Luftfilter till din bil
Motorluftfilter till topp biltillverkarna
- Motorluftfilter VOLVO V70
- Motorluftfilter VW GOLF
- Luftfilter BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Motorluftfilter BMW 5-serie
- Motorluftfilter AUDI A4
- Luftfilter AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Motorluftfilter VOLVO V50
- Motorluftfilter VW CADDY
- Luftfilter SAAB 9-3
- VOLVO V60
- Motorluftfilter MERCEDES-BENZ C-klass
- Motorluftfilter FORD FOCUS
- Luftfilter SKODA OCTAVIA
- VOLVO XC70
- Motorluftfilter VW TRANSPORTER
- Motorluftfilter VOLVO XC60
- Luftfilter KIA CEE'D
- FIAT DUCATO
Luftfilter defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Fräsch luft till motorn och omgivningen - luftfiltret
En motor behöver tre saker för att fungera: en tändgnista, bränsle och tillräckligt med syre. Bränslet antänds i förbränningskammaren av tändstiftet vilket bildar en explosion med hjälp av luften och denna explosion trycker ned kolven vilket får motorn att gå. För att luften ska vara ren och utan att främmande och skadliga partiklar skall komma in i förbränningskammaren så måste luften renas, detta är luftfiltrets uppgift.
Luftfiltrets konstruktion och dess plats
Luftfiltret finns i inloppskanalen och är lätt att identifiera. Filterelementet i de flesta bilar sitter i en öppen och lättillgänglig låda som du känner igen genom plastslangen som går in på dess sida med en öppen ände på andra sidan. Lådan går att öppna utan verktyg. Det kan vara en skruv som låser kåpan som du lätt kan skruva loss för att sedan öppna höljet. Luftfiltret är under det höljet. Höljet är ringformat eller rektangulärt och består av en gummitätning som kopplas till ett fläktformat block i papp.
Så fungerar ett luftfilter
Luftfiltrets position i lådan låter bara luft passera genom den från ett håll. Ett korrekt installerat filter behövs för att det ska fungera som det ska, kåpan måste även installeras rätt. Luftflödet flödar genom filterelementet där det noga rengörs. Pollen, damm, små löv och allt annat som kommer in luftintaget fastnar i luftfiltret.
Regelbundet byte av luftfiltret
Luftfiltret kommer att täppas igen gradvis utan att det går att undvika. Igentäppning kan dock aldrig bli så farlig att filterelementet blir helt lufttätt. Men ett utslitet luftfilter luktar väldigt illa: bränsleförbrukningen ökar dessutom. När bilen använder två eller tre gånger mer bränsle än tidigare så brukar ett igentäppt luftfilter vara orsaken bakom det. Därför ska det bytas vid regelbundna intervaller. Filterelementen kan inte rengöras. Pappersfiltret kan inte heller rengöras från partiklar som fastnat i det. Med tanke på hur billigt ett nytt luftfilter är så behöver du inte försöka göra det heller, utan det är bara köpa ett nytt och byta ut det.
Billig kvalité för regelbundet underhåll
Luftfiltret är en av de enklaste förbrukningsvarorna att byta. Det involverar att du rengör luftfiltrets låda först. Om det är mycket inoljat så är det en defekt i bilen. Vanligen brukar oljekanalen eller packningen läcka vilket gör att motorn suger in luft som innehåller olja. Detta bör åtgärdas så snart som möjligt. Gör du inte det så kommer oljan att täppa igen det nya luftfiltret. Priset på ett filtreringselement ligger runt 12 EUR om du vill ha bra kvalité. Det perfekta tillfället att byta luftfiltret är våren, då kommer du nämligen från vintern där du har samlat på dig smuts under hela året i luftfiltret medan det nya luftfiltret då återställer motorn till toppskick inför den varmare årstiden.
Glöm inte interiören
Flera olika filteringskomponenter installeras för att ventilera bilens interiör. De stoppar pollen och andra partiklar och garanterar ren luft i bilen hela tiden. Precis som motorns luftfilter så måste dessa filterelement bytas regelbundet. Det är lika enkelt och som att byta ut motorns luftfilter, lika billigt dessutom. Med nya filter så blir bilen som ny och passerar besiktningen utan problem.