0

0.00 kr

#

Insprutningspump (Högtryckspump) till ditt fordon

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Insprutningspump (Högtryckspump) Den bästa möjliga kvaliteten på varje enskild produkt

Premiumtillverkare av Insaprutningspump:

  • BOSCH Insprutningspump (Högtryckspump)
  • FEBI BILSTEIN Insprutningspump (Högtryckspump)
  • TOPRAN Insprutningspump (Högtryckspump)
  • SWAG Insprutningspump (Högtryckspump)
  • METZGER Insprutningspump (Högtryckspump)
  • DENSO Insprutningspump (Högtryckspump)
  • DELPHI Insprutningspump (Högtryckspump)
  • MEAT & DORIA Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här VEMO Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här PIERBURG Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här BUGIAD Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här VDO Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här HITACHI Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här ACKOJAP Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här Borsehung Insprutningspump (Högtryckspump)
  • Köp till bästa pris här SIDAT Insprutningspump (Högtryckspump)
  • LIZARTE
  • DT
  • TEAMEC

Insprutningspump (Högtryckspump) defekt? » Identifiera felet • Laga • Monteringstips

Exakt förbränning med högtryckspumpen På moderna fordon används en högtryckspump för att motorn ska kunna få optimal förbränning i motorn. Den har helt och hållet bytt ut de tidigare fallförgasarna. Idag erbjuder dessa maximal prestanda med minimal bränsleförbrukning. Den exakta kontrollen över högtryckspumpen är mycket viktig för att effektivt rengöra i avgasutsläppen. Strikta utsläppskrav går ej att följa utan dessa komponenter. Ett vanligt namn för högtryckspumpen är “insprutningspump”. Dyr men hållbar Insprutningspumpen är en mycket högkvalitativ reservdel. Innan den introducerades till bensinmotorer så användes den främst i dieselfordon i flera decennier. Tidigare insprutningspumpar, med sina ventiler, cylindrar och kolvar, påminde om en liten förbränningsmotor. De verkade på liknande sätt med. Idag så är de flesta insprutningspumpar radiella driftpumpar. Designprincipen består av färre rörliga delar vilket påverkar hållbarheten positivt. Insprutningspumpen drivs av en kuggrem. Bränslet transporteras från tanken av bränslepumpen sker med lågtryck och sprutas sedan in i förbränningskammaren med högtryck via ett munstycke. De rörliga delarna måste klara av höga temperaturer vilket gör insprutningspumpen till en mycket dyr reservdel. Förutom vissa undantag så brukar livslängden hos högtryckspumpen vara upp till 150 000 km körsträcka eller längre. Defekter med högtryckspump Högtryckspumpens svaga punkter är lagren och tätningarna. Packningarna är mycket känsliga i dieselmotorer som permanent drivs med biobränsle. Om du därför bestämmer dig för att använda biodiesel i din bil så ska du kolla om din tillverkare tillåter detta i just ditt fordon. Avsaknad av diesel- eller bränslefilter kan leda till att insprutningspumpen går sönder i förtid. I moderna fordon så brukar defekter med insprutningspumpen visas av styrenheten. Andra tecken på defekter kan vara dålig acceleration, dålig motorkörning, klen motorstart, buller, läckor eller högre bränsleförbrukning. En exakt felbeskrivning ges av styrenheten ur dess felregister. Så lagar du högtryckspumpen Att laga högtryckspumpen är mycket utmanande. Om styrenheten redan har visat på ett fel så brukar du inte längre kunna laga den utan specialverktyg. Tätningar för att laga insprutningspumpar finner du på marknaden. Men att täta igen en läckande bränsleinsprutningspump är mycket svårt även för duktiga bilmekare, men det går självfallet. Om du däremot vill laga insprutningspumpens lager, elektroniska komponenter eller ventiler så kommer du inte att kunna göra det som hobbymekaniker. Tätningarna måste jordas och poleras när du ska laga defekta insprutningspumpar. Dessutom krävs det specialverktyg för att slipa pumpens inre delar. Dessa specialverktyg finner du hos dedikerade verkstäder. I de flesta fall så kommer du att tyvärr behöva köpa en ny insprutningspump. Begagnad eller utbyte? Att installera en begagnad insprutningspump för 400 EUR istället för att investera i en ny för 1200 EUR låter mycket lockande. Problemet är att ingen kan garantera dig hur lång livslängd den begagnade bränsleinsprutningspumpen har kvar. Ett annat val är att låta en expert få renovera den använda pumpen. Detta är mycket dyrt men ger tillbaka dig garantin i livslängden. Fördelen med att fixa en insprutningspump är att dess nuvarande styrenhet inte måste programmeras om. Men som sagt var så kommer du bara få äkta säkerhet med att investera i en helt ny insprutningspump. Som tur var är den lätt att montera dit och det är lätt att ta bort den gamla. En erfaren hobbymekaniker kan genomföra utbytet av högtryckspumpen på 2-3 timmar. Efteråt måste den nuvarande styrenheten programmeras om för att kunna samarbeta perfekt med den nya bränsleinsprutningspumpen. Kvalité är livsviktigt Tänk en gång till innan du väljer att köpa en billig reservdel. Det finns många delar i bilen som du kan välja mycket billiga alternativ till, men detta gäller absolut inte insprutningspumpen. Toppkvalité är nyckeln till långvarig hållbar prestanda! Som tur var finns det inte så många tillverkare att välja mellan för denna mycket specifika komponent. Det finns inget alternativ än pålitliga varumärken när du ska byta ut högtryckspumpen på ditt fordon. Trots det höga priset för denna reservdel så brukar många nätaffärer kunna erbjuda dig rätt intressanta erbjudanden så priset blir värt det.

