Inre styrled till din bil

Styrled inre till topp biltillverkarna
- Inre styrled VOLVO V70
- Inre styrled VW GOLF
- Styrled inre BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Inre styrled BMW 5-serie
- Inre styrled AUDI A4
- Styrled inre AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Inre styrled VW CADDY
- Inre styrled VOLVO V50
- Styrled inre VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Inre styrled MERCEDES-BENZ C-klass
- Inre styrled SKODA OCTAVIA
- Styrled inre FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Inre styrled KIA CEE'D
- Inre styrled VW TRANSPORTER
- Styrled inre VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Inre styrled defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Styr säkert vid alla hastigheter med ett fungerande inre parallellstagsled
Att lära sig styra en bil är lätt. Men denna simpla handling i sig är anslutet till ett mycket komplicerat system som sitter på framaxeln. Framhjulsdrift gör styrmekanismen ännu mer komplex. Det inre parallellstagsledet är en viktig komponent i denna anordning.
Alltid säker kraftöverföring
En framaxel ska alltid kunna röra sig åt alla håll, De stötande rörelserna i stötdämparen och de radiella rörelserna från hjulen är mycket krävande för mekanismen i de styrda och drivna framhjulen. En sak bör alltid säkerställas, kraftöverföringen via drivaxlarna ska alltid nå framhjulen säkert och pålitligt. De inre parallellstagslederna spelar en viktig roll för att de kan rotera radiellt och överföra rätt rotationsrörelser från transmissionen till drivaxlarna. Samtidigt rör den sig tvärs över och absorberar styrningen såväl som rörelserna från stötdämparna. Komponenten består av en sockel med en kulled inuti. Den ansluter via ett spårled.
Där sitter inre parallellstagsledet
Det inre parallellstagsledet sitter direkt vid den utgående drivaxeln från växellådan. Den sitter dold under en hylsa med permanent fett som säkert skyddar det inre parallellstagsledet mot smuts och fettläckage. Detta är här som dess största svaghet, det vill säga, läckage av smörjmedlet.
Defekter med inre parallellstagsled
Defekter inträffar när det inre parallellstagsledet har blivit för smutsigt eller när smörjningen är otillräcklig. Komponenterna börjar då gnida mot varandra och orsakar ömsesidigt slitage. Detta kan märkas av ett slamrande ljud från styrningen. Du kan dessutom känna ett motstånd när du vrider på ratten vilket brukar indikera ett allvarligt fel som du bör felsöka vidare. En skadad inre parallellstagsled kan gå sönder helt. I de flesta fall blir styrningen tyngre och bilen svajar mer och drar åt ett håll. När bilen står parkerad kommer det trasiga inre parallellstagsledet att få det ena hjulet att sitta löst och vingla när du skakar på det manuellt.
Så byter du det inre parallellstagsledet
För att byta det inre parallellstagsledet krävs att hela drivaxeln demonteras först. I vår webbutik finns specialverktyg tillgängliga som underlättar arbetet. Och du slipper bli frustrerad över flera misslyckade försök för att få bort parallellstagsledet med rörnycklar och andra olämpliga verktyg. Specialverktygen kostar cirka 25 EUR och snabbar på arbetet och är verkligen värda investeringen.
Du demonterar drivaxeln genom att först ta bort hjulet, sedan kulleden och därefter själva drivaxeln från hjullagret på hjulets sida.damasken på hjulet ska också lossas. Efter detta kan du byta ut det trasiga inre parallellstagsledet på arbetsbänken.
Smarta åtgärder
När hela drivlinan ändå måste plockas bort kan du även byta de inre och yttre damaskerna när du ändå håller på. Gummibälgar har en begränsad livslängd och på så sätt sparar du både tid och krångel med att behöva byta dem senare. Kulleden bör åtminstone kontrolleras. Om gummibälgarna ser spröda ut eller läcker fett så skall du byta dem också. På länkarmarna kan slitage bildas på anslutningselementen. När du byter det inre parallellstagsledet har du det perfekta tillfället att förnya ditt fordon på många sätt vid ett och samma arbetstillfälle. Alla komponenter skall bytas samtidigt på båda sidor. Efter du har bytt de inre parallellstagslederna skall du besöka en verkstad för att ställa in hjulen och andra komponenter.
Så mycket kostar ett nytt inre parallellstagsled
Ett nytt inre parallellstagsled från en märkestillverkare som exempelvis Monroe eller FEBI BILSTEIN kostar cirka 18 EUR: Dessa låga priser visar att en enkel reparation med lite investerade pengar kan underhålla din bil så den blir som ny igen. Med ett nytt inre parallellstagsled och några komponenter som du byter samtidigt gör att din bil blir säker att köra med igen.