Torkararm till din bil

Bakrute torkararm till topp biltillverkarna
- Torkararm VOLVO V70
- Torkararm VW GOLF
- Vindrutetorkararm BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Torkararm BMW 5-serie
- Torkararm AUDI A4
- Vindrutetorkararm AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Torkararm VW CADDY
- Torkararm VOLVO V50
- Vindrutetorkararm VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Torkararm MERCEDES-BENZ C-klass
- Torkararm SKODA OCTAVIA
- Vindrutetorkararm FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Torkararm KIA CEE'D
- Torkararm VW TRANSPORTER
- Vindrutetorkararm VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Torkararm defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
God sikt med torkararmen
Torkararmarna kopplar samman torkarmotorn med torkarbladet. Den sitter pålitligt fast på bilen och håller hela bilens livslängd. Dock finns viktiga skäl att byta denna komponent uppstå.
Simpel mekanik - för det mesta
Torkararmen är konstruerad på ett sätt som låter torkarbladet göra bågformade rörelser. Alla torkararmar har en fällande mekanism så att du kan ta bort armen från vindrutan vilket du behöver göra ibland för att torka rent vindrutan från snö som lagt sig under natten.
Lyxbilar som t.ex Mercedes-Benz erbjuder exklusiva lösningar. I mitten av 80-talet utrustades vissa modeller med en enarmad vindrutetorkare. Men för att rengöra den breda vindrutan räcker det inte med en arm som rör sig i ett bågformat mönster. Halvvägs i sin bana måste måste armen röra sig i en rak linje. Mercedes lösning på det problemet är en komplex mekanism där torkararmen förses med en glidbult. Lösningen är smart och praktisk, men har sitt pris.
Allt ligger i elementen
Den huvudsakliga utmaningen för en vanlig torkararm är vädret. Armen består av nitade profiler i metall som är ansluten till torkarmotorn med skruvar. Tekniskt sett har de flesta torkarmarna en enkel design. Med tid kan vind och regn påverkar komponenten. Efter cirka 10-15 år är elementen skadade av korrosion. Förutom det faktum att det ser illa ut, kan det i slutändan förstöra hela torkararmen.
Den svagaste länken i ensidiga torkararmar från Mercedes är glidbulten. Korrosion eller ansamlad smuts fick den att fastna, vilket inte bara försämrade torkarfunktionen utan hotade även hela vindrutetorkaren inklusive torkarmotorn.
Så byter du en torkararm
Att byta torkararmen är det billigaste, snabbaste och säkraste sättet att laga din vindrutetorkare på. Du skruvar bara loss torkararmen vid den centrala bulten som länkar samman den med torkarmotorn. Sedan drar du bara bort den. Du installerar den nya delen på plats och egentligen bör du byta ut torkarbladen på samma gång. Ibland måste torkararmen placeras i sitt spår flera gånger för att den skall hitta sin optimala position. En ny torkararm och torkarblad är nyckeln till ett fungerande vindrutetorkarsystem.
Så mycket kostar en ny torkararm
Priser på nya torkararmar börjar vid cirka 15 EUR från märkestillverkare. Tekniska högkvalitativa torkararmar är dyrare. Bussar och lastbilar behöver större torkararmar vilka också kostar mer. Torkararmar till bakre vindrutan är billiga då de inte behöver torka lika mycket som främre vindrutetorkare behöver göra.
Kontrollera vindrutetorkaren
Att byta en torkararm ger dig det perfekta tillfället att kontrollera hela vindrutetorkaren och dess system. Slangarna till munstyckena lossnar ibland. Då skär du bort en bit från slangen och fäster fast den till spolarmunstycket igen. Munstycken kan täppas igen eller vridas så de blockerar flödet. Båda problemen löser du med en nål. spolarbehållaren ska alltid fyllas med lämpligt medel för årstiden. Detta enkla trick håller vindrutan ren och klar under hela året.