0

0.00 kr

#

Rengöring av rutor till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Rengöring av rutor-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Rengöring av rutor

  • HELLA

Rengöring av rutor - Information för funktion, reparation och byte

Att regöra vindrutan på en bil är mer komplex än man kan tro. Den innehåller ett avancerat system för vindrutetorkare, pumpar, munstycken, värmeelement och styrenhet. En väl fungerande rengöringssystem för vindrutan är en viktig faktor för säker körning.

Komponenterna i vindrutans rengöringssystem

Ett rengöringssystem för vindrutan består av sju komponenter:
    1. Spolarvätskan lagras i en behållare. 2. Därifrån forslas det med hjälp av en elektrisk pump via en slang till munstycket. 3. Vid munstycket sprutas spolarvätskan på fram- eller bakrutan, beroende på vad föraren har begärt. 4. Sedan rengör torkaren, bestående av motor, arm och blad, fönstret med hjälp av spolarvätskan. 5. Dessutom har alla bilar (utom cabrioleter med tygsufflett) ett aggregat på bakrutan, som tinar fönstret vid frost. 6. Uppvärmda vindrutor finns endast för Ford och vissa modeller av VW. Men specialiserade företag erbjuder eftermonterade lösningar. 7. Slutligen styr styrsystemet spolningsintervall och hastigheten på vindrutetorkarna.

Fel i rengöringssystemet

Om något är fel i rengöringssystemet, är det oftast inte så farligt. Den främsta slitdelen är naturligtvis torkarbladen. Dessa kan vara ganska dyra beroende på biltyp. En komplett uppsättning kan kosta över 50 Euro. Men du bör du inte snåla på vindrutetorkare. En billig produkt rengör såklart men lämnar kvar en film och gör dessutom irriterande ljud, som gnissel och stötar.
Torkarbladens lameller kan bli porösa. De är mycket lätta att ersätta. Dock bör du alltid köpa originalreservdelar och inte vilken typ av blad som helst, så att din vindrutetorkare kan fungera på ett tillförlitligt sätt.
Vindrutans största fiende för rengöringssystemet är frost. Kom ihåg att alltid använda frostsäker spolarvätska. En helt fylld tank kan gå sönder om innehållet fryser. Normalt skall spolvätskebehållaren hålla hela bilens livstid. I de flesta fordon, är den lätt att komma åt och enkel att byta. Det är dock en dyr reparation, eftersom tanken är vanligtvis levereras tillsammans med pumpmotorn.
Om pumpmotorn inte längre fungerar, kan du först kontrollera säkringar och insticksanslutningar från elmotorn till pumpen. En grundlig tvätt med kontaktspray hjälper oftast.
Munstyckena kan också täppas igen. För att rengöra dem, räcker det ofta att blåsa på dem med tryckluft. De är endast fastsatta med ett spänne på huven och enkla att ta bort. Detta gör rengöring med tryckluft lättare. Glöm inte att justera munstycket igen efter installationen.
Beroende på fordonstyp, kan förflyttning av de främre torkarna kräva stor kraft. Särskilt i Mercedesbilar, som inte bara rör sig i sidled, utan också upp och ner, vilket är en mycket komplicerad mekanism. Om denna mekanism går sönder kan det bli ganska dyrt. En fastklämd torkare resulterar ofta i en trasig motor. Du förebygger tidig förslitning av torkarmekanismen genom att smörja in alla rörliga delar noga. Om bakrutans torkare slutar fungera, är orsaken till största delen en fastsättning eller en lös anslutning.

Allt för vindrutetorkaren

Du hittar allt du behöver för att reparera och underhålla vindrutans rengöringssystem. Torkarblad med adaptrar är ett mycket prisvärt alternativ till fullständig byte av torkare. Med märkeskvalitet från Magneti Marelli, har vi hittat en stark och erfaren OEM leverantör som används internationellt. Du hittar dessa och många andra billiga torkarblad i vår onlinekatalog.
Torkarmotorer finns till mycket låga priser på Bildelarexpert: I reservdelskatalogen hittar du många lämpliga torkarmotorer för många bilmodeller till priser mindre än 30 Euro. Så det finns ingen anledning att köra med en trasig vindrutetorkare längre.

Toppsäljare: de mest populära objekten