Toppsäljare: de mest populära produkter

  • Kolv, högtryckspump
    METZGER Kolv, högtryckspump 2250145 lågt pris
    METZGER | 2250145
    275,00 kr -26% TFP: 367,00 kr Spara: 26%
  • Högtryckspump
    BOSCH Högtryckspump 0 986 437 402 lågt pris
    BOSCH | 0 986 437 402
    7500,06 kr -25% TFP: 9994,00 kr Spara: 25%
  • Högtryckspump
    BOSCH Högtryckspump 0 261 520 141 lågt pris
    BOSCH | 0 261 520 141
    3736,79 kr -25% TFP: 4980,00 kr Spara: 25%
  • Kolv, högtryckspump
    HITACHI Kolv, högtryckspump 133059 lågt pris
    HITACHI | 133059
    311,27 kr -25% TFP: 415,00 kr Spara: 25%
  • Kolv, högtryckspump
    HITACHI Kolv, högtryckspump 2503058 lågt pris
    HITACHI | 2503058
    236,92 kr -26% TFP: 316,00 kr Spara: 26%
  • Högtryckspump
    HITACHI Högtryckspump 133071 lågt pris
    HITACHI | 133071
    2563,39 kr -25% TFP: 3416,00 kr Spara: 25%
  • Kolv, högtryckspump
    HITACHI Kolv, högtryckspump 133058 lågt pris
    HITACHI | 133058
    274,77 kr -26% TFP: 367,00 kr Spara: 26%
  • Högtryckspump
    HITACHI Högtryckspump 133063 lågt pris
    HITACHI | 133063
    2601,70 kr -25% TFP: 3467,00 kr Spara: 25%
  • Kolv, högtryckspump
    INA Kolv, högtryckspump 711 0244 10 lågt pris
    INA | 711 0244 10
    273,24 kr -26% TFP: 365,00 kr Spara: 26%
  • Högtryckspump
    DENSO Högtryckspump DCRP300400 lågt pris
    DENSO | DCRP300400
    5855,96 kr -25% TFP: 7804,00 kr Spara: 25%
  • Högtryckspump
    VDO Högtryckspump A2C59517047 lågt pris
    VDO | A2C59517047
    7127,86 kr -25% TFP: 9498,00 kr Spara: 25%
  • Högtryckspump
    VDO Högtryckspump A2C59511600 lågt pris
    VDO | A2C59511600
    7678,81 kr -25% TFP: 10233,00 kr Spara: 25%