Pedal gummi till din bil

Pedal gummi till topp biltillverkarna
- Pedal gummi VOLVO V70
- Pedal gummi VW GOLF
- Pedal gummi BMW 3-serie
- VW PASSAT
- Pedal gummi BMW 5-serie
- Pedal gummi AUDI A4
- Pedal gummi AUDI A6
- MERCEDES-BENZ E-klass
- Pedal gummi VW CADDY
- Pedal gummi VOLVO V50
- Pedal gummi VOLVO V60
- SAAB 9-3
- Pedal gummi MERCEDES-BENZ C-klass
- Pedal gummi SKODA OCTAVIA
- Pedal gummi FORD FOCUS
- VOLVO XC60
- Pedal gummi KIA CEE'D
- Pedal gummi VW TRANSPORTER
- Pedal gummi VOLVO XC70
- FIAT DUCATO
Andra reservdelar Comfort / inredning
Pedal gummi defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips
Styr fordonet med dina fötter: pedalerna
Fordonets pedaler är de centrala styrinstrumenten som du använder för att gasa och bromsa med ditt fordon. Det finns minst två pedaler och maximalt fyra pedaler i ett fordon.
Översikt över fordonets olika pedaler
Varje fordon måste vara utrustat med minst en bromspedal och en gaspedal. Även om “gaspedal” är den vanliga termen som används så gäller den självfallet inte eldrivna fordon längre. Då kallas den bara för fotpedal eller bara pedal. Dessa två pedaler behövs bara i fordon som drivs med el eller fordon med automatväxellådor. Fordon utrustade med en manuell växellåda behöver en ytterligare pedal, nämligen kopplingspedalen eller i folkmun, kopplingen. När du trycker ned kopplingen så kopplar du från motorn från växellådan så att du kan växla med växellådan vilket ofta görs med en spak. En ytterligare pedal som är så kallade nödbromsen istället för en vanlig handbroms. Denna trycker du ned med en pedal eller med en dragspak.
Pedalens komponenter
En pedal består av en hävarm som är kopplad till karossen. En panel svetsas på dess fotsida så du kan trycka ned den med foten. En mindre och tyngre gummipanel fästs också fast där för att förhindra halkning. Vid dess svängpunkt så monteras pedalen med bara en bult. En returfjäder drar tillbaka pedalen till sin ursprungsposition efter varje aktivering. Pedal hävarmen har en ögla på sin övre sida där kablar och styrstänger kan fästs för diverse olika funktioner. Pedalerna finns inne i fordonet och skyddas således mot atmosfäriska påverkningar. Krafterna som fotpedalerna utsätts för är rätt minimala så defekter med pedaler är ytterst sällsynt eftersom de sällan utsätts för något ovanligt slitage.
Moderna fordon börjar alltmer gå från mekaniskt styrda fordon till mer elektroniskt styrda fordon. Numera är pedaler utrustade med potentiometrar som överför signaler till styrenheten. Dessutom finns elektromagnetiska krafter som bildas som gör att du som trycker ned pedalen behöver inte utöva så mycket och det gör pedalerna mer känsliga. Idag så finns dessa pedaler främst i elektromekaniska broms- och gaspedaler som används i hybridfordon eller elfordon.
Defekter med pedaler
En pedal som håller på att gå sönder leder till en tragisk nödsituation. Fordonet måste då stannas så snabbt som möjligt. Sedan måste du ta fordonet till närmsta verkstad för att få den lagad. I värsta fall måste den bogseras dit. Den vanligaste defekten hos manuellt styrda pedaler är att kablarna går av. Skrapljud är en annan defekt hos pedalerna. Dessa sker när smörjfettet vid lagertappen inte längre är tillräcklig. Detta kan du lösa snabbt med att smörja in den mer. Låsbultarna hålls på plats med stift som ibland kan bli lösa med tiden. Då kommer fotpedalen behöva bytas ut vilket du gör med några få enkla handrörelser.
Ibland så kan returfjädern gå sönder. Den kan bli lös med tiden. Som tur var så märker du detta snabbt innan det leder till en livsfarlig situation. Om pedalen börjar kännas lite “studsande” så ska du kontrollera dess returmekanism. En trasig eller utsliten fjäder kan leda till livsfarliga situationer utan tvekan.
Så byter du ut pedaler
Fordonets pedaler lever oftast längre än själva fordonet själv. Men när de väl går sönder så kan du byta ut pedalen ifråga lätt. Varje pedal sitter fast till karossen med några få skruvar. När du byter ut pedalerna så ska du också byta ut deras relevanta kablar med.
Elektromekaniska pedaler däremot är mycket dyrare än vanliga pedaler. Dessa pedaler är däremot designade att leva längre än hela fordonet så de brukar vara värd sin investering så att säga.
Pedaltillbehör
Det största slitaget som sker på pedalerna sker på de halkfria mattorna. Dessa kan då slitas ut eller förstöras helt och hållet. Tillbehören som erbjuds innebär många olika saker som du kan byta ut samt uppgradera utseendet på pedalerna om så önskas. Ett hölje kostar runt 5 EUR. Reservdelstillbehör finns också för att förbättra bilens interiöra utseende. Dessa inkluderar exempelvis förkromade pedaler.
Toppsäljare: de mest populära produkter