Premiumtillverkare av Spolvätskebehållare:
Sök Spolarvätskebehållare efter biltyp
Spolvätskebehållare fönster till topp biltillverkarna
Andra reservdelar Rengöring av rutor
Spolvätskebehållare (spolarbehållare) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Få alltid klar sikt tack vare spolarvätskebehållaren
Spolarvätskebehållaren är en komponent som är mycket viktig för att rengöra vindrutan eller bakrutan. Den lilla behållaren förvarar en blandning av vatten och rengöringsmedel som torkar rent smutsiga vindrutor eller bakrutor.
Var sitter spolarvätskebehållaren?
Spolarvätskebehållaren är en behållare i genomskinlig plast. Till skillnad från kylvätskebehållaren så har den ingen skala för påfyllningsnivån.
Vanligen så finns spolarvätskebehållaren i motorrummet av praktiska skäl. Du identifierar den genom att se genom att se små linjer rinnandes från dess munstycken i vindrutetorkarsystemet. På de flesta fordon så finns dessa munstycken på motorhuven. I helkombi, skåpbilar och kompakta fordon så finns det en ytterligare slang som går ner till fordonets baksida. Vissa fordon har en separat spolarvätskebehållare för att rengöra bakrutan.
En liten elektrisk pump finns fästad på spolarvätskebehållaren. Därifrån går två kablar in till motorrummet. De går till en brytare som används för att aktivera vindrutetorkarsystemet.
Defekter med spolarvätskebehållaren
Defekterna med spolarvätskebehållaren kan vara elektriska eller mekaniska. Således är dessa defekter de vanligaste för spolarvätskebehållaren:
- Inget pumpljud hörs
- En konstant tom behållare
Fukt och elektriska kontakter brukar inte gå hem riktigt. Den elektriska pumpen vid spolarvätskebehållaren kan drabbas av korrosion eller till och med kortslutningar. Eftersom det är en vattentank så kan dagg lätt bildas här, särskilt när vädret är kallt och blött. Särskilt på morgonen så brukar fuktavlagringar finnas på hela tanken som kan penetrera sig in i pumpens elektroniska system.
Behållaren som är tillverkad i plast brukar försämras med tiden. De extrema temperaturförändringarna som äger rum i motorrummet brukar förstöra spolarvätskebehållarens livslängd. Plasten blir sprött och kan spricka närsomhelst
En annan vanlig defekt med spolarvätskebehållaren är något som kommer med felaktig användning. Under vintern så är det viktigt att vätskan i behållaren innehåller frostskyddsmedel med. För när vatten fryser så expanderas dess volym med 10%. En full spolarvätskebehållare kommer då att sprängas på grund av denna expansion.
Om tanken är full och du hör pumpljud när vindrutetorkaren drivs så beror defekten på något annat. Det betyder att slangledningen är igentäppt eller bruten. Läckor i spolarvätskebehållaren hittar du lätt. Men var försiktig: ett annat skäl för defekt spolarvätskebehållare är mårdbett. Bettet hittar du lätt för det brukar vara två bett bredvid varandra. Om du upptäcker detta så ska du även kontrollera alla övriga ledningar i motorrummet med för att se om du hittar fler bitmärken!
Så lagar du spolarvätskebehållaren
I de flesta fallen så kommer du åt spolarvätskebehållaren lätt. På vissa fordon är den dold och ibland måste du avlägsna vissa paneler för att kunna komma åt den. På Fiat Cinquecento från år 1991 så sitter den installerad vid vänstra fendern vilket gör det svårt att byta ut den. Att laga behållaren är inte smart. Om du försöker täta den med epoxiharts eller något slags lim så kommer detta bara att fungera som en tillfällig lösning.
Den enda meningsfulla reparationen som du kan utföra på spolarvätskebehållaren är dess elektriska pump. Pumpens pluggkontakter kan korroderas och då kan du rengöra den med bromsrengöringsmedel, sandpapper och kontaktsprej i vissa fall. Dessutom kan du kontrollera strömförsörjningen med en multimeter. Då kan du ta reda på om spolarvätskebehållaren beror på en trasig kabel eller en defekt säkring.
Köpa en ny spolarvätskebehållare
Vindrutetorkarens vätskebehållare är en rätt billig reservdel. Trots dess elektriska komponenter så är priset ändå för en spolarvätskebehållare bara mellan 30-80 EUR. Självfallet beror detta mycket på fordonet samt hur kvalitativ reservdelen är. Men i de flesta fallen så kan du köpa en ny sådan här del till ett mycket rimligt pris. Den viktigaste aspekten att tänka på när du köper en ny är att försäkra dig om att den redan är fylld med frostskyddsmedel så att spolarvätskan inte fryser fast under vintern vid användning.
Toppsäljare: de mest populära produkter
Packning, spolarpump /...
TOPRAN | 116 298
22,82 kr
Skick: Helt ny
Lås, torkarvätskebehål...
STC | T403891
49,23 kr
Skick: Helt ny
Lås, torkarvätskebehål...
Metalcaucho | 03891
24,35 kr
Skick: Helt ny
Packning, spolarpump /...
TOPRAN | 208 672
29,44 kr
Skick: Helt ny
Packning, spolarpump /...
TOPRAN | 503 101
21,39 kr
Skick: Helt ny
Packning, spolarpump /...
ELWIS ROYAL | 7122002
28,91 kr
Skick: Helt ny
Rörledningsanslutning,...
PLANET TECH | PL4202
68,19 kr
Packning, spolarpump /...
TOPRAN | 116 299
18,78 kr
Skick: Helt ny
Rörledning, fönsterren...
STC | T400031
35,44 kr
Skick: Helt ny
Spolvätskebehållare, f...
STARK | SKWFT-1670005
373,15 kr
Skick: Helt ny
Rörledningsanslutning,...
PLANET TECH | PL4201
68,81 kr
Spolvätskebehållare, f...
FEBI BILSTEIN | 36994
401,18 kr
Skick: Helt ny