Spolarvätskepump (spolarpump) till din bil
Spolvätskepump till topp biltillverkarna
- Spolarvätskepump VOLVO V70
- Spolarvätskepump VW GOLF
- Vindrutespolarpump BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Spolarvätskepump BMW 5-serie
- Spolarvätskepump AUDI A4
- Vindrutespolarpump AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Spolarvätskepump VOLVO V50
- Spolarvätskepump VW CADDY
- Vindrutespolarpump SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Spolarvätskepump MERCEDES-BENZ C-klass
- Spolarvätskepump FORD FOCUS
- Vindrutespolarpump SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Spolarvätskepump VW TRANSPORTER
- Spolarvätskepump VOLVO XC60
- Vindrutespolarpump KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Spolarvätskepump (spolarpump) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Regn, insekter, sot och uppspolad smuts kan smutsa ned din vindruta tills du knappt kan se genom den. Som tur är utrustas alla bilar med ett spolarsystem som sprutar en rengöringsvätska på vindrutan som sedan vindrutetorkaren torkar rent med torkarbladen. En icke-fungerande vindrutetorkare är störande.Och även om det kanske inte anses vare ett akut problem, kan i extrema fall sikten bli så försämrad att det utgör en säkerhetsrisk.
Var sitter spolarpumpen?
- Vanligtvis sitter den i motorrummet vid vindrutetorkarens spolartank, möjligen dold under en kåpa i hjulhuset eller under torkarmekanismen.
Hur fungerar den?
- Pumpen har en insugningsdel som sticker ut ur spolartanken, och suger in vätskan och leder den via en slang till spolarmunstycken, som finns precis under vindrutan. Om bilen har ett system för rengöring av strålkastarna, har den antingen sin egen pump eller förser spolarpumpen även strålkastarna med rengöringsvätska.
Vad händer vid en defekt?
- Till en början försämras pumpens prestanda vilket syns genom att mindre spolarvätska når vindrutan vid varje pumpning. Gradvis så blir problemet värre tills spolarvätskan inte lyckas nå vindrutan alls. Då kan du inte längre torka rent vindrutan.
- Vid ett elektrisk fel kan systemet bete sig konstigt på grund av läckage eller liknande. Flera olika fel kan inträffa.
Möjliga orsaker
- I många fall kan åldrande eller utmattade material påverka pumpen. Ibland kan ansamlad smuts täppa igen pumpen och påverka dess funktionalitet negativt.
- Vid mekanisk stress så kan kablar och slangar brista.
- Igentäppta munstycken får pumpen att kompensera vilket påverkar dess livslängd negativt genom att den överanstränger sig helt i onödan.
Besöka verkstad eller fixa själv?
- Om pumpen är svåråtkomlig och du inte kommer åt den utan specialverktyg så ska du besöka närmsta verkstad. Det är få bilar som har detta problem men den kanske sitter dolt bakom ett hölje eller hus.
- Det är en ren barnlek att byta denna komponent, så du kan göra det helt själv utan några som helst problem.
Monteringstips:
- Om du har svårt att hitta spolarpumpen kan du följa slangen som går från spolarmunstyckena. du hittar pumpen längs vägen.
- Töm spolartanken och samla vätskan i en behållare innan du påbörjar bytet.
- Byt packningen i samband med att du byter pumpen. Dessa brukar komma med reservdelen men ibland måste du köpa till komponenten separat vilket du kan göra i vår webbutik.
- Du förhindrar nya potentiella defekter genom att installera kablarna och slangarna utan några veck.
Rätt rengöringsvätska för rätt årstid
Med kranvatten och tvål från ditt hem så skadar du inte bara lacken och plastdelar utan rengöringen kommer också att bli dålig, så använd aldrig det som rengöringsmedel. Investera i riktiga rengöringsmedel istället. Dessa finns som färdiga blandningar eller så kan du ordna eget koncentrat med rätt blandningar och proportioner. Det finns två olika slags rengöringsvätskor för olika årstider:
- Sommarspolarvätska lämpar sig för att ta bort insekter och smuts. De kräver högre temperaturer för att nå sin fulla potential. Dessa temperaturer nås under sommar och vår.
- Vinterspolarvätska är en blandning av en speciallösning och frostskyddsmedel som garanterar att de fungerar även på vintertid. De har en positiv bieffekt: ett litet fruset fönster kan tinas upp med hjälp av spolarvätskan.
Blanda aldrig dessa vätskor med varandra. Men om det bara är lite kvar av den andra vätskan så är det inga problem att fylla på det andra medlet och du slipper att dränera det gamla först.
Vad kostar det?
Priset för spolarpumpar ligger mellan 15 Euro och 50 Euro, och en högre kvalité innebär en högre andel metalldelar istället för plast vilket förlänger livslängden på pumpen som ligger mellan två och tio år. Den faktiska livslängden beror först och främst på tillverkaren, och är kopplat till vilka material och vilka tillverkningsprocesser som använts.
Om du vill undvika upprepade byten av spolarpump bör du välja högkvalitativa produkter. Du undviker överdrivna kostnader genom att besöka vår webbplats och ta en titt i vår webbutik. Vi erbjuder premiumprodukter till lägre priser tack vare ett nära samarbete med tillverkarna och våra dagliga erbjudanden.