Hastighetsmätarwire till din bil

Hastighetsmätarvajer till topp biltillverkarna
- Hastighetsmätarwire VOLVO V70
- Hastighetsmätarwire VW GOLF
- Hastighetsmätarvajer BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Hastighetsmätarwire BMW 5-serie
- Hastighetsmätarwire AUDI A4
- Hastighetsmätarvajer AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Hastighetsmätarwire VW CADDY
- Hastighetsmätarwire VOLVO V50
- Hastighetsmätarvajer VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Hastighetsmätarwire MERCEDES-BENZ C-klass
- Hastighetsmätarwire SKODA OCTAVIA
- Hastighetsmätarvajer FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Hastighetsmätarwire KIA CEE'D
- Hastighetsmätarwire VW TRANSPORTER
- Hastighetsmätarvajer VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Comfort / inredning
Hastighetsmätarwire defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Mekanisk hastighetsmätare tack vare hastighetsmätarvajern
Hastighetsmätarvajern är en del av bilens hastighetsmätare. Det är en helt mekanisk komponent som fungerar pålitligt även om elektriska systemet felar eller om du stänger av motorn. Hastighetsmätarvajern kallas ibland för “hastighetsvajer” eller “hastighetsmätar axel”. Hastighetsmätarvajern tillhör något som kallas för “virvelström hastighetsmätare”.
Så fungerar en virvelströmbaserad hastighetsmätare
En virvelström hastighetsmätare får hastigheten genom ren mekanisk metodik. Hastighetsmätarvajern är ansluten till ett litet extra kugghjul i fordonets drivning. Detta består av en flexibel axel som körs inuti en hylsa. Det finns ett grafitlager mellan axeln och hylsan. Den är till för att skydda den inre axeln från att börja kärva. En permanent magnet finns på hastighetsmätarvajerns andra sida. Denna börjar rotera när fordonet roterar. Ju snabbare magneten roterar ju högre magnetiskt drag. Denna dras då längs den andra axeln som förhindras från att vridas med hjälp av en spiralfjäder. Ju snabbare fordonet rör sig ju starkare magnetiskt fält som då drar med sig fjäderaxeln. En pekare indikerar då fordonets nuvarande hastighet på en skala som finns på fjäderaxelns andra ände.
Defekter med hastighetsmätar vajer
En hastighetsmätarvajer roterar hela tiden runt sin egen axel under körning. Resultatet blir då konstanta vridkrafter inuti. Om grafitsmörjningen inuti hylsan försvinner så bildas hög friktion på grund av motkrafterna. Detta leder då till att materialet blir matt inuti hastighetsmätarvajern som då leder till att den går av tillslut. Då kommer den att gå av och inte längre fungera som den ska. Då blir det felaktiga avläsningar hela tiden på hastighetsmätaren. En hastighetsmätaraxel går ej att laga utan bara byta ut. Den sitter monterad på drivaxeln och inuti instrumentbrädan på bestämda punkter med hjälp av saxpinnar. Med rätt verktyg som t.ex. sidavbitare eller hovtång så kan du dra ut saxpinnarna. Du kan även då dra ut hastighetsmätarvajern och byta ut den med några simpla handrörelser. Detta betyder inte att du ska byta ut hela hastighetsmätarvajern utan några delar mellan driften och permanentmagneten. Resterande komponenter i hastighetsmätarvajern brukar vara underhållsfria under hela fordonets livslängd.
Köpa hastighetsmätar vajer från reservdelsmarknaden
Hastighetsmätaraxlar är vanliga förbrukningsvaror. Deras priser börjar från 10 EUR och brukar vara runt 100 000 km körning. De är mycket simpla komponenter rent tekniskt talat men de kan vara svåra att installera och måste installeras exakt för att fungera korrekt. Det finns billigare varianter men då kommer du att få en mycket kortvarig komponent som helt klart inte var värt sitt låga pris. Kör på kvalitativa produkter från kända märken så slipper du behöva byta ut den så himla ofta. Trots att hastighetsmätarvajern kan vara billig så installeras dem ändå djupt inne i motorrummet. Det kan således vara svårt att byta ut dem om du inte vet vad du pysslar med. En högkvalitativ hastighetsmätarvajer förser dig med mycket pålitliga hastighetsvärden och varar många tusentals kilometer.
Falska avläsningar från hastighetsmätaren
Om hastighetsmätaren ändå visar fel värden så brukar det inte bero på själva hastighetsmätaren utan snarare fordonets däck som är i felaktig storlek. Skalan från hastighetsmätaren bygger på en bestämd omvandling från drivaxelns storlek. Så om däcket är större än de tillåtna storlekarna så blir den matematiska omvandlingen inkorrekt helt enkelt och du får alltid då felaktiga värden avlästa på hastighetsmätaren.
Hastighetsmätar vajern fungerar också som en torsionsstav som alltid har en viss inre elasticitet. Den behöver denna så att den kan läggas längs snäva radier Men om den snedvrids inuti så kan detta leda till felaktiga avläsningar i hastighetsmätaren. Lagar tillåter hastighetsmätare att visa en hastighet som är 10% + 4 km/h snabbare än vad det verkligen är. Men den får inte visa att hastigheten är lägre än vad den faktiskt är. Detta är på grund av att i rörelseenergin i olyckor blir exponentiellt högre ju högre hastighet fordonet körs med. Det är därför många fordon reser långsammare än hastigheten som visas för föraren.
Toppsäljare: de mest populära produkter