00#
63-4197

Inre styrled till din bil

Välj ditt fordon
Sök
Bil inre styrled

Premiumtillverkare av Inre styrled:

  • FEBI BILSTEIN inre styrled
  • A.B.S. inre styrled
  • MAPCO inre styrled
  • VAICO inre styrled
  • SKF inre styrled
  • MONROE inre styrled
  • TRW inre styrled
  • TOPRAN inre styrled
  • SWAG inre styrled
  • METZGER inre styrled
  • KYB inre styrled
  • JP GROUP inre styrled
  • JAPANPARTS inre styrled
  • DELPHI inre styrled
  • LEMFÖRDER inre styrled
  • OPTIMAL inre styrled
  • BLUE PRINT
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC

Inre styrled defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Styr säkert vid alla hastigheter med ett fungerande inre parallellstagsled

Att lära sig styra en bil är lätt. Men denna simpla handling i sig är anslutet till ett mycket komplicerat system som sitter på framaxeln. Framhjulsdrift gör styrmekanismen ännu mer komplex. Det inre parallellstagsledet är en viktig komponent i denna anordning.

Alltid säker kraftöverföring

En framaxel ska alltid kunna röra sig åt alla håll, De stötande rörelserna i stötdämparen och de radiella rörelserna från hjulen är mycket krävande för mekanismen i de styrda och drivna framhjulen. En sak bör alltid säkerställas, kraftöverföringen via drivaxlarna ska alltid nå framhjulen säkert och pålitligt. De inre parallellstagslederna spelar en viktig roll för att de kan rotera radiellt och överföra rätt rotationsrörelser från transmissionen till drivaxlarna. Samtidigt rör den sig tvärs över och absorberar styrningen såväl som rörelserna från stötdämparna. Komponenten består av en sockel med en kulled inuti. Den ansluter via ett spårled.

Där sitter inre parallellstagsledet

Det inre parallellstagsledet sitter direkt vid den utgående drivaxeln från växellådan. Den sitter dold under en hylsa med permanent fett som säkert skyddar det inre parallellstagsledet mot smuts och fettläckage. Detta är här som dess största svaghet, det vill säga, läckage av smörjmedlet.

Defekter med inre parallellstagsled

Defekter inträffar när det inre parallellstagsledet har blivit för smutsigt eller när smörjningen är otillräcklig. Komponenterna börjar då gnida mot varandra och orsakar ömsesidigt slitage. Detta kan märkas av ett slamrande ljud från styrningen. Du kan dessutom känna ett motstånd när du vrider på ratten vilket brukar indikera ett allvarligt fel som du bör felsöka vidare. En skadad inre parallellstagsled kan gå sönder helt. I de flesta fall blir styrningen tyngre och bilen svajar mer och drar åt ett håll. När bilen står parkerad kommer det trasiga inre parallellstagsledet att få det ena hjulet att sitta löst och vingla när du skakar på det manuellt.

Så byter du det inre parallellstagsledet

För att byta det inre parallellstagsledet krävs att hela drivaxeln demonteras först. I vår webbutik finns specialverktyg tillgängliga som underlättar arbetet. Och du slipper bli frustrerad över flera misslyckade försök för att få bort parallellstagsledet med rörnycklar och andra olämpliga verktyg. Specialverktygen kostar cirka 25 EUR och snabbar på arbetet och är verkligen värda investeringen.
Du demonterar drivaxeln genom att först ta bort hjulet, sedan kulleden och därefter själva drivaxeln från hjullagret på hjulets sida.damasken på hjulet ska också lossas. Efter detta kan du byta ut det trasiga inre parallellstagsledet på arbetsbänken.

Smarta åtgärder

När hela drivlinan ändå måste plockas bort kan du även byta de inre och yttre damaskerna när du ändå håller på. Gummibälgar har en begränsad livslängd och på så sätt sparar du både tid och krångel med att behöva byta dem senare. Kulleden bör åtminstone kontrolleras. Om gummibälgarna ser spröda ut eller läcker fett så skall du byta dem också. På länkarmarna kan slitage bildas på anslutningselementen. När du byter det inre parallellstagsledet har du det perfekta tillfället att förnya ditt fordon på många sätt vid ett och samma arbetstillfälle. Alla komponenter skall bytas samtidigt på båda sidor. Efter du har bytt de inre parallellstagslederna skall du besöka en verkstad för att ställa in hjulen och andra komponenter.

