0

0.00 kr

#

Dämpning till alla bilmärken

Välj ditt fordon

med registreringsnummer*

Dämpning-Bildelskatalog för premiumkvalitativa

Varumärkestillverkare av Dämpning

  • BILSTEIN

Dämpning - Information för funktion, reparation och byte

Bilens upphängning används för att bilen skall vara hanterbar och bekväm i alla terränger eller vägar. Upphängningen styr den uppåt och nedåtgående rörelsen av hjulen. För att göra detta använder bilen olika system.

De olika typerna av upphängning

I de flesta bilar består upphängningen av en stor spiralfjäder och en stötdämpare. Stötdämparen monteras antingen inuti eller utanför fjädern. Utformad som en sträva, bildar fjädern och stötdämparen en separat komponent, som kan tas bort från sin plats i ett enda stycke. Stötdämparen styrs vanligtvis via spiralfjädern. Ett McPherson fjäderben är också utformad som en dämpar-fjäderenhet. Men i denna, är staget och stötdämparen placerade sida vid sida. Fjädertrycket arbetar mot en separat platta som är permanent svetsad i staget.
McPhersons fjäderben används vanligen för bakaxeln och är särskilt lätt att underhålla och byta. Ofta har stötdämparna på framaxeln och stötdämparna på bakaxeln olika konstruktion. Ibland till exempel skåpbilar ha bladfjädrar på bakaxlarna. Dessa består av en stapel av tunna metallplåtar som glider, monterade ovanpå varandra. Stötdämparna är fyllda med antingen gas, olja eller en kombination av båda. I de gasfyllda stötdämparna, komprimerar stötkolven gasen som bygger upp ett ökat tryck resistens. På så sätt förhindras penetration av hjulet. I oljefyllda stötdämpare, pressas en lätt olja genom smala kanaler, så att en dämpningseffekt skapas.
Som alternativ till stötdämpare använder högpresterande bilar också hydropneumatiska system. Detta är fixerade på bilen. På grund av den avsevärt större volymen hos komprimerad luft och olja, är fjäderns effekt hos en hydropneumatisk fjädringssystem avsevärt större än vid användning av en vanlig stötdämpare.

Upptäcka och åtgärda skador

En skadad upphängning märks genom starkt försämrade köregenskaper. Däcken skriker även under normal körning, svängar blir obekväma och väggreppet minskar avsevärt. Även ett dålig växel kan tyda på en defekt upphängning. Du kan kontrollera om din upphängning är trasig genom kraftigt trycka ned fordonet när det står stilla. Om fordonet fjädrar tillbaka 2-3 gånger, är stötdämparen defekt. Oljefyllda stötdämpare kan också ge ett misstänkt, gurglande ljud. En stötdämpare som håller på att gå sönder kan observeras genom att titta på den noga när bilen står stilla. Om den läcker olja är tätningarna spruckna. Stötdämpare kan inte lagas utan måste bytas. Fjädrarna på en bil är vanligtvis mycket hållbara. Men när du byterstötdämpare bör du åtminstone kontrollera fjädrarna. Om du hittar stark rost eller sprickor, måste dessa också bytas ut. En fjäder som går sönder under körning är oftast mycket farligt.
För att byta stötdämpare behöver du ett specialverktyg för fjäderkompression. Detta verktyg kan införskaffas billigt och det garanterar en tillförlitlig reparation av upphängningen. Improviserade försök att använda spännband eller andra olämpliga verktyg bör undvikas. En fjädersom plötsligt springer ger en mycket stor risk för skador.
Du byter fjäderbenen axelvis, gärna på hela bilen. Fjäderben och stötdämpare kan köpas till ett lågt pris på Bildelarexpert.se. Dessutom har vår webbutik alltid mycket intressanta specialerbjudanden.

Bästa kvalitet för reparation och tuning

Alla fjädringskomponenter i vår online-katalog är auktoriserade och omfattas av de strängaste kvalitetskraven. Upphängingar är godkända för tuning, så att du kan ge din bil en sportigare körstil. Upphängningar från vår webbutik är billiga och högkvalitativa reservdelar som kommer göra äldre bilar vägsäkra och gör både visuell och teknisk uppgradering möjlig. Detta gör Bildelarexpert.se en av de mest populära inköpsställena för gör det självare, professionella verkstäder, tuningsspecialister och för racing industrin.

Toppsäljare: de mest populära objekten