm och stabiliseringsstång |
Alla dessa komponenter är relativt enkla att ersätta i en bil som har blivit isärplockad så här långt. Tillfället borde användas fullt ut. En nyligen slipad bromsskiva är till lite nytta om de andra delarna av bilen är bortom sin slitagegräns. Att investera några kronor mer nu återställer körningens fulla säkerhet. Det borde vara värt det.
Foto: Chesky, BELL KA PANG, H K Singh, Sista Vongjintanaruks, Let Geo Create, Mikhail Gnatkovskiy, AOF_SNIPER, Rat007 / shutterstock.com