Så mycket kostar ett nytt inre parallellstagsled

Ett nytt inre parallellstagsled från en märkestillverkare som exempelvis Monroe eller FEBI BILSTEIN kostar cirka 18 EUR: Dessa låga priser visar att en enkel reparation med lite investerade pengar kan underhålla din bil så den blir som ny igen. Med ett nytt inre parallellstagsled och några komponenter som du byter samtidigt gör att din bil blir säker att köra med igen.


Toppsäljare: de mest populära produkter
Inre styrled
Ny styrled inre RIDEX 51T0145
  • Position: Vänster, Höger
  • Längd över allt [mm]: 227
  • Gängmått 1: MM16X1.5R
  • Gängmått: MM12X1R
  • Längd styrled [mm]: 212
  • Skick:  Helt ny
51T0145 RIDEX styrled inre bil pris
RIDEX | 51T0145
106,26 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0101
  • Position: Framaxel, båda sidor
  • Gängmått 1: M14x1,5A
  • Gängmått 2: M16x1,5A
  • Gängtyp styrled: med högergänga
  • Längd styrled [mm]: 340
  • Skick:  Helt ny
51T0101 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0101
171,85 kr
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny styrled inre RIDEX 51T0063
  • Position: Framaxel, båda sidor
  • Längd[mm]: 252
  • Gängmått 1: M12x1
  • Gängmått 2: M14x1,5
  • Skick:  Helt ny
51T0063 RIDEX styrled inre bil pris
RIDEX | 51T0063
106,26 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0015
  • Position: framaxel, Tvåsidig, inre
  • Längd över allt [mm]: 319,8
  • Gängmått 1: M14x1.5
  • Gängmått 2: M14x1,5
  • Skick:  Helt ny
51T0015 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0015
136,36 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny styrled inre RIDEX 51T0108
  • Position: framaxel höger, framaxel vänster
  • Längd[mm]: 128
  • Gängmått 1: M16x1,5
  • Gängmått 2: M14x1,5
  • Skick:  Helt ny
51T0108 RIDEX styrled inre bil pris
RIDEX | 51T0108
118,96 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0164
  • Position: Framaxel, båda sidor, inre
  • Längd[mm]: 298,0
  • Längd över allt [mm]: 311
  • Gängmått 1: M14X1.5 RHT
  • Gängmått 2: M14X1.5 RHT
  • Vikt [kg]: 0,55
  • Skick:  Helt ny
51T0164 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0164
116,61 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Vinkelled
Ny styrled inre FEBI BILSTEIN 07041
  • tilläggsinformation: BMTS Turbo NEW
  • Diameter (mm): 10
  • Innergängmått: M6 x 1
  • Yttergängmått: M6 x 1
  • DIN/ ISO: 71802
  • Yta: förzinkad
  • Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med mutter
  • Vikt [kg]: 0,025
  • Skick:  Helt ny
07041 FEBI BILSTEIN styrled inre bil pris
FEBI BILSTEIN | 07041
39,04 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0158
  • Position: Framaxel, båda sidor, framaxel, inre
  • Längd[mm]: 193
  • Längd över allt [mm]: 211
  • Gängmått 1: M14X1.5 RHT
  • Gängmått 2: M12X1.0 RHT
  • Vikt [kg]: 0,05
  • Skick:  Helt ny
51T0158 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0158
128,08 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny styrled inre RIDEX 51T0006
  • Position: framaxel, Tvåsidig, inre
  • Längd[mm]: 340
  • Gängmått 1: M14x1,5
  • Gängmått 2: M16X1,5
  • Skick:  Helt ny
51T0006 RIDEX styrled inre bil pris
RIDEX | 51T0006
114,40 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0082
  • Position: Framaxel, båda sidor
  • Gängmått 1: MM14X1.5R
  • Gängmått: MM14X1.5R
  • Längd styrled [mm]: 297
  • Skick:  Helt ny
51T0082 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0082
138,43 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny styrled inre RIDEX 51T0039
  • Position: Tvåsidig, inre, framaxel
  • Längd[mm]: 332
  • Gängtyp: med högergänga
  • Gängmått 1: M16X1.5
  • Gängmått 2: M16X1.5
  • Diameter 1 [mm]: 16
  • Fatmodell: Box
  • Skick:  Helt ny
51T0039 RIDEX styrled inre bil pris
RIDEX | 51T0039
142,99 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny
Inre styrled
Ny inre styrled RIDEX 51T0066
  • Position: Framaxel, båda sidor
  • Längd[mm]: 205
  • Gängmått 1: M14x1,5
  • Gängmått 2: M18x1,5
  • Skick:  Helt ny
51T0066 RIDEX inre styrled bil pris
RIDEX | 51T0066
151,83 kr
(Pris per styck)
Skick:  Helt ny