0

0.00 kr

#

Drivsystem/koppling till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Drivsystem/koppling-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Drivsystem/koppling

  • LuK

Drivsystem/koppling - Information för funktion, reparation och byte

Kopplingen är en viktig komponent som för över kraften från motorn in i växellådan. I spänt tillstånd, måste en koppling garantera en stadig överföring av energi medan i det avslappnade (åtskilda) tillståndet och lämna vridmomentet till motorn. Kopplingen måste göra en mjuk och väl övervägd övergång mellan dessa två stadier.

Kopplingens uppbyggnad

Kopplingen består i huvudsak av ett svänghjul och en slipskiva som ligger fritt på en tryckplatta. Kraften från svänghjulet överförs till kopplingslamellen, som i sin tur överför vridmomentet till motorn genom en centralt placerat tandhål. Kopplingen innefattar även kablar och en delningsmekanism som är förbunden till kopplingspedalen.

Defekter i kopplingsenheten

En felaktig kopplingsenhet märks av en dålig anslutning mellan motor och växellåda. Om motorn ger ett högt tjutande ljud när kopplingspedalen är frånkopplad och om bilen rör sig väldigt trögt framåt, kan orsaken mycket troligt vara ett fel på kopplingen. Nötningsskivan består av en central platta med en dubbelsidig beläggning och är en slitdel. Denna beläggning är mycket lik med bromsbelägget för skivbromsar och beter sig på samma sätt när det gäller slitage. Urtrampningslagret är en annan slitdel. Den är utformad för att säkerställa att växel kärnan har en slät enhet i nötningsskivan.
I händelse avfel märks det genom tjut eller rasslande ljud. Slutligen kan delningsmekanismen gå sönder, eller kopplingskablarna kan fela. Det vanligaste felet i kopplingsenheten är dock en sliten nötningsskiva. Denna byts alltid ut i en uppsättning tillsammans med urtrampningslager. Livslängden för en gradvis sliten skiva är cirka 120.000 kilometer. Förslitningen av nötningsskivan bestäms till stor del av körsättet.

Hur man lagar en kopplingsenhet

Reparation av en koppling är inte svårt, men är väldigt dyrt. Det rekommenderas att övervaka en sådan reparation minst en gång i praktiken innan du ger dig på det på egen hand. I huvudsak kräver denna reparation att du kopplar bort kraftöverföringen från motorn. Beroende på bil, kan detta behövas för att lösgöra motorn. I detta fall är det lämpligt att ersätta alla andra komponenter som kräver att motorn lossas (till exempel kamremmen). När motorn och växellådan lossats måste du tömma oljan från båda. Detta är ett bra tillfälle för oljebyte, men som inte är helt billigt när det gäller växellådan. Om växellådan kan tas bort utan att lossa motorn, behöver du ofta lossa och ta bort framhjulet, drivaxeln och kulleden istället. Då kan du också kontrollera spårlänkhuvuden och axeldamasker för täthet och funktion och byta ut dem om det behövs.
Ett byte av nötningsskivan kräver ett specialverktyg, som du kan enkelt bygga själv: Ett centreringsstift som guidar nötningsskivan i kopplingsenheten exakt till mitten. Detta är viktigt, eftersom växelspindeln i annat fall inte passar in i den nya kopplingen. Du kan bygga centreringsnålen själv med hjälp av tejp och ett rör eller en träpinne som har samma diametern av den inre tandningen av det nötningshjulet: Simply linda tejp runt röret tills diameter som röret motsvarar hos tryckplattan. Nu kan du placera nötningsskivan exakt i mitten. Denna installation tar två till tre timmar för en specialist. Oerfarna gör et självare bör förvänta att en reparation av kopplingsenheten tar en hel dg i anspråk.

Hitta alla kopplingsdelar hos Bildelarexpert

I vår webbutik hittar du alla nödvändiga reservdelar för att byta din koppling. Du hittar också ett brett utbud av växellådsoljor av hög kvalitet i katalogen på vår hemsida. Vi erbjuder professionella centreringsverktyg som förenklar reparationen av en koppling.

Toppsäljare: de mest populära objekten