Bränslefilter till topp biltillverkarna
- Bränslefilter VOLVO V70
- BMW 3-serie
- VW PASSAT
- VW GOLF
- Bränslefilter BMW 5-serie
- AUDI A4
- AUDI A6
- VOLVO V50
- Bränslefilter VW CADDY
- MERCEDES-BENZ E-klass
- SAAB 9-3
- FORD FOCUS
- Bränslefilter VW TRANSPORTER
- SKODA OCTAVIA
- MERCEDES-BENZ C-klass
- VOLVO XC70
- Bränslefilter OPEL ASTRA
- SAAB 9-5
- FORD MONDEO
- AUDI A3
Bränslefilter defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Håll bränslet alltid rent i ditt fordon
Kvalité och renheten av diesel eller bensin varierar. Det finns flera orsaker bakom förorenat bränsle. Det finns en strikt kvalitetskontroll där bränslet tillverkas men du vet aldrig om diverse transportörer eller bensinmackar rengör sina system tillräckligt noga och regelbundet. Glöm inte heller att varje gång du tankar så öppnar du upp den för miljön. Partiklar kan ta sig in i bränsletanken när du fyller på den. Bränslefilter finns installerade i bensin- och diesel ledningar för att förhindra restprodukter från att nå motorn och dess komponenter.
Detta händer när filtret saknas
Om det inte finns något filter i bränsleledningen så kommer det att börja lukta illa väldigt snabbt samtidigt som motorn kommer att drabbas av skador som är mycket dyra att laga. Oönskade partiklar täpper igen insprutningsmunstyckena och motorn kommer att hacka och få rejäla cirkulationsproblem. I värsta fall startar den inte ens. Alla dessa symptom är problematiska, även för katalysatorn. Ett igentäppt insprutarmunstycke som sedan sprängs leder till inkomplett förbränning. Bränsleångor samlas i katalysatorn som förr eller senare brinner upp. Processen är mycket skadande för det ultratunna platinalagret. Bilen kommer inte gå igenom besiktningen för utsläpp på grund av den skadade katalysatorn (Om ett test för utsläpp genomgås).
Där sitter bränslefiltret och så fungerar det
Bränslefiltret sitter på en bra plats i bränsleledningen. Lyxbilar har flera filter installerade. Ett preliminärt filter finns bakom bränsletanken, eller i motorrummet nära insprutningspumpen. Filtret är lättåtkomligt. Filterelementet sitter fast med två slangklämmor. Andra bilar har utbytbara filterpatroner i sina filter. Konstruktionen som präglar dieselbilar tål det höga trycket från dieselmotorn bättre. Hårda regleringar för avgasutsläpp gör att filtren måste användas mer för dieselmotorn: avgasrengöringstillsatsen AdBlue som börjar flagna vid 4 ᵒC blockerar bromsledningen. Detta förhindras genom att bränslet filtreras ordentligt, vilket är extra viktigt i dieselbilar.
Så byter du ett bränslefilter
Ett bränslefilter måste bytas enligt schemalagda intervaller. Siffrorna ligger på 20 000-40 000 km körsträcka. Bränslefiltret byts ut mer sällan än luftfiltret eller oljefiltret och därför är detta ett litet underhållssteg som man kan ta, men som många brukar skippa. Tänk på att underhålla alla komponenter i äldre bilar om du vill att de ska behålla värdet och det nostalgiska värdet utan att bli helt värdelösa att köra med. Håll dig på den säkra sidan och byt alltid filter enligt angivna intervaller. Filter i moderna bilar installeras i lättillgängliga patroner så att du kan se var ingående och utgående bränsleslang går. Byte av bränslefiltret sker alltid när du kontrollerar slangen. Om den är fuktig och porös så finns en hög risk för brand. Byt den snabbt så blir bilen säker och effektiv att köra med igen.
Priser för ett nytt bränslefilter
Priserna på filterelement varierar. Små universalfilter är vanliga i äldre bilar med förgasare men dessa används sällan idag. De är inte framtagna för att klara av de höga trycken som bränsleledningar utsätts för idag. Dagens bilar är utrustade med skräddarsydda moduler för att filtrera bränslet. Priserna börjar vid 5 EUR per patron, men kan överskrida 20 EUR. Välj högkvalitativa bränslefilter så kommer det att vara värt investeringen en lång tid framöver.